Är så stolt över min hund!

Mysgrisen

Trådstartare
Min hund blir alltid överlycklig vid möte, och ett av mina mål har varit att vi ska klara av ett hundmöte med slakt koppel och idag gick det! :banana:

Han är 17 månader och full i bus. Han har alltid varit väldigt hoppig och tramsig vid hundmöten, så vi har jobbat jättemycket med honom.

Det känns så himla bra!

Vi möttes på en smal trottoar, och visst fick jag prata med min hund, men jag behövde inte ta ett enda tag i kopplet. :bump:

(Inte så stor framgång kan tyckas, men för mig är det så)

Sv: Är så stolt över min hund!

Bra gjort! Visst är det kul när träningen ger resultat. :)

Jag har också en glad jag-vill-pussas-med-alla-hund. Nu har han i och för sig lugnat ner sig massor med åren, numer är han inte särskilt översvallande intresserad av främmande människor/hundar. Möter vi en osäker/gapig/bjäbbig hund bryr han sig inte alls, möter vi en glad hund som gör lekinviter vill han fram och leka. Men störningen är inte lika stor nu som förut. Han lyssnar på mig och skulle inte trotsa ett kommando för att springa dit - så mycket är det inte värt så att säga.

Kul att läsa!! Min 10-månaders är också grymt förtjust i andra hundar, och har varit likadan mot människor, vilket vi lyckats få bort - nu kan hon vara lös utan att gå fram och hälsa på folk. Vi tränar hundmöten och nu kan vi möta andra hundar på gångbanor, men hon stirrar på dem och spänner sig och vill dit.
Hur har du tränat? Jag tar gärna emot tips!!
Jag har henne på bortsidan och där får hon gå typ fot fast inte under kommando - hon går så ändå, och när den andra hunden är väldigt intressant (det är ju så olika) så tränger jag henne utåt, så vi gör en båge runt och ifrån den andra hunden, då brukar hon släppa.
Sedan har vi gått slyngelkurs och tränat på ögonkontakt och lydnadsövningar i närheten av andra hundar, men jag vill att det ska funka utan godis och utan att man gör ett träningspass.

Något som jag tränat på (har ju också en RR) är att inte göra så stor grejj av att vi möter en annan hund. Jag tar upp en pinne och busar med honom och distraherar honom. Jag förbjuder alltså inte honom att bry sig om de mötande hundarna eller människorna, jag gör mig helt enkelt lite roligare än de...

Fast det tog mig flera månader att komma på det här sättet. Jag tror att jag har skrivit flera inlägg här om våra problem med detta. :-)

En annan sak som fungerar - för att få kontakt med min darling - är att säga "Var är katten?".. så tittar han alltid på mig, och sedan runtomkring, och sedan tillbaks på mig. Använder det ibland på utställningarna när han säckar ihop. Funkar alltid. Tror inte han vet vad katten är, utan det är tonfallet...

scesar skrev:
Kul att läsa!! Min 10-månaders är också grymt förtjust i andra hundar, och har varit likadan mot människor, vilket vi lyckats få bort - nu kan hon vara lös utan att gå fram och hälsa på folk. Vi tränar hundmöten och nu kan vi möta andra hundar på gångbanor, men hon stirrar på dem och spänner sig och vill dit.
Hur har du tränat? Jag tar gärna emot tips!!
Jag har henne på bortsidan och där får hon gå typ fot fast inte under kommando - hon går så ändå, och när den andra hunden är väldigt intressant (det är ju så olika) så tränger jag henne utåt, så vi gör en båge runt och ifrån den andra hunden, då brukar hon släppa.
Sedan har vi gått slyngelkurs och tränat på ögonkontakt och lydnadsövningar i närheten av andra hundar, men jag vill att det ska funka utan godis och utan att man gör ett träningspass.

Vi har övat mycket på kontakt. Även vid möten. Har även haft godis att ge som extra beröm.

ooh, skulle också vilja uppleva sånt, min hund bara skäller och springer runt i en cirkel tills han krockar med en mur/lyxstople eller liknande. :crazy:

Kul att det gick bra :)
Min hund går jättebra då vi möter hundar vi känner igen, men råkar det komma en hund vi inte känner så skäller hon och fjantar runt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 065
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej alla I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år. Hur gör ni andra när ni...
Svar
13
· Visningar
3 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka