Är man hemsk om...

B

bajon

man släpper hästen på bete med bara en annan häst som sällskap?
 
Sv: Är man hemsk om...

Nej! Så går min just nu. De har ju varandra.
Det enda är att det är knepigt ifall man måste åka iväg med den ena, och inte har någonstans att göra av den andra.
Men för hästarna är det ju inga problem att gå så.
 
Sv: Är man hemsk om...

Nej, verkligen inte. Tänk, det finns dom som går helt själv. Vet en här borta där jag bor.:mad: En fin nordsvensk med stjärn i pannan. Nästan jag har lust att kidnappa honom ;)
 
Sv: Är man hemsk om...

Nejnej, min ena medryttarhäst går bara med sin stallkompis och de njuter som bara den när de går nere på ängarna. De har ju varandra som sällskap :)
 
Sv: Är man hemsk om...

Min häst går med bara en hästkompis året runt. Så då kan vi vara lite hemska ihop. ;)
 
Sv: Är man hemsk om...

Nej, det går alldeles utmärkt. Och som du ser kan båda slappna av fullständigt också, även om ingen vaktar....:p

hsover.jpg
 
Sv: Är man hemsk om...

vilken tur, då är jag inte så hemsk ändå :D
 
Sv: Är man hemsk om...

Klart att det går. Mina två har en liten minishettis som "sällskap". De skiter fullständigt i honom.:cry: De ser bara varandra. De kan också lägga sig och sova utan att någon vaktar.
 
Sv: Är man hemsk om...

Absolut inte! Det är förstås alltid kul med en liten flock, men att de bara går två brukar oftast gå alldeles utmärkt!
 
Sv: Är man hemsk om...

haha, jag känner mig i alla fall inte hemsk.
Fast unghästen önskar sig nog lite mer spännande sällskap än en shettis! :rofl:
 
Sv: Är man hemsk om...

Nej då, min går med bara en annan häst som sällskap. De är som ler och långhalm i hagen, hänger ihop hela tiden. Har sett dem båda ligga och slappa ett tag i hagen, så det är lugnt.

Det är lite problem att lämna den ena ensam, men vi har vant dem vid det sakta men säkert och det blir lättare och lättare.
 
Sv: Är man hemsk om...

i stallet där jag har mina har vi max 3 st i varje hage så min stora går i hop med en annan sen fölen går 3 i en hage. Så tycker inte det är fel :)
 
Sv: Är man hemsk om...

Min stackars medryttarhäst har fått gå ensam länge eftersom hon fått rykte om sig att vara "galen" och elak mot andra hästar... men i sommar går hon med två andra hästar och de verkar ha det hur härligt som helst :love: Jag är så glad!

Jag tycker att om hästen bara har sällskap så spelar det ingen jättestor roll om den har sällskap av en eller många - förutom som sagt om någon av hästarna reser bort ett tag, då blir ju den som blir kvar alldeles ensam om man bara haft två i hagen från början. Eller som vi har det i år, två ston och en valack i en hage där det ena stoet och valacken rids men den tredje är en unghäst som inte är inriden ännu och vi så småningom skall försöka vänja dem vid att vi två som vill rida tar våra hästar ut på en tur. Då blir ju stackars unghästen alldeles ensam kvar (visserligen inte så länge men ändå).
 
Sv: Är man hemsk om...

jag har mina 2 ihop.
Åker jag och tränar en stund så klarar sig faktiskt den andra hästen sig den lilla stunden. Både i hagen eller i stallet. Dom är lärda att lämnas själva i samband med detta. Det värsta jag vet är när hästen blir totalt flockbunden och inte går att lämna själv en liten stund.

snart kommer dom gå 3 stycken på betet dock.
den ena hästen är fn uppstallad ngnannastans men ska strax på bete.
 
Sv: Är man hemsk om...

Tack till alla som svarat! Nu har ponnyn åkt på bete med sin kompis. Dom som har betet hade gjort om hagen till två och ställt två islänningar bredvid så nu har han sällskap fastän hans kompis blir riden! I alla fall ett par veckor, sedan får vi se vad som händer. Blir han knäpp när dom tar in hans kompis får dom väl plocka med honom in om där är andra hästar i stallet. Det ordnar sig nog :)
 
Sv: Är man hemsk om...

nerrå :) vissa hästar nöjer sig med kor som sällskap tom. men inte min häst tror jag, för han är livrädd för dom... tom rädd för skäckar, för han trodde det va en ko...
 
Sv: Är man hemsk om...

stackars häst som är rädd för kossor :p :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att släppa hästen på bete kan kännas underbart, men det kan också bli stressfullt. Kan den äta hur mycket gräs som helst? Tänk om den...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp