Är räven farlig??

Har en ensam räv som luskar runt på gården. Han gillar att gräva i dyngstacken och verkar relativt orädd.

Det gör mig inget att han är här, han är söt och ensam. Men min pappa påstår att räven kan äta upp mina katter. :crazy: Händer det verkligen att en räv tar stora vuxna katter?? Att de kan ta kattungar och sjuka/svaga katter är en sak, men en vuxen katt är ett väldigt svårt byte och räven riskerar att bli biten och klöst ordentligt.

Känner ni till fall där det är helt säker att katter blivit dödade av räv? Inga min fasters grannes sons flickväns katt försvann historier, jag vill ha fakta inte hörsägen. :)

Vill veta om jag behöver ta grepp för att jaga bort räven!

Ja. En räv strök runt stallet när jag jobbade på 4H för ett antal år sen, och tog en av stallkatterna - eller vi trodde det i alla fall, katten försvann i samma veva som räven dök upp. Vi hittade inga rester, så visst kan katten bara dragit sin kos, blivit påkörd eller något annat kan ha hänt också. Räven tog en kanin i samma veva, och sedan låste vi in djuren en period för att iaf inte erbjuda öppen buffé till herr/fru Räv.

Men samtidigt - som du skriver själv - det finns alltid risker med att släppa ut sina djur. Räven går inte på en frisk katt om det finns lättare byten, och det känns väldigt orättvist att skjuta av den för att den råkat vandra in i fel område. Håll undan katterna på natten, och stäng in ev andra smådjur/höns som räven kan ta.

I torsdags visade en arbetskamrat en film han tagit natten innan.

Hönsen förde ett väldigt liv så han vaknade och tittade ut. Fick se en räv som smög på gården. Plötsligt kom katten farande i väldig fart, uppburrad och skitförbannad.

Räven flydde och katten spatserade runt på gården ett bra tag. Sedan var det lugnt hos hönsen..

Har fått problem med att ena katten inte vill komma in på kvällen. Han kommer en sen springer han iväg igen, väldigt konstigt beteende. I går satt han ute och när jag gick mot han så sprang han förbi mig och upp mot skogen medan han vände sig och kollade på mig. Mycket märkligt beteende! Såg räven i samma ögonblick.

Jag vet inte om han är rädd för räven och inte vågar gå in eller om han vill vara ute för att ha koll på räven? Tog till och med hans kompis ut i sele för att locka fram honom men det hjälpte inte. Börjar bli less på att vara uppe till 2 på natten för att få in katten.... :crazy:

Ja jag har sett en katt bli dödad av räv. Eller rättare sagt de bråkade och det såg ut som katten fick stora skador av bråket så den dog en liten stund därefter.

Det smög sig in en rävunge på vår tomt igår och gömde sig bakom ett stort fat.
Bakom stog katten (lika stor som rävungen) och smög på den.
Jag kastade in hundarna i huset och under tiden flög förmodligen katten på räven och jagade in den i ett hörn för det blev ett jävla liv och när jag kom ut så satt katten en bit ifrån och såg ganska så stolt ut.
Jag kastade in katten i huset och gick fram och tittade så rävungen inte såg skadad ut då den lät så fruktansvärt.
Efter en stund gick den iväg och när jag sen släppte ut katten for han till hörnet direkt och började spatsera.
Så jag hoppas INTE räven blir hämdlysten som vuxen...

Uppdatering.
I går kväll hörde jag räven i buskarna, katten var lekfull och upphetsad, vässade klorna på ett träd och verkade allt annat än rädd. Jag gick mot räven för att jaga bort den och när den kom fram från buskaget så sprang minsann katten mot/efter räven. Med svansen snett uppåt som de gör när de leker och tuffar sig. :p

Antingen är de kompisar eller så tycker han det är kul att jaga räven...

Vi har räv runt huset. Både katterna och rävarna ignorerar varandra.

Visst - de håller koll på varandra men jag har sett dem mötas på vägen och då går de på varsin sida vägen och kikar lite på varandra i ögonvrårna. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 424
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday