Sv: AR och uteritt
Vaddå, lite mer framåtanda och energi är väl inget negativt? Behöver väl heller inte innebära att hästen blir mer okänslig för hjälperna?
För oss är det snarare så att hästen blir lite mer "på" hjälperna ute i skogen. Med andra ord - känsligare!
Egentligen ska det väl inte vara så, hade jag varit en mindre ...begränsad... ryttare på ridbanan hade han nog (kanske, eventuellt) haft samma glädje där.
Och min häst gillar att sträcka ut, forsera fram kanske i övertempo - men allra oftast handlar det helt enkelt om vad han behöver i sin kropp och sitt sinne. Han får gärna lattja på i en större ram om han behöver det.
Han blir inte stummare i handen, förhållningar och övergångar går ungefär lika bra (eller dåligt), för mej handlar det bara om lyhördhet och att anpassa dagens arbete till dagsform hos häst och ryttare.
Angående konkreta exempel på hur jobba vid uteritter med hästar som är heta, så har jag en del erfarenhet av detta.
Båda kallblodsmärrarna var extremt heta i början, på uteritter. De var enbart travkörda ute i skogen, och travkörda på det viset att uppvärmningsjoggen (den som de går i från stalldörren) kan jämföras med vad jag skulle kalla mellantrav och arbetstempot är högre än vad jag kallar ökad trav.
För båda dessa tjejer betydde skogen -Fart.
Och båda associerade skogen, och farten, med något negativt.
Med hundarna har jag fått lära mej att se på stress, som Förväntan på arbete. Men med hästarna ser jag en tydlig skillnad på om hästen har en positiv Förväntan på arbete, eller en negativ Förväntan på arbete. Positiv förvänan tycker inte jag är så farligt, det är det jag ser hos min valack vissa dagar. Jag märker en viss stress, lite taktande, vilja att komma framåt, öronen står som antenner framåt och gången är sviktig och med massor av kraft framåt. Okej då kanske vi mest lattjar ur oss lite energi just den dagen. Koncentration och pillergöra, kan vi ägna oss åt en annan dag. Eller i alla fall efter att några myror lämnat brallorna.
Men hos dessa två märrar var inte stressen en positiv förväntan, utan de förväntade sej arbete som på något vis skulle vara obehagligt. Det är en stor skillnad däri, men att verkligen se skillnad kan vara svårt.
Särskilt den ena blev sönderstressad, första gången jag var ute med henne i skritt en kanske 40 min vända, helt långa tyglar, så töltade/taktade/stress-skrittade hon och kom hem alldeles löddrig av svett. Jag var lite smått chockad faktiskt för jag hade aldrig varit med om något liknande, kunde en häst vara så hetsig, trots att min tanke bara var en lugn stillsam skritt-tur....
Eftersom hennes stress var en sorts "förväntan på aktivitet" (förväntan på att gå Fort), så ingjöt jag helt enkelt aldrig den förväntan som gav stressen.
Efter kanske 5 eller 6 uteritter i skritt på helt långa tyglar, helt utan krav, så började hon coola ner. Det hon väntat på kom ju aldrig, och den här bruden på ryggen verkar fullt nöjd bara jag Går, Skrittar, Tar det lugnt?
Sedan var jag hård med detta, - ingen fart på turerna. Koncentrerat stillsamt arbete i lugn skritt och möjligtvis lugn trav i korta sessioner, däremellan mycket skritt på lång tygel helst i lite svår terräng.
Det skalade bort förväntningarna på obehag, och då kan man närma sej pudelns kärna.
Det var ju inte enbart Farten som gav stress för denna tjejen. Hon hade lite svårt i sin kropp och mycket handlade i grund och botten om att, när hennes kropp fungerade väl, så tyckte hon det var positivt med mången sorts arbete. När kroppen inte fungerade väl, så var även enkla övningar förknippade med en negativ stress. Då var långa tyglar över stock och sten det bästa som hon kunde få, och när hon väl hade kommit över den stressen som handlade om Förväntan på en sorts obehagligt arbete, så kunde hon få ut något av kravlöst skrittande.
Man måste så att säga skala av beteenden, som kommer utav förväntningar, till beteenden som kommer utav den faktiska dagsformen.
Efter kanske 10 gånger, utan att inbjuda till stress och hela tiden vara noggrann med att allt togs i hennes takt, så försvann den heta (het = hästen är inte på hjälperna, utan någon annanstans) tjejen ganska tvärt, och hon började fungera fint ute i skogen.
Jag tror inte det behövs fler gånger än så med hästar som inte har alltför mycket "i bagaget".
Den andra märren var lite annorlunda. Det gäller att hitta varje individs Förväntan. Vad är det som skapar "hets"?
För den märrens del var det stora problemet att just "Vända hemåt" innebar stress. Jag tror att tidigare "tränare" hade använt stoets extrema flockbundenhet - att hon ville hem till stallet, med att få fart på henne ordentligt... Dvs Vändning innebar i princip fullt sken i hennes värld.
Så därför undvek jag ritter där vi behövde vända för att komma hem. Hon var väldigt chockad varje gång vi bara ridit på och till slut kom hem, utan att ens ha vänt. Mycket märkligt i hennes värld och hon slutade vänta på själva "vändningen".
På henne var det den utlösande faktorn.
Har själv aldrig haft nära tillgång till ridhus, och större delen av mitt liv har jag inte använt ridbana. Skogen är min träningskompis, där måste vi kunna arbeta med koncentration!