Är min fölis Gulbrun?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare edvard
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är min fölis Gulbrun?

Musblacken har ju också mörkare ben men de brukar ju vara lite randiga och så brukar de ju ha mask, han har inte det. Nu har han fått ett namn i alla fall - Fródi. Mamma Freyja pappa Godi.

Bangsi skrev:
Det finns inget som heter gulmusblack. Musblack är musblack. Sedan är det mycket svårt att se om musblacken har ett gulanlag. Så det är ju nästan som att gulanlaget ligger dolt.

Givetvis kan han ha fått ett gulanlag från sin pappa.

Det finns ju gulsvart, varför skulle det inte finnas gulmusblack? Vad ska man annars kalla en musblack med gulanlag?

Jättekul, tack Silverkedjan. Nu har jag äntligen något annat än musblackt i hagen. Hade redan 5 musblacka så jag blev lite besviken när nästan alla här inne trodde på musblackt. Jippi!! Ska bli kul att se vad Id kontollanten säger.

Tyvärr har inte alla ID-kontrollanter automatiskt rätt, och den s.k. färgkursen är pinsamt ofullständig.

Så alla ni som misstänker att ID-kontrollanterna skriver fel färg - ta upp det till diskussion innan det blir fel i passet.

Man får inte ID-kolla sina egna hästar (av ngn anledning?!) och ni ska veta vad många lattjo felskrivningar jag fått på dem :cool:

Det är inte lätt alltid det här med färger. Jag hade en id kontrollant ute till mitt föl då (som blir 2 år i år), han ville ha det till skimmel, silverbrun och det var några färger till men jag gav inte efter för JAG ville ha det till silversvart och mycket riktigt är hon silversvart :love: idag
Bifogar en bild på henne :)
P1000698.JPG

Silverkedjan skrev:
Man får inte ID-kolla sina egna hästar (av ngn anledning?!) och ni ska veta vad många lattjo felskrivningar jag fått på dem :cool:
Just DET är nog tydligen olika i olika rasföreningar.
När jag gick färgkursen (som jag HELT håller med om är undermålig!) så sa utbildaren att man visst får IDkolla sina egna hästar. Och det är i alla fall godkänt av Shetlandssällskapet...

Liknande trådar

C
  • Låst
Avel Har lånat boken 'Hästens färger' för att själv kunna luska ut vilken färgkombination jag kommer att få på mitt väntande halvblodsföl...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: ameo
·
E
Islandshäst Kan någon säga om denna fölis blir gulbrun? Pappan är brun mamma är mublack men har isabellpappa. Han har en mycket otydlig ål och ingen...
Svar
9
· Visningar
1 993
Senast: Bangsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka