Är Lövfen avlönad av SD?

OK Sjöberga, En professor till med sin analys.....
"Jag känner mig inte övertygad. Om man tar Sverigedemokraterna
på orden, och bedömer dem utifrån de programmatiska skrifter
de producerar (och inte utifrån deras framfart med järnrör på
sta’n), så har jag svårt att se att de skulle vara nationalister i den
känslomässiga bemärkelse, som jag ovan hävdat bör inkluderas i
definitionen av nazism (vad jag alltså tror åsyftas med Arnstads ord
»ultranationalism»). Den nationalism de uttrycker är i stället ett
slags principiell hållning med innebörden att varje nation har rätt
till sin »egen» stat. De hejar inte bara på ett Sverige för svenskarna,
de försvarar t. ex. Israels rätt att existera som judisk stat. Här
tror jag de skiljer sig från t.ex. Jobbik i Ungern. Det kan vara farligt
att skära alla populistiska rörelser på högerkanten över en kam.
Så här skriver man i sitt principprogram:
Sverigedemokraternas nationalism är universell i den bemärkelsen
att vi tillerkänner alla nationer i världen samma grundläggande
frihet och samma rättigheter som vi kräver för vår egen
nation.
Är de då inte rasister? Det tycks inte vara avgörande för om de är
fascister. Jag tror också det är tveksamt att karaktärisera dem så.
Det är åter något de förnekar. Arnstad för ett besynnerligt resonemang
om »kulturbiologi». Det är en tanke om att kulturer finns
nedärvda i människors gener. Därmed blir » … även invandrarens
barn, barnbarn och barnbarnsbarn … genetiska bärare av den
›främmande› kulturen» (s. 360). Kanske är kulturbiologin en lära
som försvarats av någon samtida tänkare, men några belägg för detta
ger inte Arnstad. Klart är väl också att detta slags kulturbiologi
avvisas av Sverigedemokraterna (som ser på internationell adoption
som ett sätt att från födelsen introducera människor av »främmande»
bakgrund i genuin svenskhet).
Men också Sverigedemokraternas »liberala» nationalism är
förstås en hållning som innebär att invandring ses som ett hot; invandring
ses som ett hot mot den svenska kulturen. Islam ses som
ett hot mot en traditionell kristen svensk värdegrund. Sverige bör
bevaras svenskt."
Torbjörn Tännsjö är professor i praktisk filosofi vid Filosofiska institutionen,
Stockholms universitet.
http://www.politiskfilosofi.se/fulltext/2013-1/pdf/2013-1_002-009_tannsjo.pdf

Nej det är för att vi faktiskt tycker så. Vi tycker att SD är ett rasistiskt och fascistiskt parti, därför använder vi de orden för att beskriva SD.

Helt oavsett vad du tycker.
Att du med flera tycker så, det behöver du inte övertyga mig om. Det vet jag.
Problemet är dock betydligt allvarligare.
Att skylla FI och Gudrun för att vara Stalinister håller liksom era anklagelser inte för någon saklig prövning.
Det är ju därför ingen hittills sakligt besvarat min fråga, var i SD;s program finner jag de punkter som gör partiet fascistiskt.
Men du kanske kan upplysa mig om vad du bygger din åsikt på, känslor eller fakta ;)

Alltså att vi ökar antalet yrkesverksamma med straxt under 20% eller om man så vill 200 000 nya jobb per år.
Tufft!!

Inte bara tufft det är nog tämligen omöjligt. I det här landet är vi glada om Volvo anställer 200-300 nya medarbetare, att någon skulle anställa hundratusentals ser jag inte ens på kartan.

Inte bara tufft det är nog tämligen omöjligt. I det här landet är vi glada om Volvo anställer 200-300 nya medarbetare, att någon skulle anställa hundratusentals ser jag inte ens på kartan.

1300 i nyanställning tom, en smått sensationell siffra i dagsläget.
Dessvärre, när det gäller den här typen av produktion, är anställningarna att betrakta som flyktiga. Tyvärr.
Jag hoppas givetvis att det kommer gå mycket bra för dem.

Torbjörn Tännsjö är professor i praktisk filosofi vid Filosofiska institutionen,
Stockholms universitet.
"Varför är det så viktigt att ta Sverigedemokraterna på orden? Det
avgörande skälet är att också orden de yttrar, de åsikter de verkligen
förbinder sig till, är problematiska. Om vi inte svarar dem i sak,
utan försöker fula ut dem med hänvisning till att de skulle vara rasister
och fascister (d.v. s. omfatta en principlös och hysteriskt sentimental
nationalism), alltsammans sådant som de förnekar, så glider
deras uttalade argument ur vårt grepp. Visst, det kan vara svårare
att bemöta dem i sak än med demagogi, men med tanke på de långsiktiga
effekterna tror jag att saklighet är det förhållningssätt vi bör
anlägga. Mot deras på etnicitet baserade (principiella) nationalism
och därmed tillhörande invandrarfientlighet bör vi ställa — och försvara
— sekulära, kosmopolitiska och mångkulturella ideal, just sådana
som Sverigedemokraterna uttryckligen föraktar."

Det bara att hålla med ;)

Löfven fick också frågan om varför han i en debattartikel i DN kallade SD för ett nyfascistiskt parti.
– Det är bara att titta på för det första var ur kommer Sverigedemokraterna, jo det är Bevara Sverige svenskt, det är Vitt ariskt motstånd, det är det Nordiska rikspartiet och det är den typen av parti, där ur kommer dom, svarade Löfven i Agenda.

så V är fortfarande ett Stalinistiskt parti? Man har ju tveklöst varit ett parti som stått under Stalins sold.
Ja om vi ska använda Löfvens sätt att döma ett parti så är det ju så.

Som tur är så dömer ju de flesta av oss de olika partierna utifrån vad partiet självt säger sig vilja idag.

Eller?

Jag håller i stort med, arbete är en avgörande del av lösningen. Däremot är inte antal jobb fixt, utan jobb skapas i miljöer av tolerans, samarbete och aktiva insatser. Därför är snacket om vi och dem kontraproduktivt.

Ja och det framkom för något år sedan när SD påstod att invandrarna ökade arbetslösheten, att i de kommuner med högre del invandrare var arbetslösheten mindre generellt :D Folk från andra länder har en annan inställning till arbetslivet, de är till större del entreprenörer och företagare och startar egna verksamheter.

Det är fortfarande så att SD är för de som inte vill ta ansvar för sig själva utan vill skylla sin situation på andra vilket SD hjälper till med genom att säga att invandringen är anledningen till eget tillkortakommande.

Rolle
Som tror gott om människan till de själva bevisar motsatsen :cool:

Visst föreligger ett röjningsbehov, men det är inte framtidens avverkning som ska betala arbetet, det är dagens ägare och han kanske inte har pengarna.
Samma sak inom vård o omsorg, behoven är i stort sett omättliga, men resurserna finns inte.

Det är lite som i den gamla visan där pigan beskriver hur de ska ha det i sitt nya hem.
När pigan är klar med sin beskrivning säger drängen: - Ja så ska vi ha det, men var ska vi ta det? ;)
Under finanskrisen så stannade Sveriges industrisom exporterades från Sverige var skogsprodukter. Det är kanske inte alla som vet det ? Det fanns ingen export från Sverige.

Fastighetsskatten har betalats i årtionden av fastighetsägare , ex jordbruksfastighetsägare, och jagat många från hus och hem. Skatt på att bo. Jag personligen tror att i nästa budget som S hade presenterat hade fastighetskatten varit ett faktum.

Arbete finns. Problemet är alltid vem som ska betala. Dina meningar om pigan och drängen anser jag är förminskande och tillför inte diskussionen någonting, jag antar att du försökte vara kreativ och skapa en bild.

Två lite intressanta länkar... Den första är väl minst navelskådande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6038458

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/glesbygden-har-blivit-sds-gisslan_4166603.svd

Ja och det framkom för något år sedan när SD påstod att invandrarna ökade arbetslösheten, att i de kommuner med högre del invandrare var arbetslösheten mindre generellt :D

Det stämmer i sak då invandrare är arbetslösa i mycket högre utsträckning och därmed drar upp snittet. Att kommuner med lägre arbetslöshet har bättre kapacitet för att ta emot invandrare säger ingenting om orsakssambandet.

Det stämmer i sak då invandrare är arbetslösa i mycket högre utsträckning och därmed drar upp snittet. Att kommuner med lägre arbetslöshet har bättre kapacitet för att ta emot invandrare säger ingenting om orsakssambandet.

Det har med att vi buntat ihop 67 olika nationer i samma område under decennier och att det är svårt att få arbete om du har fel namn. Vilket SD fortfarande vill att det ska vara, att få jobb om du har fel namn.

[QUOTE="Rolle, post: 16730421, member: 2058"]Ja och det framkom för något år sedan när SD påstod att invandrarna ökade arbetslösheten, att i de kommuner med högre del invandrare var arbetslösheten mindre generellt :D Folk från andra länder har en annan inställning till arbetslivet, de är till större del entreprenörer och företagare och startar egna verksamheter.

Det är fortfarande så att SD är för de som inte vill ta ansvar för sig själva utan vill skylla sin situation på andra vilket SD hjälper till med genom att säga att invandringen är anledningen till eget tillkortakommande.

Rolle
Som tror gott om människan till de själva bevisar motsatsen :cool:[/QUOTE]

Det fetmarkerade var intressant och glädjande!
Kan du ge mig en källhänvisning på det?

Om vi tar Göteborg och Malmö som exempel, så är det kommuner där arbetslösheten skiljer sig markant beroende på vilken del av kommunen du synar och hur befolkningssammansättningen ser ut.

Arbetslösheten och utanförskapet i Hjällbo -där majoriteten av de boende är "invandrare"- är avsevärt mycket högre än om vi granskar Örgryte där invandringen är obefintlig.
Båda områdena ingår i statistiken för Göteborg.

Grupperna skiljer sig också åt.
Personer ifrån Somalia och Afghanistan har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden än gruppen ifrån Asien.

Ett problem är att de kommuner som har lediga bostäder inte kan erbjuda någon arbetsmarknad att tala om.
De kommuner med en god arbetsmarknad har bostadsbrist.

Därför vill jag veta vad du menar och hänvisar till när du hävdar att kommuner med hög grad av invandring har lägre arbetslöshet?

Det vore ju otroligt glädjande om du kan påvisa att tex. tidigare avbefolkade kommuner -men även andra kommuner och städer- ekonomiskt blommar och har lägre arbetslöshet och högre tillväxt tack vare invandringen!

Senast ändrad:
Det har med att vi buntat ihop 67 olika nationer i samma område under decennier och att det är svårt att få arbete om du har fel namn. Vilket SD fortfarande vill att det ska vara, att få jobb om du har fel namn.

Vill SD att det ska vara svårt att få jobb om man har "fel" namn?

En arbetslös person kostar, rent krasst, staten pengar.
Varför skulle SD vilja underhålla sådana kostnader och samtidigt ställa sig bakom en höjd A-kassa?

Hur får du ihop det?

Ja, en fungerande integration där invandrare har lätt för att få jobb skulle försvaga deras (nuvarande) argumentation kraftigt. Och eftersom utgångspunkten för SD inte är att ekonomin ska gå bra (när det gäller immigration), utan att det är skadligt med invandring helt oavsett den parametern, skulle det drabba dem hårt. Mycket bättre för SD om det går att påvisa att det är hög arbetslöshet bland invandrare.

Ja, en fungerande integration där invandrare har lätt för att få jobb skulle försvaga deras (nuvarande) argumentation kraftigt. Och eftersom utgångspunkten för SD inte är att ekonomin ska gå bra (när det gäller immigration), utan att det är skadligt med invandring helt oavsett den parametern, skulle det drabba dem hårt. Mycket bättre för SD om det går att påvisa att det är hög arbetslöshet bland invandrare.

Låter som en väldigt invecklad konspiration..

Ungefär lika trovärdig som att Alliansen vill ha en extremt hög invandring för att kunna lönedumpa.

Jag gör en "Sverker".
Båda ovanstående propagandateorier hamnar i soptunnan.

Hur ska du göra med de invandrare som har åsikter som du anser vara förkastliga? ska de få uppehållstillstånd? ;)

Under finanskrisen så stannade Sveriges industrisom exporterades från Sverige var skogsprodukter. Det är kanske inte alla som vet det ? Det fanns ingen export från Sverige.

Fastighetsskatten har betalats i årtionden av fastighetsägare , ex jordbruksfastighetsägare, och jagat många från hus och hem. Skatt på att bo. Jag personligen tror att i nästa budget som S hade presenterat hade fastighetskatten varit ett faktum.

Arbete finns. Problemet är alltid vem som ska betala. Dina meningar om pigan och drängen anser jag är förminskande och tillför inte diskussionen någonting, jag antar att du försökte vara kreativ och skapa en bild.

Två lite intressanta länkar... Den första är väl minst navelskådande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6038458

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/glesbygden-har-blivit-sds-gisslan_4166603.svd
Skogsprodukter har under mycket lång tid varit Sveriges största nettoinkomstkälla vad det gäller export.
I visan om pigan o drängen som ska gifta sig målas en drömtillvaro upp. Men det avslutas med frasen : Ja, så ska vi ha det! Men var ska vi ta det!

En för svenska politiker mycket lärorik mening!!

En arbetslös person kostar, rent krasst, staten pengar.
Varför skulle SD vilja underhålla sådana kostnader och samtidigt ställa sig bakom en höjd A-kassa?
Hur får du ihop det?

Vi ska ha klart för oss att SD är i grund ett främlingsfientligt parti som är väldigt osvenska fast de har tagit svenskheten som gisslan. Det är klar främjande för deras argumentation att det är många arbetslösa invandrare som kan bekräfta deras hypotes.

Att de är osvenska beror på att vi i Sverige i hundratals år tagit åt oss influenser från utlandet som har utvecklat vårt samhälle. Nu vill SD att vi ska bli inskränkta och se utifrån kommande krafter som ett hot.

Litet tankeexperiment, bortsett från invandrarfrågan, vilka konkreta förslag med substans har SD när det gäller sjukvård, utbildning, finanserna m.m. Jag frågade SD representanter detta under valrörelsen och svaren var både svävande och helt i det blå. Det enda som var genomgående var att oavsett så skulle det vara mindre invandrare.

Liknande trådar

M
Avel Så jag är lite smått förvirrad:confused: Idag är den första gången som vi betäckt. Vi hade blivit tillsagda att det skulle gå vilt till...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: pettersborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama