Är man inte irriterad innan så...

Maira

Trådstartare
...blir man det när man ska brodda sin häst... :devil:

För mig är det nog det värsta av allt när det gäller hästskötsel! :crazy:

Är det någon som har några smarta tips för att få det att gå så smidigt som möjligt?

Särskilt när skorna är nån månad gamla och broddhålen är slitna och fulla med smuts. (Ja, jag vet att "blindbroddar" finns... men när det redan är försent?)

Höll på idag och höll på att bli helt vansinnig. Jag köpte en ny gängtapp på *k*hallen idag. När jag höll på med den gick handtaget av! :eek: :devil:

Det var 7 miljoner flugor som surrade runt oss och svetten lackade. Till slut lyckades jag i alla fall få i på framskorna... :crazy: :bow:

*suck*

Sv: Är man inte irriterad innan så...

pilla ut den värsta smutsen med spik.. sen gängtapp. Efter du har plockat ur broddarna kan du även pilla i bommul eller papper i hålen som nästa gång enkelt går att gröpa ur med spik = gängtapp behövs inte.
Vad du kan göra åt flugorna har jag inget tips om.. kanske ett sånt där elektrisk tennisrack!? :devil:

Brodda ofta är ett bra tips! Då blir man snabbare! Annars om man inte orkar kan man alltid ta lite matolja i hålen och på brodden, då går det lite lättar tycker jag.

fastnar (klippar) inte gruset/sanden in i oljan då? :crazy:

ja man måste joxa med en spik i hålet först, sedan blåser man allt mad man kan i hålet. Har man tur räcker det med lite olja på brodden och den skruvas lätt i och man slipper tråkiga momentet med gängtappen.

Vad var det som var svårt då?

Brukar ju inte ta mer än fem minuter eller så att brodda en häst runt om.

Vad var det som var svårt då?

Brukar ju inte ta mer än fem minuter eller så att brodda en häst runt om.

Då får du gärna komma och vis mig... :D Beror väl som sagt på om man använt broddhålen på skorna innan eller låtit dem gro igen...

Till att börja med så gick t ex handtaget på gängtappen av...

Vet en del som låter broddarna ligga i olja, kanske är bra?

Ingen aning om var du bor annars kan jag gärna visa.

Är hålen "gamla" peta bort smuts med söm, gänga, skruva i brodd.

Nu hade du oturen att gängtappen gick sönder. Tips är då att ta en skiftnyckel eller liknande att vrida runt den med. Tills man kan skaffa en nya.

Har mina skruttbroddar i olja. Dvs de som är använda tidigare och ej helt nya.

För att proppa igen broddhålen och förhindra att smuts kommer in kan du ta sånna där gula hörselproppar, klippa dom i 2 och knöla in. Lätta att plocka ur och då kan du rensa broddhålen dagen innan du ska brodda :laugh:

Gula öronproppar, klipp en propp i två bitar, kläm ihop, i det rena, nya broddhålet.

Sen är det 'bara' (vilket ibland inte är så bara om det sitter smuts ovanpå, men i jmf) att peta bort propparna med en söm, ta en brodd, en broddhylsa med spärrskaft och skruva i brodden.

Broddhylsa med spärrskaft sparar OTROLIGT med tid, knogar och svordomar ;)

Och så har du en BRA gängtapp i reserv, ifall proppen trillat ur eller du måste gänga om ändå.

Jag var överlägset snabbast att brodda på kursen, det tackar jag spärrskaftet för (som sen flitigt lånades*s*).

Jag kör i bomull eller öronproppar (om jag kommit ihåg att köpa) på rutin vid varje skoning, så slipper man stå där och svära sen OM man behöver brodd =)

*Knapplån*

Spärrskaft med broddhylsa, inköpt på ett "gubbdagis" där man som hästägare kan hitta fler oumbärliga saker :p ... lär vara hästägarens svar på böner till högre makt... :bow::bow::bow:

Och sen är det som också tidigare sagt, bara att pilla loss smuts med exempelvis en krokig hästskosöm och sen klippa sönder boxgrannens tvättsvamp och proppa i hålen mellan broddningarna. :idea::angel:

Broddhylsa med spärrskaft sparar OTROLIGT med tid, knogar och svordomar ;)

Säkert en urdum fråga men jag vill veta.
Vad är det för något?

Min erfarenhet av att sätta ngt i broddhålen i vintras:
Jag fyllde broddhålen med ngt material, en sönderklippt kökssvamp, tror jag att det var. Det var mkt praktiskt så länge det var broddtider. Sedan ändrades vädret och det var regn och lera i flera veckor. När jag sedan skulle brodda igen gick det nästan inte att få ut det jag hade stoppat i.

Ska försöka förklara. Det är en rund hylsa med fyrkantigt grepp, passar perfekt över en 3/8 brodd.

Sen är det ett spärrskaft, nästan varenda mekaniker har en sån. Man fäster den ihop med hylsan, och sen för att lossa eller dra åt en mutter - eller brodd - så behöver du inte dra ett helt varv runt som med en skiftnyckel, utan du drar skafteten bit medsols, sen tar du tillbaka det (då går det fritt och lossar inte om det är dra åt du gör), och drar mot dig igen. Dvs istället för att snurra 'runt' eller ta loss och sätta dit igen så blir det en rörelse fram och tillbaka som sparar både tid och muskelkraft. Det blir som en pumpande rörelsemen inte upp och ner utan fram och tillbaka.

Vill du lossa petar du in en pigg, och vips är det bakvänt och samma rörelse lossar nu brodden.

Jag skulle vägra vara utan det nu. Mitt set är köpt på Biltema, vet inte om det finns fortfarande, men då hette det verkligen 'broddhylsa för 3/8 mm hästbrodd', dvs var tänkt för just brodd, och sen spärrskaft finns det massor, jag köpte billigaste, ett illorange, kostade en femtiolapp.

Tack för svaret. Jag förstår vad du menar. Vi har nog vanliga sådana hemma så jag vet hur de fungerar. Jag visste inte att det fanns till broddar. Jag ska definitivt försöka hitta i ngn affär.

Det här är ju iof. på sommaren. Men på vintern när de ska ha brodd hela tiden så har jag guldskor. Inget skruvande alls eftersom de sitter fast.Kanonbra tycker jag :banana:

Pila i bommul när hästen är precis nyskodd och hålen nya och fräscha.

Själv skulle jag tävla på gräs för typ två veckor sedan och när jag dagen innan skulle gänga och fixa hålen upptäckte jag att bakskorna bara hade borrade håll men inte gängade, var ju omöjligt att få i en brodd:devil: Varför borrar man bara hål i skorna och inte gängarna fattar jag inte.
Tur att vi står i samma stall som en hovslagare så han fick sko om hästen bak.
(Precis nyskodd var han oxå, skodd precis innan han kom hem från fodervärden)

Biltema säljer spärrskaft och nycklar som passar brodd. :idea:

Dumma biltema har slutat med broddnyckeln/broddhylsan =/ Sökte idag för att kunna tala om artnumret i tråden. Den har utgått, fanns inte på sidan, så jag var förbi biltema påväg till jobbet och sökte och gick sen till kundtjänst som sökte i datorn men nä =/

SPärrskaft finns däremot.

Hylsan är kupad fram för att det skall vara enklare att sätta den på brodden .Om man skall ta bort sliten brodd får man sämre tag pga kupningen ,slipa hylsan plan fram så får du bättre tag ,råd lite på sidan .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka