Är min katt knäpp eller vad håller han på med?

Zandrah

Trådstartare
Hejhej!

Nu börjar jag ju undra vad min katt håller på med...
Det är en hane som är 4 år och han kastrerades väldigt tidigt.

Han håller på och juckar på vår grannkatt!! :eek:
Det är min mammas katt och vår katt brukar vara där ute ibland oxå, men nu på senare tid så ska han hoppa på honom bakifrån och biter honom i nackskinnet samtidigt som han juckar på honom! :crazy:
Alltså....det är båda hanar och jag har aldrig sett en katt göra så här förr?
Är det ett sätt att visa dominans, eller är min katt lagd åt andra hållet...? :angel:

Sv: Är min katt knäpp eller vad håller han på med?

Både och, tror jag. Ofta handlar det om dominans men med sexuell underton. Eller tvärtom... :angel:

Hehe....okej...jaja, bara att acceptera att Zlatan simmar i andra änden av bassängen då! :o
Hans föremål för åtrå heter Sotis, by the way ;)

Har samma problem med en av mina katter, även han kastrerades tidigt men nu vid snart 4års ålder så har han börjat hoppa på min andra katt och biter honom i nacken och juckar på honom (inte dagligen, men någon gång då o då).

Har det ngt att göra med att kastreringen gjordes tidigt? att det är mars? ngn som vet? Har inte sett det här beteendet sedan innan kastreringen...

Det är väldigt märkligt....jag har sett honom göra detta två gånger, och båda på grannkatten. Vi har själv en till katt som är 6 år, och honom har han aldrig varit på, men där är det tydligt att den äldre katten är ledaren, så han ger väl sig inte på honom frivilligt:angel:

Sist jag såg honom göra detta var någon gång i dec-jan...så i hans fall tror jag iaf inte det spelar någon roll att det är Mars...

Vill oxå gärna höra om någon vet....:cool:

Han gillar väl grannkatten?

Mina katter blir också lite kåta då och då, trots kastrering. I synnerhet den här tiden på året.
Det vanligaste är att de trampar sig nöjda på filtar och kuddar, men det händer att de juckar på varandra också.
Inte så mycket att bry sig om, tycker jag.

Har samma erfarenhet, kastrerade hanar kan mycket väl bli pilska och kör "man tager vad man haver"-principen... :angel:

Det är väl bara att låta dem hållas... :banana:

Att katten kastreras tidigt brukar snarare leda till att de aldrig hunnit utveckla några såna här känslor, de hinner oftast inte komma på vad det handlar om innan det är kört, så att säga. Men ingen regel utan undantag. ;)

Men honkatterna blir frigida till 100% efter kastrering, i alla fall har jag aldrig vare sig sett eller hört om nåt annat. Tycker lite synd om dem...

Kat skrev:
Han gillar väl grannkatten?

Mina katter blir också lite kåta då och då, trots kastrering. I synnerhet den här tiden på året.
Det vanligaste är att de trampar sig nöjda på filtar och kuddar, men det händer att de juckar på varandra också.
Inte så mycket att bry sig om, tycker jag.

Nej, jag bara undrade av ren nyfikenhet....
Mina katter trampar konstant när man ligger och gosar. Trampningen har inget med kåthet att göra, utan är ett beteende som sitter kvar från att de var små. Kattungar trampar när de ligger bredvid sin mamma för att det är så mysigt....
Därför älskar många när man lyfter de i nackskinnet, eller "kliar" dem där, det är oxå något som mamma gjorde när de var små...:)

Zandrah skrev:
Hehe....okej...jaja, bara att acceptera att Zlatan simmar i andra änden av bassängen då! :o
Hans föremål för åtrå heter Sotis, by the way ;)

Åh, finns Sotis kvar hos dej?! En gammal herre numera då :)

Sotis skrev:
Har samma erfarenhet, kastrerade hanar kan mycket väl bli pilska och kör "man tager vad man haver"-principen... :angel:

Det är väl bara att låta dem hållas... :banana:

Att katten kastreras tidigt brukar snarare leda till att de aldrig hunnit utveckla några såna här känslor, de hinner oftast inte komma på vad det handlar om innan det är kört, så att säga. Men ingen regel utan undantag. ;)

Men honkatterna blir frigida till 100% efter kastrering, i alla fall har jag aldrig vare sig sett eller hört om nåt annat. Tycker lite synd om dem...

Hehe...ja vi får väl bara låta dem göra det, så länge de själva mår bra ;)
Men det gäller väl när honorna kastreras bara då va? För det är ju skillnad om de steriliseras. Det är ju två skillda saker, i denna djungel av termer :smirk:

Sotis skrev:

Min ena honkatt kan bli lite småkåt ibland. Men inte lika länge som hankatten som hann bli far (det var meningen) innan han snöptes.

Zandrah skrev:
Nej, jag bara undrade av ren nyfikenhet....
Mina katter trampar konstant när man ligger och gosar. Trampningen har inget med kåthet att göra, utan är ett beteende som sitter kvar från att de var små. Kattungar trampar när de ligger bredvid sin mamma för att det är så mysigt....
Därför älskar många när man lyfter de i nackskinnet, eller "kliar" dem där, det är oxå något som mamma gjorde när de var små...:)

Det beror på HUR de trampar. Det är lite svårt att beskriva skillnaden såhär, men den syns tydligt.
Innan min ena hankatt kastrerades så höll han på så konstant. Med följd att det var sädesfläckar lite här och var också :crazy:

Jo du, han är 18 år!!:)
Han har hunnit vara borta i 2 år oxå!! Min bror blev allergisk så vi fick lov att lämna bort honom till min farmor, men där ville han inte vara! Så...han smet en natt, och var bort i 2 år. Har befunnit sig i Garsås under nästan hela tiden, och det var några damer som såg att han var öronmärkt och åkte till bårt gamla hus i Mora med honom....:bow:
Sen blev de hänvisade hit och vi fick tillbaka honom!:love:
Underbart att sånt kan hända! 2 ÅR!

Zandrah skrev:
Hehe...ja vi får väl bara låta dem göra det, så länge de själva mår bra ;)
Men det gäller väl när honorna kastreras bara då va? För det är ju skillnad om de steriliseras. Det är ju två skillda saker, i denna djungel av termer :smirk:

Jag har aldrig hört ett modernt fall där man faktiskt valt att sterilisera en honkatt. Däremot använder ju många (även veterinärer) fortfarande uttrycket felaktigt om kastrering. En steriliserad hona skulle fortfarande ha kvar alla problemen med en fertil hona: jobbiga löp, stor risk för livmoderinflammation osv.

Hehe...OJ då
Några sånna har jag inte hittat men det är ju min andra katt som trampar, han är världens största bebis.....klumpeduns på 6 kg men han anser sig själv väga 1 :p

Senast ändrad:

Var glad för det du! :)

Värst var det när han lade en i mitt armveck :crazy:

:eek: haha, ojdå, ja dom e roliga de små liven :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...
2
Svar
32
· Visningar
8 559
Senast: Myelin
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 321
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix