Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har läst- och läser gärna- teori, om den är skriven på ett någorlunda intressant sätt. Har svårt för gamla ridhanböcker utan bilder till exempel.Har ni rena teorilektioner?
Går ni såna kurser?
Läser ni mycket böcker själva?
Tycker ni om att dissekera, analysera och fundera kring ridningen?
Vem gör ni det med om ni gör det?
Tinne sa idag i podden att den största skillnaden mellan dressyr och hoppning är att dressyren har en domare, annars tyckte hon inte det är så stor skillnad, vi gör rörelser och ni ska över hindret men förutsättningarna för det är ganska lika.
Tinne sa idag i podden att den största skillnaden mellan dressyr och hoppning är att dressyren har en domare, annars tyckte hon inte det är så stor skillnad, vi gör rörelser och ni ska över hindret men förutsättningarna för det är ganska lika.
Men skolsprång sysslar dom inte med i dressyren
Lyssnade på den nyss faktiskt :-) Jätteroligt!Tinne sa idag i podden att den största skillnaden mellan dressyr och hoppning är att dressyren har en domare, annars tyckte hon inte det är så stor skillnad, vi gör rörelser och ni ska över hindret men förutsättningarna för det är ganska lika.
Absolut- hopptränare är allergiska mot gnidande och knådande i undertempo... Och bra dressyrtränare oxå...Det beror nog mer på hur man tränar dressyr än att man tränar dressyr. Sitta och knåda, bromsa och sitta emot som man ser mkt på mellannivå skulle jag oxå få spel på om jag var hopptränare (dressyrtränare oxå för den delen). Tyvärr är det ju så att det är oftast så det ser ut och därav inställningen hos just hopptränare tror jag.
Angående formen och så, så har väl Lisen en poäng där att som hoppryttare behöver man inte ha sådan precision och samling i själva rörelserna som en renodlad dressyrryttare, fast jag tycker iof att man förlorar lite av det gymnastiska syftet med övningen då så jag håller väl kanske inte riktigt med där. Kan ju bero på att jag oxå tävlar dressyr. Eller inte rider hoppning på hög nivå.
Absolut- hopptränare är allergiska mot gnidande och knådande i undertempo... Och bra dressyrtränare oxå...
Tänker oxå ibland att hoppryttare kanske kunde förbättra sig och hästen ännu mer om de strävade efter precision i dressyrrörelserna. Men även där skiljer det ju sig mellan olika toppnamn. RGB brukar visa på lite mer precision tycker jag!
Men skolsprång sysslar dom inte med i dressyren
Fantastisk!Och Ehning! Åh, vad jag älskar honom!
Det beror nog mer på hur man tränar dressyr än att man tränar dressyr. Sitta och knåda, bromsa och sitta emot som man ser mkt på mellannivå skulle jag oxå få spel på om jag var hopptränare (dressyrtränare oxå för den delen). Tyvärr är det ju så att det är oftast så det ser ut och därav inställningen hos just hopptränare tror jag.
Angående formen och så, så har väl Lisen en poäng där att som hoppryttare behöver man inte ha sådan precision och samling i själva rörelserna som en renodlad dressyrryttare, fast jag tycker iof att man förlorar lite av det gymnastiska syftet med övningen då så jag håller väl kanske inte riktigt med där. Kan ju bero på att jag oxå tävlar dressyr. Eller inte rider hoppning på hög nivå.
Eller förresten jag vet inte, titta på Marcus Ehning och många andra tyska hoppryttare, kommer ihåg när jag tränade för Markus Fuchs och han var helt bestört över att dom svenska hoppryttarna som red svår klass red så fasansfullt dåligt på marken, kunde inte ens göra en skänkelvikning. Det kunde JAG som red i unghästgruppen
Nyfiken på din sista mening. Varför det?Nej, det har man slutat med.
Undrar varför?
Skulle man kombinera det tänket som finns bakom att utbilda dit med dressyr a la dagens energi tror jag man kan hitta ngt jäkligt bra. Men då krävs mer kunskap, annan utbildning och mer tid. Dvs blir inte ngt de flesta vill satsa på.
Att det är skillnad för mig i utbildning beror på signalsystemet och utbildningstrappan jag har.
En häst måste vara så mkt mer skolad innan man hoppar den inom det här systemet.
Menar du att elithästarna ihoppning med den form etc som de visar på en framridning eller hemmatrim skulle knata in och utan vidare placera sig i MSV A?Jag håller helt med. och tittar man på hopphästar på elitnivå i väldigt många fall så hade utan tvekan lätt kunnat gå en nationell MSVA dressyr utan några som helst problem.
Sen är det som du säger tycker jag, att bromsa, knåda och ha sig är väldigt vanligt på hobbynivå dressyr och där rider hoppryttarna framåt på ett helt annat sätt, men sen är det ju som du påpekar att givetvis finns det väldigt mellanmjölk även där hos hoppryttare och på hobbynivå är det ofta väldigt tydligt, för har man en snäll och hoppglad häst så klarar man sig väldigt långt på att bara rida framåt och rida i balans för ändamålet och ha lite känsla helt enkelt.
fast du skriver iof mellannivå och jag skriver hobbynivå och jag misstänker starkt att din mellanivå inte är vad du avser med hobbynivå utan ganska mycket över?
Nyfiken på din sista mening. Varför det?