är ni aldrig rädda?

Zaida

Trådstartare
nu måste jag fråga.....
är ni aldrig rädda när ni hoppar super höga hinder?(1, 20 och uppåt)
vad gör ni för att övervinna rädslan???

Sv: är ni aldrig rädda?

jo, men du. nu har du niog inte riktigt förstått vad jag menar eller så kanske du i din värld tycker att det är självklart och att det bara är att rida. men iallafall när jag kommer upp på höjder kan jag tycka att det känns lite läskigt, men får alltid adrenalin kick när jag väl kommit över hindret.
jag tycker om att hoppa och tror att om man hoppar en och samma häst så bygger man säkert upp ett förtroende för varandra och däremed lär sig att lita på varandra. kanske inte e någon annan som känner som jag? (men det tvivlar jag på =))

nej, jag tycker det du säger är rätt, det handlar super mycket om vilken häst du sitter på, det finns alltför många snälla hästar som hoppar allt du styr på! Det e rätt så vanligt har jag märkt.

Sen fins det dom som verkligen får kämpa och hjälpa både sig själv och hästewn att komma över hindret, bara för att man e rädd eller osäker så ska man inte behöva bortstå från hoppningen. Men jag tror att häst och ryttare ska ha en bra kemi och att man ska känna sig säker på att hästen klarar det man ber den om, då kan nog räddslan försvinna mycket, Annrs e det bara att rida på :D

Tränar tränar å åter tränar...

Viktigt är att sitta på en häst som man känner att man VERKLIGEN litar på.. Och att man har en tränare på marken som verkligen ger en stort förtoende så att man tror att man själv kan.. Har själv en liten mental spärr när det blir större än 1.30 att jag börjar rida för fort utan att var med hästen, typ "skjuter iväg" om du försår vad jag menar.. Brukar då mer fokusera på hur många galoppsprång det ska vara mellan hindren t.ex om det är ett relaterat avstånd eller så tänker jag på vad jag ska göra efter hindret mer än att jag ska över.. Och så har jag ju en häst som kan hoppa hus också så det är bara härligt att styra på stora hinder:love: .

Nu är det ju inte så att jag är särskilt rädd för då skulle jag nog inte hoppa så högt men om du tycker att tex 120 är högt så kan du ha alla hinder på högsta i början och sedan när du väl ska hoppa så sänker du och då känns det inte lika högt längre... Lycka till!

Mycket sällan jag är rädd när jag hoppar, oavsett vilket häst jag sitter på! Min häst litar jag på till 100% och då spelar det ingen roll om hinderna är 150 höga eller om vi hoppar en trekombination på 130. Det som jag tycker kan vara läskigt är att sitta på unghästar, man vet ju aldrig vilket håll de flyger åt :angel: Men jag är inte rädd, tycker det blir lite mer spännande bara :p

Jag är född sån, så jag har aldrig behövt träna bort någon rädsla. Men för att övervinna en rädsla så är det bara att hopp, hoppa, hoppa tills man känner sig säker! Sitter man på en hinderklok och ärlig häst så blir det ju lättare förståss ;)

haha ja jag vet, men jag är inte rädd så jag har tyvärr inga tips;) Men jag kan säga att jag har ridit MÅNGA hästar som inte hoppar av sig själva precis;) Och dom har jag fått ridit för att jag inte rädd:D ;)

Jag är inte rädd men ett bra tips att träna höjder på om man är rädd är ju att hoppa 5,5:an för där kommer man ju alltid rätt och det är ju inte lika läskigt att hoppa högt om man känner att man kommer rätt.

förstår precis vad du menar.
Jag var totalt orädd som liten ponny unge.. styrde på precis allt.
Sen fick jag en period då ponnyn stoppade mycket och jag blev rädd/osäker.

tog många år innan ja vågade mej på 120 hinder.
När jag hoppar serier..som kryss-ett galoppsprång-hinder så kan dom höja mycket för då kommer jag rätt hela tiden och de är nog de som gjort att ja idag vågar hoppa lite högre.

debuterade 125 i helgen och var felfri o kom 2.a var inte ett dugg nervös och känd emej jättesäker.
min tränare har inte pressat mej utan låtit de ta den tid de tagit.

Kicke nman får när man väl kommit över är dessutom obeskrivlig.
Hoppas kunna denutera 130 om 3 veckor. *wish me good luck*

Det är klart att jag är osäker ibland, kanske inte riktigt rädd men det kan kännas lite olustigt, men det är också det som ger en kick.
Jag tror faktiskt alla känner så ibland. (utom Buke-folket ;) )
Men om rädslan tar överhanden ska man inte utsätta sig för att rida eller hoppa eller va det nu är. Det är nog då det blir farligt.

Den olustiga känslan kommer för min del främst om någon gått omkull eller kraschat precis innan man ska in på banan, eller om en kompis skadat sig. Det får mig att tänka till lite extra.
Jag läste om Malin B mf som hade blivit rikgit skärrade när Christina G gick omkull på en laghoppning och fick åka till sjukhuset. jag förstår precis vad de menar. Det är ingen rolig känsla.
Sedan beror det också på vilken häst jag sitter på. Vissa ger en helt klart mer självförtroende än andra.
Men som sagt, riktigt rädd är jag aldrig, hade jag varit det hade jag aldrig hållt på med det jag gör idag.

Jag anser inte att superhöga hinder är 1.20 utan superhöga hinder är 1.60+ men jag vågar inte hoppa mer än 60-80 just nu för jag är rädd att krascha i hinder. Jag satsar på att lära mig lägga hästen helt rätt på hinder, det ökar mitt självfötroende med många riktigt bra språng och då minskar jag risken att krascha i hinder och vågar rida på större hinder sucessivt.

Jag hoppar inte hinder som är så höga att jag blir rädd, det är då man kraschar, skapar dåligt självförtroende både hos hästen o dig..

Zaida skrev:
nu måste jag fråga.....
är ni aldrig rädda när ni hoppar super höga hinder?(1, 20 och uppåt)
vad gör ni för att övervinna rädslan???
1.20 :eek: ! För mej krävs bara ett 60-70 hinder för att jag ska bli skrajsen! Det blir som en ond cirkel, jag blir osäker för att jag vet att min häst kan vägra, som alla vet känner han det då o stannar:idea: :crazy: . Så jag behöver oxå tips;)

Jag kan vara osäker ibland, men väldigt sällan på min häst, han hoppar allt.
Jag och en kompis körde höjdhoppning en gång i somras, när hindret blev 130 (en feeeeet oxer) då var jag skraj :p Men jag red på det och hästen hoppade det som om han aldrig gjort annat. Jag såg ut såhär efteråt ----> :eek: Då hade min häst aldrig hoppat högre än 110 så jag var lite småchockad över att han klarade det :p

Jag tycker att är man osäker ska man rida en häst man litar på och som man vet hoppar.

det är klart att men blir nervös ibland, specielt om man sitter på en häst som man inte känner. Om man är osäker ska man ha en häst som man kan lita på. Förut var jag ganska rädd, men nu hoppar jag en underbar häst som bara älskar att hoppa och hon har hjälpt mit självförtroende väldigt mycket (även om hon bockade av mej typ 20m innan start linjen i helgen).

Nu är jag mest spänd innan men när jag väl har börjat är det oftast bara extremt kul!

ponnyryttaren skrev:
haha ja jag vet, men jag är inte rädd så jag har tyvärr inga tips;) Men jag kan säga att jag har ridit MÅNGA hästar som inte hoppar av sig själva precis;) Och dom har jag fått ridit för att jag inte rädd:D ;)

Då är du som mig...är uppfödd på hispiga och knäppa hästar!

Panikie skrev:
Då är du som mig...är uppfödd på hispiga och knäppa hästar!

Det är jag med, men jag kan ändå få en släng av höjdsjuka :p

Notorius skrev:
Jag tycker att är man osäker ska man rida en häst man litar på och som man vet hoppar.
Men det kan också vara ett problem i sig... ;) Jag är osäker i hoppningen, men det beror inte så himla mycket på själva hindret utan att jag är så förbannat rädd för att åka i backen. Jag VET hur ont det gör...och det räcker med en ambulansfärd för mig. :(

Jag sitter på en stensäker häst! Hon hoppar allt jag styr på och det är lite av min osäkerhet. Jag VET att hon hoppar av oavsett hur hon kommer (ska kanske tillägga att vi hoppar LÅGT 0,90 - 1m), dvs måste hon hoppa helikopter så gör hon. Stanna finns inte i hennes värld. Detta gör mig osäker för jag är så rädd för att åka i backen.
Det ironiska är att ju högre hindren blir, ju bättre hoppar hon. Är det för lågt taxerar hon inte alls för hon vet att hon klarar det ändå utan större ansträngning = det blir helikoptersprång = osäker matte. När jag är osäker på låga hinder vågar jag inte hoppa högre trots att jag med förnuftet VET att hon levererar mkt bättre språng på högre (över 1-1,10)...

Men kicken när man klarat det där hindret man var osäker på är obetalbar! Det är väl därför man håller på trots osäkerheten...

//Alice

Jag är fegis.
0,90 är lagom för mig sen tycker jag det är högt.
Skall debutera på 1m nästa tisdag, är redan skakis har hoppat det på träning och det var ingen fara men på tävling blir allt högt för mig.
Skall träna ikväll och hoppas på det bästa !:crazy:
Cetzy=fegis

För mig är det olika från dag till dag.
Vissa dagar kan jag känna att "Ojj, måste jag värkligen hoppa det där" och då kan hindret ligga på 70:smirk:
Medans jag hoppar 1.20 på nästa hoppträning utan att blinka.
När jag byggde upp mitt hopp-självförtroende så började jag med att lita på min ridlärare blint.
Hon skulle ju inte ställa upp ett 1.20 hinder och säga "Hoppa" om hon inte trodde att jag och "min" Rolle skulle klara av det.
Jag har varit instruktör själv på ett par lektioner och ridläger och det sista man vill är ju att någon ska ramla av :crazy:

Om instruktören säger hoppa det här så tänk "Det klarar jag"
Har funkat kanon för mig i alla fall
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka