är min häst smal? tips?

E

eloon__

Har haft min häst i ca 3 veckor nu. Han har treänats mer än vad han har gjort förut och jag har tyckt att han kanske har magrat lite. Igår sa en vän till oss som är duktig att han hade blivit lite benigare sen honsåg honom sist och hon föreslog att vi köpte en säck lusern och började ge honom så att han bygger muskler av träningen istället för att bli smal. här finns det bilder på honom: http://www.pixbox.se/pic_show_id9589821.html Det är dom bilderna som heter kroppsbild som är nya. Vad tycker ni om honom?

Förut, hos förra ägarna, åt han:
  • 6-8kg hö
  • 2-3kg havre
  • mineraler
Men då tränades han ju iofs inte lika mycket.

Nu har jag gett honom:
  • 4kg hö
  • 4kg hösilage (vänjer in honom vid det)
  • 1kg krafft groov 125
  • 1,5 kg havre
  • b-vit(fäller massor)
  • ca 1 dl olja
Vi köpte groov direkt för att han skulle tränas mera och att dte skulle nog gå åt mer protein. Men nu har han magrat lite ändå, så nästa månad funderar jag på om foderstaten ska se ut såhär:
  • 10kg hösliage
  • 1kg havre
  • 2kg krafft groov 125
  • 1kg lusern pellets
  • b-vit
  • olja

Låter det bra? Åsikter?

Sv: är min häst smal? tips?

Har du analys på ditt hösilage?
Det är alltid lättare att ge en bra foderstat på analyserat foder, en analys är inte sååå dyr o det lönar sig verkligen i längden.
Han ser lite tunn ut, ser ut som att han behöver mer protein, så luzernet blir säkert bra till honom. Se till att han inte svullnar i benen bara, en del reagerar mer på luzern än andra.
Hur stor är han? Det ser ut att vara en rätt så rejäl herre.
Mitt gamla hbl på 164 normalsize åt nästan 14 kg hösilage om dagen o då var det en hög torrsubstans i silaget. Tänk på att om du har mkt vatten i hösilaget så behövs mer foder för att han ska få i sig den mängd konc foder som han verkligen behöver.

Nu kan jag förstå om det inte är lönt att analysera eftersom det är så sent på säsongen, men jag hade definitivt köpt analyserat till hösten eller analyserat min egen skörd.

Lycka till :)

vet ej om hösilaget är analyserat, tänkte fråga stallägaren idag. Vem vet, hon kanske har ett papper med värdena och då skulle jag ju kunna knappa in på ett "foderuträknings-program". Jag hoppas att lusernet blir bra för honom! Glömde skriva om honom:o Han är en halvblodsvalack som är ca 165 men ganska grov och 8 år.

Som sagt, en analys är A och O för att kunna ränka ut en bra foderstat.
Jag tycker du borde ge honom mer hösilage. Är det torrt eller blött? Har du en ts-halt på 60% (ganska torrt) så bör du ge 13-14 kg.
Han ser lite väl smal ut. Lite mer hull och muslker så blir det en kanonfin häst :)

Hösilaget är väldigt torrt, nästintill som höet. Jaa, vi ska lite med fodret nu sen blir det nog finfint. Tror att han kommer passa mig perfekt! :D

Hej.

Låt oss säga att din häst väger ca 600 kg, då behöver han
384 gr smrp i underhållsbehov. En analys är alltid till hjälp.
Tillägg vid lätt arbete: +25%
medelhårt arbete: +50%
hårt arbete: +75%
mycket hårt arbete/högpresterande hästar: +100%
Dom flesta av fritidsryttarnas hästar arbetar lätt!

Vad det gäller grovfoder motsvarar 1 kg ts:
4-7 kg bete (15-25%ts)
2,5 kg hösilage (40%ts)
1,8 kg hösilage (60%ts)
1,1 kg halm (90% ts)

Du bör ge honom mer grovfoder (hö/silage)! Men det grovfoder ni har kan vara proteinfattigt och då kan man gärna ge lusern och andra proteinrika fodermedel också. Groov 125 är bra.

Ge minst 12kg silage och kör annars på det du skrev att du planerar att ge nästa månad. Det lät jättebra!
Men oljan kanske du kan skippa. Tror att han är mest i behov av protein och i det stora hela "bara" mer mat.

Ok! Vad tror ni om havren, hur viktig är den? Känns lite konstigt att ge både havre, krafft och lucern. Funderar på om havren behövs när jag ger groov..

Köpt lucern idag och det var mumsigt tyckte han! :)

Havren är inte speciellt viktig om du byter ut den mot något annat. T ex istället för 1kg havre ger du 1kg Groov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 022
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar