Är jag "sjåpig"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Simson
  • Startdatum Startdatum
S

Simson

Är jag \"sjåpig\"?

Jag har ett dräktigt sto som sällskap till min valack sedan förra sommaren. Nu går hon på bete ihop med min valack och två andra valacker och ägaren till stoet tycker att hon gott kan föla ute ihop med de andra oavsett väder. Jag har ingen möjlighet att övervaka henne ute nattetid, men tar jag in henne i stallet har jag en övervakningskamera till Tv:n i sovrummet och vaknar ändå och ammar min son flera ggr på natten och kan då kolla på tv:n. Hon har precis börjat fylla juvret och trots vad ägaren tycker har hon och min häst stått inne när det varit riktigt regnigt. Om hon ska gå ute är det bäst att hon går själv i en hage jämte de andra eller bara ihop med min häst som hon känner väl eller ska alla fyra gå ihop? Det är hennes första föl, hur skulle ni gjort?

Re: Är jag \"sjåpig\"?

Vi låter våra ston föla ute helst, det är mest hygieniskt och så. Men är det spåregn och lite ruggigt så får de komma in på kvällarna, för en blöt fölis kan fort bli kall om detär kyligt.

Har du ingen möjlighet att övervaka ute nattetid så skulle jag låta henne föla inne. Skulle inte tordas att inte övervaka...

Brukar du ha stoet ensam i hagen eller brukar hon gå med andra hästar, i så fall hur brukar de reagera när hon fölar?

eftersom det är första fölet och hon går med lite nya hästar hade jag absolut låtit henne föla inne under övervakning!

Nej, du är inte sjåpig!
Eftersom det är första fölet så vet man aldrig hur de reagerar, jag övervakar alltid oavsett det är första föderska eller inte. Tycker att det är för mycket pengar på spel om något händer som man kunde gjort något åt...
Jag hade låtit stoet gå i en egen hage när man ser att det handlar om dag(ar) till fölning och tagit in på nätterna.

Men som sagt alla gör och tycker olika och man får göra det man känner är det riktiga för ens egen del.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar