Är sadelskåp ett måste på meeting?

E

ev3liina

Jag skulle behöva ett sadelskåp då vi ska åka på meeting men mamma tror att det ej får plats i transporten.Vi har endå en ganska stor transport med sadelkammare inbyggd.
Men hur gör man om man inte har ett sadelskåp på ett meeting?
:confused:

Sv: Är sadelskåp ett måste på meeting?

Dom flesta sadelskåp brukar väl ändå få plats i en vanlig transport,... om man nu inte har en massa andra grejor med sig då... annars är det väl bara att ha allt i bilen.. att ha grejor hängande framme brukar ju inte vara någon bra idé då det alltid verkar finnas människor med långa fingrar...

Om ni har en inbyggd sadelkammare får väl mycket plats i den och resten kan ni nog få in i bilen. Om det nu skulle vara så att ett sadelskåp inte får plats? För det är ju mycket smidigare att ha ett sådant med sig. Kan ni inte mäta och se om det får plats? :laugh:

Måste och måste, men det är ju såååå mycket enklare med ett sadelskåp:)

Skulle inte fixa meetingar utan sadelskåpet, nu har jag ett stort...i metall eller vad det är.

Men har har du en sadelkammare i transporten så får mkt plats där + ikea kassar i bagae lukan:p

Oftast får man in ett vanligt sadelskpå i en normal stor transport:)

kl

Nu är jag ingen hoppmänniska men om ni nu har ett släp med inbyggd sadelkammare så måste det väl vara enkelt att pula in två sadlar med tillhörande träns där, en putsbox/hink/påse med borstar och hovkrats ev pälsglans etc

Vad mer behöver du än grejer till dig själv,
ovan nämnda, fleecetäcke, eventuella benskydd och hö + ev kraftfoder?

Det ryms ju för folk som har vanligt släp utan sadelkammare och utan skåp. Man får ha det i bagaget helt enkelt.

Jag skulle behöva ett sadelskåp då vi ska åka på meeting men mamma tror att det ej får plats i transporten.Vi har endå en ganska stor transport med sadelkammare inbyggd.
Men hur gör man om man inte har ett sadelskåp på ett meeting?
:confused:

Beror ju helt på var uppstallningen är kontra parkeringen. Vissa ställen skulle absolut inte funka om man inte har sakerna inne i uppstallningen = sadelskåp på andra kan det väl funka men blir ju klart klyddigare än att ha ett skåp bredvid boxen så att man i lugn och ro har allt tillgängligt när man gör vid hästen.

Ett "vanligt" sadelskåp är inga som hellst problem att ha i den tomma spiltan i transporten om man har en vanlig 2 hästars släp bara att dra in det och fästa det i bommen så står det stilla.

Har man inte skåp kan man ju ha sadeln i transporten(om man har sadelkammare) Annars skulle jag ta med mig sadel och träns och stävlar och förvara där man bor eller i låst bil över natten...

Är ju alltid smidigare med skpå så du har allting nära! Går lätt in i transporten. Har mitt framför den ena hästen om man åker med två, annars står det i spiltan brevid:)

Jo vi har ju en sadelkammare i transporten men 2 hästar med sig. sedan har vi ju en stor bil.

Ja fast vi har åkt med två hästar och fått plats med två sadelskåp framför hästarna utan problem, har en Boj som ju i och för sig är ganska rymlig därfram, men ett skåp går nog garanterat in framför bommen.

Nu är jag inte på några meeting, men på kurs och så. Har en stoor låda, på hjul, låsbar. Som ett sadelskåp men liggandes i storlek. Där går allt utom sadlarna ner, och sadlarna får vara i bilen, som ju också är låsbar.

Nemas problemas, även om jag GÄRNA skulle ha ett sadelskåp och kunna dra med mig sadlar med. Men det går inte in i släpet, jag kör utan mellanvägg, och framför bommen sitter det ju ett (hemmagjort) hösegel.

Ja fast vi har åkt med två hästar och fått plats med två sadelskåp framför hästarna utan problem, har en Boj som ju i och för sig är ganska rymlig därfram, men ett skåp går nog garanterat in framför bommen.

Tyvärr går inte ett skåp in på modellerna med sadelkammare, där är för smalt framför bommen för att man skall få in ett skåp.
Så TS tyvärr har nog din mamma rätt, du skrev inget om att du körde med två hästar men gör du det är det nog ganska kört, det enda skulle vara om det finns möjlighet att fästa ett sådant löstagbart skåp som vissa transporter har som tillval fram på transporten.

Tyvärr går inte ett skåp in på modellerna med sadelkammare, där är för smalt framför bommen för att man skall få in ett skåp.

Vi får in vårat skåp framför bommen och vi har både sadelkammare (stort sådant dessutom, där det går att gå in i) och sadelskåpet är storlek större än de vanliga (hemmabygge). Har kört två hästar + sadelskåp en gång men det är inget jag rekommenderar. Kändes inte alls tryggt men det kan ju också bero på att den ena är ganska stökig.

En liten sak att tänka på. Släp är inte gjorda för att lastas framför bommen. Så ett sadelskåp som tomt väger 30 kg, och så full packning som ju lätt blir åtskilliga tiotals kilon, och man riskerar få fellastat släp och för hög kulvikt. Något att kolla upp innan med andra ord.

Fast jag har en BOj med sadelkammare fram och har ett Böckman skåp(sånt i plast), har aldrig varit problem att få in det framför hästarna, som sagt vi har till och med fått plats med två framtill:)

ett måste är det inte men jag skulle inte ens överleva en lokal tävling utan mitt hemmabyggda sadelskåp! E stort så ALLT får plats!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Att åka på meeting kan vara krångligt. Var ska man bo? Får alla plats? En dellösning på problemet är att göra transporten eller...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 837
Senast: Rosett
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 916
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar