Är priser för högt?

O

_otursbarn_

Ska köpa häst och har siktat in mig på ett 6 årigt hoppsto. Hon är
efter Cardento ue: en connemara hingst ( mamman också connemara). Hästen är jättesnygg, mörkgrå. Connemara kropp, lite kraftig men inte tungriden eller lång i kroppen. Passar mig jättebra i ridningen.
Aldrig tävlad, hoppad över 120 på träning. KOmmer nog kunna gå iaf 110 hoppning och LB, La dressyr..

de har satt ett pris på 65 000 ( ingen utrustning förutom träns). men är det ett rimligt pris?

Sv: Är priser för högt?

Jag tycker det låter som ett helt OK pris, om hästen är frisk och trevlig... Brukar vara en mkt trevlig kombination med halvblod/connemara...lycka till!!!

priset tycker jag verkar okej, inget bra/billigt pris för hästen, men det är inte ett överpris heller.

Kul att du har hittat en häst du tycker om. Det är inte lätt att leta och köpa häst.

Jag tycker att priset är i saftigaste laget om inte hästen är bra utbildad nu. Kapaciteten du anger är inte så värst märkvärdig. (OBS! Inte elakt menat, bara krasst konstaterande.) Korsningar mellan hbl/ponny är ofta himla trevliga (är själv inne på nr 2 nu) och generellt sätt friskare än t ex halvbloden. Priserna brukar dock normalt sett ligga lägre än för halvblod med motsvarande utbildning. Å andra sidan är ju Cardento inte fy skam som farsa. Är det en bra connemarahingst också? Samtidigt - om du tycker om hästen, hon motsvarar din kravspec, hon är frisk och du har pengarna kanske hon är värd det för dig. Känslan man får för hästen inför köpet är ju viktig också.

Är hästen registrerad och har pass? Om inte föreslår jag att du försöker registrera henne som ridponny om hon inte är för stor. Ridponny (eller korsningsponny) --> lägre försäkringspremie än hbl-korsning i regel.

Jag tycker det låter alldeles för dyrt, men som sagt var storleken har betydelse för priset.

Skulle också vilja veta vad det är för storlek på hästen innan jag uttalar mig om vad jag tycker om priset.....men hade det varit ett halvblodssto e Cardento så är det ett mkt bra pris.

hon är 160.

Anledningen till att hon inte hoppat högre är endast att ägaren inte vågar ( dottern gick omkull med sin ponny och blev lite rädd, och mammam gilalr helt enkelt inte höga hinder).

Jag tycker det lät dyrt faktiskt. OM det inte är uppenbart vilka kvaliteeter som den har förutom det du redan nämnt

Måste säga att jag tycker det låter lite mycket. Hade sadel och sånt följt med hade det priset varit OK, men tänk på att du kanske behöver köpa en sadel för kanske 10 000:- + massa annan utrustning så kommer hästen att kosta omkring 80 000:-

Du betalar det du tycker den är värd.
Hade det varit ett "äkta" hbl hade jag kunnat betala en liknande summa, men jag tror inte jag hade gjort det, personligen, för ett hbl/connemara, om man inte blir hel galen i den hästen vill säga, då skiter man ju i vilket ;) Men jag anser inte att det är "värt" lika mkt att ha tränat en viss hinder höjd som att ha tävlat den höjden, det finns ju annonser som beskriver msv hästar, som , visar sig inte ens ha tävlat 1n 90 bana, såna annonser är bara oseriösa enligt mej.

Nje visst är det inte lika mkt "värt" på träning som på tävling. men man ser ju ändå vad hon har för kapacitet ( har inte hoppat henne än då hon var så somamrtjock) och den korsningen har jag stött på förut och det är trevliga hästar hela högen ( utom möjligtvis en..:P hah)

Jag avgudar hästen.. drömmer om henne, tänker på henne hela dagarna.. haha är heeeelt såld på hästen. :rofl:

_otursbarn_ skrev:
Jag avgudar hästen.. drömmer om henne, tänker på henne hela dagarna.. haha är heeeelt såld på hästen. :rofl:

Låter som om du hittat din häst!!! Bra hästar kostar!!! En billig, sämre individ kan bli ett mkt dyrt köp i längden!!!

Här har du ju bevisligen bra stam, trevliga uppfödare , och hästen har ju bra storlek också...

Go for it!!!

Jo men då är det din häst.Så är det bara :) :bump:

Jag håller med. Det är värt mycket att ha hittat en häst som det bara "klickar". Priset tycker jag oxå låter ok.
Självklart ska du köra på. Lycka Till!

//Lina

Jag håller helt och hållet med, är det häst med stort H så spelar inte "några tusen" någon roll i slutändan!! Tänk på hur många är du tänkt ha henne!!

Lycka till!! :)

Ja.. nu har jag bestämt mig för att åkaner å provrida igen om några veckor ( när hon är igång efter betet).. å sen är det bara att hoppas att pappa säger ja och hon går igenom besiktningen.. :D

Jag tycker lite så här: En kossa kan hoppa stillaståendes 1.10. Att hoppa 1.20 nåt enstaka hinder här och där är inte (tyvärr) så mkt att komma med. Min 5åring gör också det. Jag tittar mer på hoppteknik och hur hästen är att rida mellan hinderna. Så fastna inte på 1.20. Man måste se hästens rörelser och känna hur den känns för att kunna uttala sig om 65tk. Kanske hon är lite utöver det extra?! Har du pengarna? Känns hon rätt?
Bara för att hon blandis behöver hon inte bli billigare. Connemara/halvblod är en kanon mix tycker jag!
Svårt o råda tycker jag...

Viktigast är att du blir nöjd!
Lycka till, och håll oss updated! ;)

/cj

:rofl:
En kossa!Den var bra! :bow:
Men tänk på att du nu förolämpar de hästägare å ryttare som käpat för att ta upp sina hästar i 120 cm klasserna ;)
Det är inte så högpresterande med tanke på att en kossa klarar det :devil: :angel: ;)

Har jag ens sagt att det skulle vara jättebra?

Jag har inte såna höga förhoppningar på henne heller. Det enda jag vill med min ridning är att komma vidare och kanske tävla lite ibland på lägre nivå ( typ 110 hoppning, lb-la dressyr)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hoppning Hej! Jag ska sälja min 5-åriga c-ponny TILL våren och undrar vad som är ett rimligt pris? e. Sörbys Lotus ue.Dart Light Hon fick...
Svar
5
· Visningar
1 140
Senast: L8P8
·
F
Hästmänniskan Jag har världens beslutsångest så jag vore väldigt tacksam för lite tips och råd! Jag går i hästköpartankar och jag börjar allt mer...
2
Svar
32
· Visningar
2 343
Senast: Fitness
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel