AR på unghäst?

P

pannkakssmet

Jag undrar hur man introducerar sin unghäst (och sig själv) lite milt på AR.
Hästen är 4 år och börjades rida i augusti, sedan dess mycket sporadiskt. :crazy: Jag håller på att lära honom galoppfattning.
Finns det övningar eller former man ska testa/eftersträva? Och kan man göra det utan tränare?
Jag vill veta när, var, hur, ja allt som möjligt kan vetas om hur man rider unghästar in AR!

Jag har förmodligen inte råd att gå på någon kurs än på ett tag så sådana svar undanbedes.

Sv: AR på unghäst?

Ojoj du forserar;) redan galopp...

På min unghäst(blir 4 i juni) använder jag endast kapson och det är en longerkapson av nylon. Den är inte helt optimal i sin signalöverföring men den är tillräckligt stadig.
Jag har börjat med inlongering(ala AR) kombinerat med arbete vid handen för att lära in hjälper som behövs vid ridningen sen.
Jag fokuserar på avslappning av överlinjen och framåt nedåtsöknigen. Lär in böjning-ställning inför arbetet med skolor.
Detta ovan kombinerat med skogspromenader som handhäst och en del hägning-klängning.

/T

Tja, det är väl inte direkt något vi behärskar... :p

Jag vet INGENTING om AR så det lutar åt att jag får snåla och gå en kurs. :crazy: Annars kanske det slutar olyckligt.

Det lutar åt att jag och pållen får börja om får början. :smirk:

Hur har du ridit förut då?

Varför skulle du behöva börja om?

Låna några bra böcker om klassisk ridning och börja där men fortsätt rid din häst tycker jag.:D

Tips: Sylvia Loch
Naturligtvis finns det jättemånga fler men hennes böcker tycker jag är väldigt bra.

Att börja om från början är inte en dum idé. Det beror lite på vad man gjort innan.

Har själv en fyraåring hemma som är inriden, men jag har valt att börja om helt med henne och börja med att utbilda henne på longen.

Jag har inte ridit honom mycket alls. Bara lunkat i skogen.
Kan jag fortsätta där då? Han är ju nämligen inte utbildad i några former & liknande.

Klart du kan fortsätta lunka i skogen.

Personligen hade jag inte gjort det utan börjat om helt, men jag är lite "nörd" med sånt också så.

Tror inte att han tar någon skada av det. Dock rekommenderar jag att du samtidigt longerar in honom korrekt och sedan tar ridninge från det i paddocken så du får helt fokus på arbete när ni är i paddocken.

Ja, jag blir nog så illa tvungen att fortsätta lunka i skogen. Han tycker det är så fruktansvärt tråkigt att jobba i paddock eller ridhus! :smirk:
Men jag kan väl träna på åkrar och sånt?

Finns det inga möjligheter att slippa undan longeringen? Jag har testat det men han tycker inteom det. Det fungerar inte alls. Han får ingen framåtbjudning och bli riktigt ledsen. :crazy:
Men det måste väl finnas andra möjligheter?

Haha, jag vet egentligen inte. Jag kan så lite. :angel:

Då gör du det troligtvis fel?!
Eller så är det så att han tycker att det är skönt att lata sig.

Nu är det inte longering runt, runt jag tänker på utan att utbilda hästne på longen. Det är stor skillnad på de två.

Novelette
Man sitter av hästen och utbildar den från marken innan man sitter upp igen. Så har jag börjat om.

Men det krävs ju också att man får hjälp annars hjälper det ju inget.

Jaså! Om det är skillnad så kan det ju vara värt ett test.
På vilket sätt är det annorlunda?

Så som jag tidigare (innan AR) lärde mig att longera var det mer ett sätt att få hästen fri från den explosvia energin eller motionera hästen = springa runt runt.

Det jag lärt mig inom AR och använder mig av dagligen med min unghäst och min gamla knakiga märr så är det en longering där man lär hästen att bära på innerhöft, sträcka överlinjen, söka framåt-nedåt. Bli lyhörd för kommandona om gångarter och halt.

Kort sagt, om man använder det på unghästar innan man rider dem, lär man dem hur de ska röra sig för att gå i balans och en bra form för dem. Sedan vänjer man på dem med sadel och träns. Efter det en ryttare som bara sitter och åker i början = hästen får väldigt lång tid och stora chanser på sig att röra sig korrekt.

På hästar som behöver rehab funkar det också ypperligt. Vet att jag satt och snackade med BB om att det finns (minst) en snubbe i Tyskland som använder sig utav longering (nästan uteslutande) för att få hästar som skadats av ridning att bli friska och ridbara igen.
Kommer inte ihåg vad han hette nu eller vart han höll hus tyvärr. :crazy:

Det jag vill komma fram till att longering behöver inte bara vara runt, runt utan det kan vara en utbildningsform.
Lite svårt att beskriva i ord enbart. Lättare att visa.

Det är inte han med Dual-aktivering? Man har då ett blått och ett gult "plaströr" (mjuk plast fylld med tex halm så det låter när man trampar på den).

Hm...kommer jag inte ihåg. Jag får höra med honom nästa gång jag är över.
Kan ju vara intressant att veta om inte annat.

Kan leta upp hans namn om det är nödvändigt ;) Varit en del artiklar i Cavallo, fast tror inte det var någon i det numret som du fått...

Det är rätt många som säger sådär att "innan AR trodde jag att longering bara var till för att "rasta av" hästen"...
Men så tycker jag inte alls det är...läser man en "vanlig" bok i ridning eller lyssnar på vilken "vanlig" ridlärare som helst så säger dem att longering är bra till många olika saker, på unghästen till exempel är det ett utmärkt sätt att träna in kommandon, lära hästen vid sadel, att kunna bära sig själv i balans, lära hästen att forma sig i innersidan och att trampa väl under sig(de senare även på äldre hästar).

Det som du skriver att du gör med longeringen är inga AR-påhitt och således anser inte jag att pannkakssmet behöver "börja om"! Det är bara att fortsätta men kanske byta ut någon ridtur mot longering eller tömkörning eller arbete vid hand på annat sätt. Jag skulle ha gjort så...fortsatt lunka i skogen och kanske lagt in lite övningar där ute och undan för undan introducerat "det nya", dvs arbete med ryttaren från marken, böjning osv.

Den longering du har lärt dig kan inte vara så speciell för AR för det är samma jag lärt mig på ridskola. (altså klassisk engelsk ridning)
Det är även den sorten jag har tänat min häst med men han gillade det inte. :crazy:
Borde inte tömkörning på volt fungera på et liknande sätt om man låter hästen hitta sin egen form?

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar