Är pellets sämre än spannmål??

Targa

Trådstartare
Spinnoff på Krafft-pelletstråden. Följande uttalande hittade jag på ett av våra stora försäkringsbolags hemsida:
"Det kan vara bra att undvika pelleterade foder, eftersom de snabbt löses upp i magsäcken och ger en snabb pH-sänkning i magsäcken som kan vara negativ för hästen. Ge istället spannmål."

Uttalandet stod i ett svar skrivet av veterinär i samband med en fråga från en hästägare som hade problem med en häst med återkommande kolikanfall.

Själv har jag aldrig hört detta förr och överhuvudtaget aldrig tänkt på det. Fodrar iofs mest med havre men kompletterar ibland med pellets. En av mina hästar brukar ha kolikkänning med jämna mellanrum, så därför jagar jag ständigt ev. orsaker.

Håller ni med veterinären eller är det obefogad oro?

Sv: Är pellets sämre än spannmål??

Jag gav min häst krafft groov och han fick gaskolik väldigt ofta - kanske 1 ggr/veckan. Jag fick tipset att sluta med Kraften och efter det har han aldrig mer haft kolik. Vet inte om det var kraften eller om det var en slump. Vill inte chansa och ge honom det mer iallafall.

Intressant att höra!

Jag kommer nog också att ta bort pelletsen helt för säkerhets skull (har dock använt Hippos och inte Krafft).

Har väl att göra med att hästar är gjorda för att äta grovfoder och har ett stort behov av att tugga länge.På så sätt avsöndras rätt mängd saliv för att balansera PH-värdet.Pellets är så att säga redan "färdigtuggat"

Jag har alltid gett havre och pelleterat komplementerande färdigfoder och jag har inte märkt något konstigt... Men det är väl såklart olika med olika hästar som med allt annat :D Om gaskolikerna slutade när du slutade med groov så skulle inte jag heller prova med det nå mer :)

Man kan ju blöta upp pelletsen innan man ger den, så det blir "gröt". Men som sagt, slutade kolikerna så finns det ju ingen anledning att börja med pellets igen :)

Hmmm, Janna o Lisa vad det är ni svarar på - min fråga eller Lindsens svar??

Det jag egentligen vill ha svar på med mitt inlägg är om någon annan här någonsin har hört om och/eller tänkt på den här skillnaden mellan pellets resp spannmål? Alltså att pellets ger en snabbare pH-sänkning i magsäcken och därmed skulle innebära större risk för hästen. Detta är ju inget som det talas om överhuvudtaget när det gäller pelleterat kraftfoder och definitivt inte från kraftfodertillverkarnas sida! Men det borde kanske påpekas i större utsträckning?

Ojojoj, sorry....:o

Vad menas med att ge hästen spannmål istället? Pellets är ju ihopmalt spannmål mm...

Vet ej om ph-sänkningen.. Jag har gett krafft till mina hästar utan problem, många jag känner gör/har gjort det också. Men jag har alltid blötlagt pelletsen innan jag utfodrat, så att det blir gröt ;) Då blir det kanske inte samma "torrchock" i magen som det kanske blir när en häst sätter i sig en kanske större mängd pellets.

Men det borde ju inte hjälpa att blöta. Det som behövs är ju att hästen tuggar mer och på så sätt producerar mer saliv, som ju är basisk och neutraliserar magsyran.
För mycket vatten leder istället till minskad salivproduktion.

Blötläggningen är väl främst för att minska risken för foderstupsförstoppning.

Så frågan är väl vad hästen tuggar längst på pellets eller säd. Jag har ingen aning.

JA detta är sant av pelleterat kraftfoder så får hästen en ph sänkning i magsäcken, därför är det viktigt att ge mest grovfoder i hästens foderstat. om det skulle vara mycket farligt för hästen att äta pelleterat kraftfoder tror jag inte att det skulle vara så vanligt. Ph sänkningen kan i fall med mycket kraftfoder försämra magens och tarmens balans.
Så ta det lugnt och ge din häst pelleterat foder, så länge du har en balanserad foderstat är det nog inga problem.

Tack för vettigt svar Cissi! Nej, jag tror inte heller det är speciellt farligt, jag tycker mest det är lite märkligt att det här aldrig är något som påpekas i kraftfoderdebatten. Jag har alltid föredragit ren spannmål (= havre och/eller korn) framför färdigpelleterade foderblandningar, men bland hästägare i allmänhet så verkar ju de färdiga kraftfoderblandningarna vara betydligt populärare.

Just till min kolikhäst kommer jag nog ändå framöver att ge enbart havre (kompletterat m betfor, vitaminer o mineraler + naturligtvis ett bra grovfoder).

I magsäcken är pH lågt och man vill inte ha en höjning.
I grovtarmen vill man inte ha en sänkning. Eller?

Sara

Tycker det låter rimligt. Jag är ingen expert, men som jag fattat det så ska väl magsäcken ha lägre ph för att inte bakterier ska få fäste lika lätt?
I grovtarmen är det väl just bakterier (snälla såna) som gör jobbet och därför borde det väl vara önskvärt med högre ph där.

hihi älskar sånna frågor :D äntligen har jag användning för skolan!!
Magsäcken är indelat i tre olika delar.
Först kommer fodret ner i en körtelfri del, här ligger Ph haltern på runt 5,5 här är det microorganismer som jäser fodret och sedan går den ner till del två "Fundus" här tillsätts magsyra (saltsyra+slem+enzymer) och ph sänk något, därefter ramlar maten ner i "Pylorus" där det sker en kraftig omblandning av fodret + mer magsyra kommer, ph sänks till runt 2 och det är här problemet kommer om det är för mycket kraftfoder, då ph inte sänkts tillräckligt mycket och då släpper nämligen inte den nedre magmunnen ut något foder. och fodret slutar inte jäsa om inte ph sänkts och det är då hästen kan få kolik.
En annan sak som kan vara negativt med kraftfoder det är att fodret blir mer skvalpigt i magsäcken och då kan den sura magsaften "skvätta" upp i den körtelfria delen och detta kan ge magsår! I tunntarmen så är fodret mer åt det basiska hållet ph ligger runt 6-8 beroende på om man ger mer kraft eller grovfoder.
I den första delen av tunntarmen så neutraliseras maginnehållet utav buffrande ämnen tillsammans med bukspott, galla och tarmsaft.
Det var en liten lektion i fodersmältningens stora del! :D
ÄLSKAR DETTA!!!

Men nu vill jag inte skrämmas att använda kraftfoder men hästen måste ha mycket mer grovfoder än kraftfoder. har man ett dåligt hö lägg helst inte på mer kraftfoder ös på med mer grovfoder, eller köp nytt!
Lycka till.

Oj, här är en som kan sin foderlära :bow:

Fast min ursprungliga fråga gällde ju inte kraftfoder kontra grovfoder, utan pelleterat kraftfoder kontra kraftfoder i form av ren spannmål (dvs havre), där just det pelleterade kraftfoder tydligen ger en snabbare pH-sänkning än havren. Och denna snabbare pH-sänkning är tydligen inte bra för kolikkänsliga hästar.

Det jag kan hitta i mina böcker ang just din fråga är att spannmål just nu pratar jag speciellt om havre som har den egenskapen att den har en relativt låg stärkelsemängd och kan därför inte lika lätt och farligt att överutfodra. och vidare är en stor orsak till gaskolik att hästen har fått i sig för mycket stärkelse.
Men däremot så innehåller de andra spannmålssorterna korn,vete, majs o.s.v. mer stärkelse men kanske inte så mycket stärkelse som tex ett pelleterat foder innehåller..
Det kanske inte var så mycket till svar på din fråga men det är allt jag hittar just nu meddelar om jag hittar något annat i mina papper :D

Stärkelsen i processade foder – vare sig det är pelleterat eller musliformat eller annat- är mer lättupptagen i tunntarmen än ren spannmål. Risken för feljäsning i grovtarmen blir därför mindre med processad spannmål än ren sådan.

Blandfoder av pellets eller annan typ innehåller inte så mkt stärkelse som ren spannmål eftersom det också finns andra ingredienser. HH

M a o så spelar det inte så stor roll om man ger pelleterat foder eller ren havre med tanke på ev kolikrisk? Utan huvudsaken är kanske att man ger kraftfoder med måtta och förstånd!

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 086
Senast: Tinda
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 586
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna