Är ni duktiga på islandshästmänniskor?

Cheeserica

Trådstartare
Jag skulle behöva en liten faktakoll, alltså ingen diskussion kring huruvida dessa personer är duktiga eller ej för det vet jag inte så mycket om själv. ;) Det jag vill veta är om ni ser några direkta fel, och om ni vet vad de gjort de sista åren. Ni kanske kan se det som ett litet quiz..? :angel:

Om ni inte vet själva kanske ni vet var jag kan hitta sån info? Har SIF några listor?

Anna Skulasson
C-tränare och lokaldomare med bl a följande titlar; guldmedaljör i 250 m pass VM 2001, guld NM 2000 i kombination, silver i pass, brons i stilpass, Svensk Mästare i kombination. Deltog i VM -99 och tog brons i T2 NM -98.

Helen Blom
A-instruktör. Svensk Mästare i 4-gång, brons i T2 år 2000, Svensk Mästare i kombination 1999. Välkänd profil med flertalet titlar under åren på SM och NM.

Nina Keskitalo
Ridlärare, nationell domare. Silver i 4-gång SM 2000, guld i dressyr SM 1999, guld i 5-gång och brons i 4-gång 1997. Brons i 5-gång, silver i stilpass samt silver i 5-gång på NM 1996. Verkat både som ryttare och tränare i landslaget i flera år.

Ylva Hagander
A-instruktör, lokaldomare, avelsdomaraspirant. Silver i dressyr VM 1999. Guld i T2 VM 1997, Svensk Mästare i T2, silver i 4-gång och kombination 1997. Silver i T2 och kombination på VM 1995, Svensk Mästare i T2, silver i pass, guld i kombination 1995.

Peter Häggberg
Nationell avelsdomare, internationell sportdomare. Svensk Mästare i tölt två gånger, Svensk Mästare i 5-gång fem gånger. Svensk Mästare i stilpass två gånger. Har totalt 14 SM-titlar. Guld på NM -96, guld NM -90 samt 3 medaljer till i NM-sammanhang.

Magnus Skulasson
Svensk Mästare 10 gånger i olika grenar. Nordisk Mästare två gånger samt tre silver i VM-sammanhang, nu senast på VM 2001 i 5-gång. Välkänd internationell ryttare med ett flertal rekord. Nytt världsrekord i 250m pass, 20.9 s.

Tror jag fick med alla där. :)

/Erica

De andra vet jag inte så mycket om, men Ylva och Mökkur tog guld i SM i T.1. 2001 och silver i V.1. samma år och det är väl inte att förglömma.

/Malin

Jag skulle tro att kansliet har alla resultat från svenska tävlingar i alla fall, men i vilken form vågar jag inte gissa.
Får man vara nyfiken och fråga vad du håller på med? :cool:

Magnus Skulason blir nog inte glad om du glömmer hans guld på sista VM ;) i DK -03.

Schhhh, tyst! :o Hemlis! ;) Nää, skämt åsido, rätt gissat. Jag har alltså inte skrivit den här listan utan har fått i uppgift att uppdatera den så att den stämmer. :)

/Erica

Men hur var det nu med de här guld- och silvermedaljerna i VM i somras, vilken Magnus fick vad till slut? :o :confused: 250 m och speedpass var det ju. Skúlason guld i 250 m och silver i speedpass?

/Erica

Ja, och silver i stilpass. Du kan ju dessutom tillägga att han visat en mängd hästar till framgång, bland annat Nattfaradís från Wreta som tog VM-silver i sexårsklassen 2001 och vid ett annat tillfälle fick 8,63 för gångarter, med 10 på trav, som ren fyrgångare.

Verkar stämma med vad Peter själv skriver på sin hemsida iaf. Å han var ju inte med alls på mästerskapen som ryttare förra året (som domare däremot). Däremot kan ni nog lägga till "erfaren instruktör" kanske något om "framgånsrik inom aveln" och "erfaren avelsvisare" också på listan utan att ljuga alltför mycket... :D

"Välkänd pionjär inom islandshästvärlden."

Den här meningen stod också om Peter Häggberg innan jag la upp texten här, jag vet inte varför jag tog bort den. Tjusigt va? :cool:

/Erica

Men usch! :o Insåg just att texten om Magnus Skúlason är skriven matematiskt, vet inte ens när den skrevs och alltså är det lite svårt att "plussa på" de medaljer han fått sen dess. :p

Iller eller någon annan - tror ni det är möjligt att exempelvis skicka ett email eller ringa till någon i SIF och fråga om såna här saker går att ta reda på? Det känns som att de har viktigare saker för sig..? :crazy:

/Erica

Mycket tjusigt! :D

Men ett tips är ju att kolla på resp människas hemsida och ev maila dem via den för att få koll. PM:ar dig de hemsideadresser jag har... :p

De är väldigt tjänstvilliga på kansliet, så även om de egentligen har bättre saker för sig kan du säkert få svar på mail, åtminstone om du ställer konkreta frågor, inte ber dem korrekturläsa... Men ännu bättre är det väl att maila eller ringa personerna det gäller, det ligger ju i deras intresse att det står rätt saker om dem! :)

Tack, det har du rätt i! :) Ylva kan jag ju lätt prata med själv, och jag har fått hjälp att ta kontakt med Nina K och Peter H också. :bow:

Det här med att maila islandshästmänniskor har jag nämligen funderat på om det är en sån bra idé, jag har en känsla av att de har annat som ligger dem närmre om hjärtat än svara på sina email. :D Särskilt som deras hemsidor ofta inte är uppdaterade på något år eller så... :angel: Fast det är klart, prova kan man ju alltid. :) Magnus och Annas hemsida ligger nere och har alltid gjort så, åtminstone för mig, så om det är någon som kommer in där eller har deras email-adress kanske de kan pm:a den till mig.

Är det bara jag som känner mig som en myra i jämförelse med de här människorna? :o :D Jag skulle få ladda upp mig i en halvtimme innan jag ens skulle våga lyfta luren och ringa dem..! :eek: (av egen erfarenhet :o)

/Erica

Nejmen inte skall du känna så, det är ju helt vanliga trevliga människor hela bunten, även om dom råkar rida bättre än gemene man ;). Dom har säkert något dom är dåliga på som du kan bättre :)

Svårigheten med att ringa, kan i så fall vara att få tag på personerna :smirk:

Tror säkert de är glada att bli kontaktade istället för att det skall stå ofullständiga uppgifter eller kanske något som inte stämmer.

"Proffsen" har ju varit små dom också en gång, Johan t.ex. var bara en liten "pjutt" ;) när jag såg honom första gången och en lika sprudlande och glad Heléne som vanligt följde med mig som hästskötare på ett SM i början av 80-talet :D
Höhum - nu avslöjar jag att den här kärringen Moniq är verkligt gammal... :angel:

Sådär tänker jag också fast jag är ny på detta! Jag är inte så rädd för att prata med dessa så länge jag står på marken.

Däremot tycker jag det är lite halvläskigt att rida för dem... :crazy: Fast åtminstone 2 st har lyckats hyfsat resp utmärkt med att få mig att slappna av. :p

Hehe - det är väl tur att vi har mentorer här likaväl som i verkliga livet! Berätta gärna mer om hur det var förr! Jag tycker såna historier är jättekul! :)

Liknande trådar

Islandshäst Hallå där ute! Jag har en liten fundering kring reglerna som gäller för Svenska mästerskapen som jag hoppas att någon kan hjälpa mig...
Svar
4
· Visningar
1 936
Senast: MalinE
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 295
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar