är knappt 1 år och redan löpt 3 gånger ????

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Jag har en kisse dam på 9 månader som redan har löpt 2 gånger och är nu på sitt tredje löp och jag undrar om det är något farligt att dom löper så ofta?? :crazy:

Hennes första löp var när hon var ca 7 månader så hon har löpt rätt så nära varje löp. Hon verkar inte må så dåligt av att löpa då hon inte kissar över allt utan hon bara mjauar ibland (löp mjau) och är super kelig och tar undan sin svans..

kan detta vara ett super långt löp eller ska ja uppsöka vetrinär?

Sv: är knappt 1 år och redan löpt 3 gånger ????

Tomma löp ökar risken för att hon ska åka på endometriell hyperplasi, livmoderinflammation eller få cystor i livmoden/på äggstockarna så bra för henne är det inte. Är det inte en avelskatt bör hon kastreras så fort som möjligt.

ok nej hon är ingen avels katt utan hon är en sällskaps katt.

Men dom som har avels katter som får sånt här hur gör dom då?
Tar dom en kull och sen kasterar eller? :confused:

ok nej hon är ingen avels katt utan hon är en sällskaps katt.

Men dom som har avels katter som får sånt här hur gör dom då?
Tar dom en kull och sen kasterar eller? :confused:

Jao, eller så sätts katten på p-piller (vilket inte heller är bra). Men inom raser där honorna sätter igång och löper tidigt är det inte alls ovanligt att man tar en kull tidigt (honan kanske paras när hon är 9-10 månader) då får man ju ett naturligt löpuppehåll under dräktighet och förhoppningsvis även under digivningen. Sedan tar man nästa kull relativt tätt inpå, om honan fortfarande löper intensivt och så kastrerar man.

En kattlivmoder hålls frisk genom att hållas dräktig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 185
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt I vintras kom det en typ sommarkälling till vårt stall, helt utmärglad och raggig. Hon var superkelen och stannade några veckor/månader...
2
Svar
30
· Visningar
5 948
Senast: NiAl
·
Övr. Katt I huset finns 3 katter. 7-åriga Tekla, 7-åriga Yaki och 11-åriga Sessan. Tekla är bondkatt och Y & S är siameser. Tekla kom först, ett...
Svar
16
· Visningar
1 852
Senast: Malin L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama