Är min häst sjuk..?

Vita_N_6520

Trådstartare
Kan det vara så att hon är nått sorts sjuk, när hon är snorig (gult slemmigt snor..)
Jag har alltid hört att snoret ska vara klart och ofärgat.
hon har inte visat några tecken alls på att vara sjuk, utan hon är lika pigg å så som vanligt..

Och igår var det en annan sak som jag reagerade på, och det var att hon var svettig på bakbenen en timme efter att jag hade ridit..
Hon var inte svettig när jag ryktade av henne efter ca 20 minuter, men när jagh skulle släppa ut henne ca en timme efter att jag hade ridit så var hon svettig..
Inte några som helst tecken på nått annat där heller, det var bara det att hon var svettig..

Kan det vara så att hon har nått sorts virus..?
Lr är det helt enkelt ingen fara...?!

Hon är inte febrig, hostig lr nått sånt..

Jag blev redigt orolig för henne igår när hon vars vettig bara sådär.. :crazy:

Sv: Är min häst sjuk..?

Gult slemmigt snor brukar ju vara tecken på en bakteriell förkylning, och Svettningen, tyder ju på att hästen hade en febertopp och då är det ju viktigt att hästen får vila + ev behandling och att inte anstränga hästen, förrän den är frisk igen.

Gnist skrev:
Gult slemmigt snor brukar ju vara tecken på en bakteriell förkylning, och Svettningen, tyder ju på att hästen hade en febertopp och då är det ju viktigt att hästen får vila + ev behandling och att inte anstränga hästen, förrän den är frisk igen.

Nja, gult kan tyda på virusrelaterat. Gröngult mot grönt är väl mera bakteriell, och vitt brukar tyda på någon allergisk reaktion.

jag tror nog att din häst kanske har någon slags förkyllning.. :(
Det går nog sånt nu..

Men det bäst e nog att du åker till veterinären med den å kollar upp det för att vara på den säkra sidan :)

Mmm.
Jag tror nog hon hade liiiite feber igår.
Inte mkt för o va häst, men för o va hon.
Såg oxå att en annan häst var sådär snorig, så det kan ju vara nått som går.
Ska prata med hon som har hand om stallet imorrn, så får jag se vad hon säger. :crazy:

Tror man ska vara försiktig så man inte överanstränger hästen vid förkylning.Tänk själv att köra ett hårt pass vid förkylning o snorig näsa.
mvhR

Har du tempat hästen? Inte? gör det i så fall...för det är det första vet kommer fråga dig om du ringer..

Jag brukar göra som så när hästarna visar tecken på att nått inte är som det ska..Då brukar jag tempa morgon och kväll och föra antäckningar över det..Att ha utifallatt det skulle bli sämmre.. då har jag oxå noga koll på när ev feber bröt ut ..

Har hästen visat de "symtomen" du skriver om skulle jag ringa vet ,och be dem komma ut..Och ev ta blodprov för att se om där finns nått som förklarar snorigheten och svettningarna..Precis som någon annan skrev så kan de svettningar på det där viset du beskrev tyda på feber..och vid feber bör inte hästen asträngas..
MVH/Q

Min lilla lathund (som jag knyckt av en veterinär)

Klart (genomskinligt) snor - inget speciellt att oroa sig över rent generellt (kan vara allergiskt dock, men man får jus ätta ind et i viket sammanhang det dyker upp)

Vitt snor - ingen anledning till någon större oro, men håll koll och tempa dagligen.

Gult snor - virus och/eller bakterieinfektion. Avvakta ett tag om feberfri, håll nog kolla, ansträng inte och vid feber ring vet.

Gulgrönt/grönt snor - veterinärdags (oavsett feber)

Min lilla hade vitt snor fast hon hade lunginflammation som föl. Började med liite vitt snor, ingen temp. Sen när hon galopperade en runda i hagen såg det ut som tunt vispad grädde i näsan på stackarn, sen kom tempen. Snoret var dock vitt hela tiden.
Sen fick hon en simpel förkylning, klart snor som övergick i vitt, feberfri och glad. Jag avvaktade, men sen kom hostan. Och då kom vet ut, och konstaterade både virusinfektion och bakterieinfektion. Strax efter det kom det gula snoret..

Så jag går inte stenhårt på vitt snor = virus..

Jag skrev att hästen inte var febrig, alltså har jag tempat henne..!

Men hon ligger på ganska låg(?) temp i vanliga fall - runt 36,5
och i tisdags så hade hon 37,1.
Men i övrigt har det inte varit nån "fara" med henne.
Hon va lite snorig igår såg jag,.
Men som sagt ja ska höra med henne som har hand om stallet.

Men var går "gränsen på gult, och gulgrönt..?!
:crazy:
Tror nog att det ser ut som gult snor men iaf..

antog att du tempat :) finns tyvärr vissa som inte gör det..och bara tittar på hästen och tror sig veta om dom är febriga eller inte..
från att normalt ligga på 36.5 till 37.1 är ändå en varningsklocka.i detta länge är det kalas om man har möjlighet att tempa morgon & kväll..

Har hon eller några andra hästar i stället varit ute och träffat på andra okända hästar eller har det tillkommit någon ny häst kanske?för precis som alexandra skriver så kan det röra sig om virus alt bakteriell infektion.
Är du osäker tycker jag att du i allafall kan ringa till vet.. :)

jaa... fast det var bara då som hon hade lite feber, och förmodligen var det för att jag red innan.
Nu har jag låtit henne stå de senaste två dagarna och idag visade hon inga snorighets tecken alls.
Får se om det rinner ur näsan imorrn, isf ringer jag veterinären.
Jag kommer iaf ta det lugnt med ridandet tills helgen är över iallafall..

Tack för alla svar! :)

hejsan! :banana:

jag tycker att du ska åka med hästen till veterinären... fast å andra sidan äter hästen ordentligt?.. du kanske skulle kolla den i halsen om den har halsfluss.. jag menar att min kompis häst var sjuk å snorig å hostade då hade den ont i halsen oxå.. man kan juh alltid kolla för säkerhets skull :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Vi tog in en rejält sjuk kattunge. Symptom som kvarstår nu (till och från) är snorig/nyser. Detta försvinner några timmar efter en...
Svar
5
· Visningar
1 336
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Hästvård Hej, skriver åt en kompis och det är hennes häst som är sjuk. Jag hoppas verkligen att det är någon som har någon idé om vad det kan...
Svar
10
· Visningar
2 732
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar