Är min fölis Gulbrun?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare edvard
  • Startdatum Startdatum
E

edvard

Kan mitt nya föl ha någon annan färg än gulbrun. Känner att jag bör veta ifall inte ID kontrollanten vet. Mamma är musblack, pappa brun, Godi fra Prestbakka, Morfar isabell Lysingur. Mamma har tidigare fått ett mycket gul/vitt musblackt föl - Lokkur. Skickar med länk till min hemsida Fölis är översta bilden och halvbrorsan är underst. Halvbrorsan pappa är isabell.
http://web.telia.com/~u30307602/

Sv: Är min fölis Gulbrun?

Om ingen av föräldrarna inte är gulbrun/isabell/gulsvart så är det en omöjlighet att ditt föl är gulbrunt. Jag tycker inte att den såg gulbrun ut heller. Black av någon nyans?

Men morfar var ju isabell, så kan inte mamman ha ett dolt gult anlag? Eller krävs det två?

Om mamman är gulsvart eller vad det nu heter kan han vara gulbrun. Annars så är det nog inte troligt, ID-kontrollanterna , speciellt dom som har Islandshästar och shettisar borde ju veta, dom ska väl ha gått rätt mycket färgkurser....

Gulanlaget kan inte ligga dolt. Däremot kan det ibland vara väldigt svårt att se att hästen har ett gulanlag, och att skilja just gulmusblackar från "vanliga" musblackar är nog det som är allra svårast.

Till trådskaparen:

För mig ser den äldre brodern ut som en helt vanlig musblack, men så är jag van vid fjordhästar som är väldigt ljusa. Men OM han är gulmusblack så är ju inte det så konstigt - eftersom fadern är isabell.

Kan inte fölet vara en brunblack? Ålen i manen kan (iaf på fjordhästar) vara ganska ljus när fölen är nya. Sen mörknar den.

OM han visar sig vara gulbrun...så är mamman inte musblack utan gulmusblack (eller pappan en mörkt gulbrun).

Indy

Jezzie skrev:
Om mamman är gulsvart eller vad det nu heter kan han vara gulbrun. Annars så är det nog inte troligt, ID-kontrollanterna , speciellt dom som har Islandshästar och shettisar borde ju veta, dom ska väl ha gått rätt mycket färgkurser....

Hehe...jag var inte med när min häst skulle chippas och signalementsbeskrivas, så döm av min förvåning när jag såg att de skrivit GULBLACK! Denna färg existerar inte såvitt jag vet och hästen är klart och tydligt RÖDBLACK.

Färgkurser eller ej...så fort det är annat än brun, fux, svart och skimmel får man nog vara vaksam. :angel:

Å andra sidan har jag varit med om ett halvblodsföl som var brun med stjärn, men som blev registrerad som "fux med bläs". :eek:

Indy

Jo men visst existerar väl gulblack som en färg? Eller är det jag som är vimsig nu..
Vad heter färgen fjordingar vanligen har? Visst är väl det Gulblack? :confused:

Det är nog jag som är vimsig när jag tänker efter.. :p Tänker på Ljusbrunblack.

Senast ändrad av en moderator:

Aha, om gult inte kan ligga dolt gen så förstår jag. Då kanske inte fölisen är gulbrun trots allt :p

Jo jag vet det, här är en gulbrunblack kom jag just på, dom glömde visst skriva skimmel efter ;)
kanske man skulle ta och bli ID-kontrollant, man kan ju inte ha mer fel än dom som finns iaf...

05greta.jpg

Jag tycker att du ska ta ut en ID-kontrollant som KAN färgerna i stället för att folk här ska sitta och gissa utifrån ett foto. Sen är det ju faktiskt så att oavsett vad DU säjer att hästen har för färg så ÄR det IDkontrollanten som ska avgöra det. SÅ även om du säjer att det är en musblack (som JAG nog hade haft som första alternativ utifr¨ån fotot, möjligen med gulanlag också) så kan IDkontrolllanten säja att du har fel och anse att det är en fux.. (för att ge ett extremt exempel)

Bara man visste någon Id kontrollant som faktiskt kan färger...Han ser inte alls ut som mina tidigare musblacka gjorde som föl, kan då kanske vara brunblack men han har ingen mask alls och väldigt mesig ål som inte syntes alls första dagarna. Hade för mig att det var något skumt just med musblackar och gulanlag men skulle ha svårt att se om de hade gult i sig. Hans mamma har väldigt ljusa ögon och hans är ljusblå men det kan ju black anlaget bleka eller..

ameo skrev:
Jag tycker att du ska ta ut en ID-kontrollant som KAN färgerna i stället för att folk här ska sitta och gissa utifrån ett foto. Sen är det ju faktiskt så att oavsett vad DU säjer att hästen har för färg så ÄR det IDkontrollanten som ska avgöra det. SÅ även om du säjer att det är en musblack (som JAG nog hade haft som första alternativ utifr¨ån fotot, möjligen med gulanlag också) så kan IDkontrolllanten säja att du har fel och anse att det är en fux.. (för att ge ett extremt exempel)

Vad menar du nu? :confused: Att jag i mitt fall skall acceptera att min häst har en icke-existerande färg (ljusbrunblack var helt rätt Trollduva ;) )? Han är rödblack, har alltid varit rödblack och kommer alltid att vara rödblack - och det skall han vara även i sitt pass. TROTS att ID-kontrollanten skrivit "gulblack".

Indy

Jezzie skrev:
Jo jag vet det, här är en gulbrunblack kom jag just på, dom glömde visst skriva skimmel efter ;)
kanske man skulle ta och bli ID-kontrollant, man kan ju inte ha mer fel än dom som finns iaf...

Man skriver inte skimmel efter färgen, det gör man bara på konstantskimlarna. En brunblack med gulanlag heter inte heller gulbrunblack, utan vitblack. Den korrekta benämningen på den hästen är alltså skimmel född vitblack och ingenting annat.

ge

Problemet är bara att hon inte är vitblack, det är skimmelfärgen som gör att hon ser ut såhär...... hon var gul som föl.......
Givetvis så vet jag att man inte skriver skimmel efter..... hästen är bara skimmel... men att en häst är avblekbar skimmel tycker man ju att en ID-kontrollant ska se....... speciellt om en förälder är skimmel också...

Men i så fall är hon ju skimmel född gulbrun.

IndianaJones skrev:
Gulanlaget kan inte ligga dolt. Däremot kan det ibland vara väldigt svårt att se att hästen har ett gulanlag, och att skilja just gulmusblackar från "vanliga" musblackar är nog det som är allra svårast.

Till trådskaparen:

För mig ser den äldre brodern ut som en helt vanlig musblack, men så är jag van vid fjordhästar som är väldigt ljusa. Men OM han är gulmusblack så är ju inte det så konstigt - eftersom fadern är isabell.

Kan inte fölet vara en brunblack? Ålen i manen kan (iaf på fjordhästar) vara ganska ljus när fölen är nya. Sen mörknar den.

OM han visar sig vara gulbrun...så är mamman inte musblack utan gulmusblack (eller pappan en mörkt gulbrun).

Indy

Det finns inget som heter gulmusblack. Musblack är musblack. Sedan är det mycket svårt att se om musblacken har ett gulanlag. Så det är ju nästan som att gulanlaget ligger dolt.

Givetvis kan han ha fått ett gulanlag från sin pappa.

Jezzie skrev:
Problemet är bara att hon inte är vitblack, det är skimmelfärgen som gör att hon ser ut såhär...... hon var gul som föl.......
Givetvis så vet jag att man inte skriver skimmel efter..... hästen är bara skimmel... men att en häst är avblekbar skimmel tycker man ju att en ID-kontrollant ska se....... speciellt om en förälder är skimmel också...

Jag gick bara efter dina uppgifter. Du skrev ju att hon var black, inte att det bara ser ut så pga skimmelanlaget...

ge

Jag skulle nog vilja ha det till en ljus musblack. En gulbrun häst har väl mörkare ben som bilden nedan har?
Moa1.JPG

mannis skrev:
Jag skulle nog vilja ha det till en ljus musblack. En gulbrun häst har väl mörkare ben som bilden nedan har?
QUOTE]

Inte när den föds. De mörka benen kommer fram efter fällningen.

ge

Liknande trådar

C
  • Låst
Avel Har lånat boken 'Hästens färger' för att själv kunna luska ut vilken färgkombination jag kommer att få på mitt väntande halvblodsföl...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: ameo
·
E
Islandshäst Kan någon säga om denna fölis blir gulbrun? Pappan är brun mamma är mublack men har isabellpappa. Han har en mycket otydlig ål och ingen...
Svar
9
· Visningar
1 993
Senast: Bangsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka