Är min foderstat rimlig?

sommarvind

Trådstartare
ardennerhingts 8 månader gammal

ts 68 &

smrp 46

energi 7,4 mj

kalcium 2,2 g

fosfor 1,5 g

magnesium 0,9 g

12,5 kg hösilage

0,6 kg krafft protein

0,12 kg mustang miner gul

han hamnar något högt på magnesium men gör de jätte mycket?

foderstatsprogrammet jag använt ville bara att man skulle ange beräknad vuxenvikt ja skrev då ca 900 kg men antar att dom hade med de i beräkningarna att han inte väger så mkt idag?! ändrade jag ålden så fick ja samma svar om 12,5 kg hösilage

Sv: Är min foderstat rimlig?

Låter rimligt :) Min fjordhingst i samma ålder petar i sig runt 10 kg per dygn, han får då fri tillgång. Om det funkar med ditt hö så är det det allra bästa.

okej :) men hur kommer de sig att han skall äta lika mycket nu som han skall göra när han är vuxen och kanske väger 900 kg?

ingen fara med lite överskott på magnesium?

För att han behöver energi att växa på. Hästens energibehov är ungefär konstant under hela uppväxttiden eftersom de växer snabbast i början och sedan får mer kroppsmassa att underhålla i takt med att tillväxten avtar.

Tusen tack! Nu förstår ja bättre:)

Men överskottet på Magnesiumet är det farligt? Det är ytterst lite för mkt som de blir att han får.

Såg just att det är ju krafft pluss som jag har :o Men de kanske inte gör någon skillnad?

råkade se att det står krafft pluss proetin.. är de samma sak som krafft pluss?

annars vad är skillnanden?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka