Är morötter farligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
R

rosita

Har hört att man inte ska ge morötter till dräktigt sto, kan det stämma, nån som vet?:confused:

Sv: Är morötter farligt?

Jag brukar ge mina dräktiga ston fodermorötter sista månaderna av dräktigheten. Aldrig hört att det skulle vara farligt. Men med det inte sagt att det inte är det. Men inget har hänt mina.

OK,
ingen annan som hört eller vet nåt?

jag brukar alltid ge mina hästar fodermorötter på vintern/våren inkl dräktiga ston och det har aldrig hänt mina något. Tvivlar att det skulle vara farligt, det är ju massa b-vitamin ju;)
Hallon eller bladen från hallonen är däremot inte bra till dräktiga ston;)

jag brukar alltid ge mina hästar fodermorötter på vintern/våren inkl dräktiga ston och det har aldrig hänt mina något. Tvivlar att det skulle vara farligt, det är ju massa b-vitamin ju;)
Hallon eller bladen från hallonen är däremot inte bra till dräktiga ston;)

Vadå är inte hallon lr hallonblad bra för dräktiga ston? Nu blir jag snurrig, där jag stod förut fanns de ett dräktigt sto och ägaren köpte hallonblad (örter) det var tydligen bra för dräktiga ston osv.
Mitt sto hitta på hallonbuskarna bakom stallet i en hage där dom fick gå någon timme om dagen i maj månad och visst inga hallon med blad osv och det mumsa hon i sig mer än gärna :eek: Bägge födde fina föl

Men kan det vara sant :crazy:
Jag har gett massor med morötter ju, just för att det ska var nyttigt.
Hoppas det inte stämmer.
Kan det vara, om det har nåt med, besprutning att göra ??

Det där hallon eller om det är hallonbladet har jag läst om "hästägarens örtabok".
Det ska vara livmodersamandragande.
Bra att ge torkade blad efter stoet har fölat.

Gran ska inte heller vara bra för dräktiga ston, att äta har jag för mej.
Kommer inte ihåg varför.

Okey, ja inte hände något med våra föl iaf och dom fick även massvis med morötter ingen skada sked iaf =)

Nää, det ju inte säkert att det är så farligt.
Vet inte hur mycket det ligger i det, men jag är lite orolig av mej .
Så hon får gärna låta bli.
Hallonbladen behöver jag inte oroa mej för nu.
Men granen är ju värre, för det är det enda som är grönt i skogen nu.
Och hon brukar alltid rafsa åt sej lite här och där i skogen.

ja, det kan ju vara det där med besprutningen, eller om de är jordiga:confused:Hallon har jag aldrig hört, inte gran heller, då kan man ju inte slänga in julgranen i år till dem..
fast de ska nog få i sig ganska mycket om det ska bli farligt, ett barr här o där eller en morot hit eller dit kan nog inte skada, jag som brukar ge massor av morötter, men, jag är också lite nojjig av mig, detta är mitt första föl och då är man nog lite extra nojjig;)

Det är ingen fara att ge morötter till dräktiga ston, däremot ska man ej ge dem om de frusit pga att morötter då utvecklar ett ämne som ej är bra.

Har alltid hört att morötter är nyttigt och bra för magen. Angående hallonblad så finns det speciella tillskottspreparat avsedda just för dräktiga och digivande ston som innehåller bland annat hallonblad.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare