Är jag ute och cyklar nu?

Y

Yellow_Dino

ska träna en häst i stallet (rida, sköta och ta hand om det som har med honom att göra). Det är så att han är jätterädd för hovslagaren. En ridlärare sa att för att träna bort det måste hästen kunna lyfta på hvarna, stå så och sen ska jag knacka på skon med tex. en hovkrats i metall. Om jag gör det varje dag oc börjar försiktigt så kan det gå. Samma människa sa också att om man sätter travöronproppar i öronen på hästen, så hör den inte lika mycket av bankandet. En annan sa att om man har lugn musik på (samma musik) varje gång man lyfter hovarna på hästen.Och sen tar på musiken när hovis ska jobba, blir hästen lugn.

några kommentarer eller tips?

Sv: Är jag ute och cyklar nu?

jo, de låter ju bra.. det är ju nästan som att vänja fölisar.. ;) sen när h*n är van vid hovkratsen kan man ju ta en hammar.. o sen en slägga.. Nä, ja bara skojjar.. :D

Det är väldigt stor skillnad att slå på skon med en hammare och att spika i en söm. Sömmen ger med sig och går igen skonom och hoven och slagen känns inte alls lika hårt som om man skulle banka bara direkt på skon. Så håll inte på att slå på hästens hov med en hammare. Det är alldeles lagom med en hovkrats.
Hälsning Maja

Låter bra tycker jag.
Tänk också på att vänja hästen vid att lyfta bakbenen ganska högt, som hovslagarna gör.
Jag har iallafall hoven lägre när jag kratsar ur den, än vad hovslagaren har.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama