Är jag redo för att bli medryttare?

B

Belli

Hejsan! Jag har en liten fråga, igentligen kan jag ju svaret själv men jag skulle vilja höra vad ni andra tycker. :) Jag har ridit i sammanlagt ca. 6-7 år, alla år på ridskola och två av åren delade jag och min styvmor på ett 9årigt varmblod. Sedan slutade jag för tre år sen pg.a minskat intresse. Efter det har jag klurat och funderat om det här med ridning, har varit riktigt sugen på att börja igen. Sedan hände det för ungefär ett halvår sedan att jag blevsjukskriven från skolan pg.a panikångest och hittade då en bekant som behövde hjälp i sitt stall ett tag och då började jag som skötare där nästan varje dag i två månader. I början var jag livrädd och vågade knappt klappa hästarna men allting slutade bra och jag började rida på en av hästarna lite då och då färutom att jag skötte fodringarna, stallskötseln och så. Bara vanlig motionsridning, tränade ingenting eller så. Hjälpte bara till under två månader för sedan skulle hästarna på sommarbete. Efter den här tiden känner jag verkligen att jag vill hålla på med hästar och ridning igen, det har oxå verkligen hjälp mig i min läkesprosess från panikångesten och jag är nästan helt frisk nu.. Skulle ni som ägare till häst, kunna tänka er att ha mig som medryttare, eller skulle ni viljat att jag tränat upp mig på allt först? Jag vet att ni inte känner mig eller sett mig rida, men utgå från vad jag har skrivit. Det här är ingen annons utan jag vill bara veta vilka som tror det skulle funka eller inte, och varför. Jag kan alla grunder i dressyr och hoppning, och såklart vanlig ridning + lite mer. Problemet är bara att jag har glömt mycket och inte tränat på nånting sen jag slutade rida, jag är inte ens riktigt säker än på hur jag får hästen att gå i form. Men med en bra medryttarhäst och tillgång till tränare så känner jag mig redo. Vad tycker ni? Vet att detta nu blev ett lååångt inlägg med kanske lite onödig information men hoppas någon orkade lästa:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag redo för att bli medryttare?

Det är klart du ska börja som medryttare. Stallet är en perfekt miljö om man "mår dåligt". Se bara till att du hittar en lätt häst så du inte stöter på svårigheter med en gång och tappar lusten.

Ja det är det verkligen det har hjälp mig jätte mycket. Har kollat runt lite och har kommit i kontakt med en del intressanta människor/hästar:) Fler får gärna säga vad ni tycker:)

Hejsan! Jag tror nog att du kan bli medryttare. Man känner sig lugnare i stallet när man mår dåligt!

Och även om du glömt endel så kommer de mesta säkert tillbaka när du börjar träna lite så du hittar tillbaka!

Så det tycker jag visst du ska satsa på!!
Lycka till med dig !!

Ja men så resonerar jag oxå:) Tack Lantlolla!:rofl:

Jag tycker absolut du låter "redo" att skaffa medryttarhäst :D Hoppas du hittar någon snart :)

Tack!:D Jaa det hoppas jag med:)

du kan allt skaffa dig en medryttarhäst... det hjälper jättemycket när man mår dåligt!!!

Va glad jag blir :) Men den egentliga frågan va om ni som hästägare skulle kunna tänkt er att ha mig som medryttare nu, och utgå från det jag har skrivit ;)

Det finns inget i det du skriver som gör att jag skulle sortera bort dig. Sen beror det förstås på hur jag skulle tycka du passade med min häst och med mig, men det gäller ju alla potentiella medryttare.

Min förra medryttare (den enda jag hittat via annons) hade inte heller ridit så mycket på ett tag, när hon började rida min häst, och det funkade alldeles utmärkt. Men allt beror ju på vad för slags häst det handlar om och vad för slags medryttare personen är ute efter; någon som "kräver rutinerad ryttare" eller "jag vill att du tävlar min häst i XXX medan jag ägnar mig åt YYY" kanske inte är annonserna du ska titta på i första hand (än), medan "blandad uteritt och träning på en snäll häst" säkert skulle kunna funka alldeles utmärkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve