Är min häst överkänslig?

SusieQ

Trådstartare
Jag vet att det här med täcken har diskuterats till leda här på forumet.
Jag är dessutom medveten om att min häst (18år) har blivit övertäckad innan jag köpte henne, därför har jag haft dubbla tjocka täcken på vintern och det har funkat, men försökt få henne mer "normal" när det gäller täckesanvändning. I år har det inte direkt blivit någon vinter och hon har därför bara haft ett tjockt täcke på sig, hon är helklippt, vilket hon även varit tidgare.
Nu har hon blivit förkyld, minimalt snorig och hostat till ngr ggr ingen feber.
Jag la därför på även det andra tjocka täcket, men tänkte att nu kommer hon väl att svettas som en tok och må dåligt för det. Men icke, hon hade inte svettats alls utan verkade trivas utmärkt i sin bastu.

Kan det vara så att hon alltid kommer att vara så känslig nu pga den tidigare övertäckningen?

Jag försöker annars låta hästarna vara häst i den mån det går och inte behöva gå med flera lager täcken på sig.

Sv: Är min häst överkänslig?

Jag förstår inte riktigt frågan. Om hästen är så frusen att den behöver två täcken, varför helklippa den, kan jag undra.

För att du ska få din häst mindre känslig mot kyla ska du kanske undvuka att klippa den. Fullt utvuxen vinterpäls är mycket bra mot kyla, få hästar fryser utan täcke om de har vinterpäls! (Nu menar jag inte om det regnar och blåser, det är väl det värsta vädret för en häst...)

Har samma problem som du med vår gamla hingst, som också har varit van vid mycket täcken och som frös så snart det regnade lite hela hösten. Han har gått med täcke här ganska mycket, men vi har inte klippt honom och nu klarar han vanligt väder utan täcke. Om det regnar tar jag på regntäcke, om det är riktigt kallt ETT vintertäcke, i stallet ALDRIG täcke.

Mitt råd är alltså att du låter hästen få sin vinterpäls och att du sedan inte lägger på mer än ett täcke, och inte täcke i stallet!

Jag förstår inte riktigt frågan. Om hästen är så frusen att den behöver två täcken, varför helklippa den, kan jag undra.

Hon svettas för mkt vid ridning annars, precis som alla andra hästar och sen tar det en hel evighet för henne att torka. Hon har ju blivit helklippt innan och då inte haft problem.

Och frågan var just om det är normalt för en hästatt behöva 2 täcken...

För att du ska få din häst mindre känslig mot kyla ska du kanske undvuka att klippa den. Fullt utvuxen vinterpäls är mycket bra mot kyla, få hästar fryser utan täcke om de har vinterpäls! (Nu menar jag inte om det regnar och blåser, det är väl det värsta vädret för en häst...)

Har samma problem som du med vår gamla hingst, som också har varit van vid mycket täcken och som frös så snart det regnade lite hela hösten. Han har gått med täcke här ganska mycket, men vi har inte klippt honom och nu klarar han vanligt väder utan täcke. Om det regnar tar jag på regntäcke, om det är riktigt kallt ETT vintertäcke, i stallet ALDRIG täcke.

Mitt råd är alltså att du låter hästen få sin vinterpäls och att du sedan inte lägger på mer än ett täcke, och inte täcke i stallet!

Men då har vi istället det roliga problemet genomsvett häst vid ridning som aldrig torkar.

Senast ändrad:

En häst kan vara för varm även om den inte svettas.
Känn på hästen, är den brännvarm är den för varm. Den ska vara kroppsvarm, då är det lagom.

Och nej, förkylningen beror högst troligen inte pga du endast haft ett täcke på henne.

Kan ju vara så att hon vat dej vid att ha det så varmt. varför klippa henne du kan ju göra så hon får en fin vinterpäls så knaske du slipper flera lager täken..

Jag vet att det här med täcken har diskuterats till leda här på forumet.
Jag är dessutom medveten om att min häst (18år) har blivit övertäckad innan jag köpte henne, därför har jag haft dubbla tjocka täcken på vintern och det har funkat, men försökt få henne mer "normal" när det gäller täckesanvändning. I år har det inte direkt blivit någon vinter och hon har därför bara haft ett tjockt täcke på sig, hon är helklippt, vilket hon även varit tidgare.
Nu har hon blivit förkyld, minimalt snorig och hostat till ngr ggr ingen feber.
Jag la därför på även det andra tjocka täcket, men tänkte att nu kommer hon väl att svettas som en tok och må dåligt för det. Men icke, hon hade inte svettats alls utan verkade trivas utmärkt i sin bastu.

Kan det vara så att hon alltid kommer att vara så känslig nu pga den tidigare övertäckningen?

Jag försöker annars låta hästarna vara häst i den mån det går och inte behöva gå med flera lager täcken på sig.

Min tossa är 19 år och har MYCKET päls. Hon har 150g täcke inne och utanpå ett 200g täcke nu när det är minusgrader annars bara ett regntäcke utanpå. Men när det är kallare än 15 minus måste hon ha ett 420g täcke ovanpå innetäcket.. Observera att det är då också hals på alla utetäcken. Dyra som satan var dom :mad: Men hur som helst så försökte jag ha henne utan täcke inne nu när det var flera plusgrader men icke! Hon blir genast jättestel i rumpan och veterinär och massör har varit och tittat på henne. Så jag har kommit till den insikten att så länge hon inte är för varm så måste jag bara acceptera att hon är känslig och lägga på henne det hon behöver. Innan jag köpte henne stod hon på ridskola. Till och med där var de tvugna att täcka henne (ovanligt för riskolor vad jag vet) för att hon skulle kunna ridas under vintern. Nu blev det långt... :crazy:

En häst kan vara för varm även om den inte svettas.
Känn på hästen, är den brännvarm är den för varm. Den ska vara kroppsvarm, då är det lagom.

Och nej, förkylningen beror högst troligen inte pga du endast haft ett täcke på henne.

hon är kroppsvarm under två täcken.
Anledningen till helklippningen är, som jag skrivit att hon svettas, hon svettas mycket i vanliga fall, men med vinterpäls är det som att sätta på en kran. Provade täckklippning förra året, men tyckte inte att det var bra nog. Jag tror heller inte att förkylningen beror på att jag bara haft ett täcke (det var inte ens frågeställningen).

Bejjan98: Vadå vant mig vid att ha det så varmt? Jag fryser för minsta lilla, men är väl medveten om att hästar med rätt utfodring ocgh träning klarar kyla mer än man tror.

lite ot men: Vi människor blir ju inte förkylda av kyla, utan vi blir de när vi får ett förkylningsvirs, har de ju kommit på nu, borde de inte vara likdant för hästar?
så är de iaf på jobbet, är en häst sjuk, tar de inte länge innan hela stallet är förklt.

TL

behöver hon fler täcken så låt henne ha det.

själv så har gubben 300g nu fast det inte e minus. han trivs helt enkelt bäst i det.

Superbra svar! Instämmer helt, vi tänker och gör likadant.:)

Vi hade en irländare för många år sedan som hade exakt samma problem. Hon gick med tre täcken alltid på vintrarna och frös ändå alltid. hon var helklippt året då.

När vi sedan pensionerade henne så slutade vi klippa henne,gensat gav det resultat, hon blev betydligt mera lättfödd och behövde aldrig mer ha täcke på sig:banana:.
Hon satte en tjock ,blank och kort päls...

jag tror ofta att klippningen är bovenm i dramat när man har sådana hästar, har sett mer än vår...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 736
Senast: Ace
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 806
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 313
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama