Är jag oresonlig?

De flesta här är ju hästfolk och en hel del av er vet dessutom min historik med min stora ponny i förra stallet, så nu vill jag ha input på om jag är oresonlig eller om jag har rätt. Min ponny har varit fruktansvärt jobbig att rida ut på efter en incident med en moped när hon var fyra. I förra stallet gick det till slut nästan inte att rida henne alls, och jag var helt ärligt rädd för henne på slutet. Det här har blivit så oändligt mycket bättre efter att vi flyttade och nu är hon för det mesta en helt normal häst. Men hon kan få ryck, särskilt i trafiken och särskilt om det då kommer en moped som är det hon blev skrämd för från början. Jag måste rida på trafikerade vägar.

Jag har två kusiner, en född - 07 och en född - 10 (de är inte syskon, men deras föräldrar är syskon med min ena förälder). Den minsta tjejen träffar jag i stort sett varje vecka, hon bor här i närheten och hon vill börja rida på min shettis. Jag har definitivt uppmuntrat det. Medryttaren är också född - 07 och min tanke är givetvis att när hon (naturligt) växer ur shettisen är kusinen förhoppningsvis stor nog att ta över. Om hon vill, alltså. Nu har däremot min andra, äldre, kusins föräldrar fått för sig att hon också ska få rida, fast på den stora. Trots att jag är snart 30 år gick de till pappa, som är världens snällaste och inte kan säga nej. Jag talade om att jag inte lånar ut min ponny till någon för att hästen helt enkelt är opålitlig att rida ut på och jag har ingen möjlighet till annat än att rida ut. Vill tjejen rida på shettisen är hon välkommen. Då får jag svaret att hon minsann ridit på en jättestor häst på ridskolan (hon har ridit två terminer, jag tycker det är väldigt lite) och hon reder minsann ut en liten ponny. Jag vidhåller att hästen är ingen barnhäst, men de lyssnar inte. Blir sura. Stämningen är otroligt tryckt.

Åttaåringen passar så klart helt lägligt på att visa upp sin ryktlåda hon har fått av oss i julklapp och tjatar om att få komma och rida. Stämningen blir definitivt inte bättre av det. Jag känner mycket mer för det yngre barnet, jag känner det barnet betydligt bättre och det är definitivt inte tal om att hon ska rida på något annat än shetlandsponnyn. Det hade det andra barnet också fått. Men det är väldigt tydligt att det inte är intressant.

Alltså vad gör man åt folk som vägrar lyssna? Det är ju även för barnets skull jag tycker det är väldigt olämpligt att rida (ut) på den större ponnyn.
Ta skriftligt med en tydlig information vilka skador som kan förekomma hos ryttare och skriv tydligt också att ryttaren och ryttarens familj är ansvarig för alla skador som ekipaget kan få och ge andra.

Det löser nog det mesta. Se till att ha bevittnade namnteckningar och se till att de inser vad en veterinärkostnad kan innebära. Måste de dessutom deponera typ 1500kr för självrisken på hästförsäkringen så återkommer de aldrig.
 
Åh jag hade blivit vansinnig:D

För det första hade jag meddelat dem väldigt tydligt att "din häst-du bestämmer". Punkt!

För det andra så hade jag också talat om att din pappa inte är inblandad med dina hästar så alla häst-frågor ska hädanefter tas direkt med dig i fortsättningen.

För det tredje så är det inte ditt fel att de har lagt förhoppningar på sin unge så att du ska få dåligt samvete för att den blir ledsen. Det är föräldrarnas egna fel!

Det är ju inte du @Kiwifrukt som orsakar den dåliga stämningen- det är de puckade (förlåt!) föräldrarna.
 
Alltså vad gör man åt folk som vägrar lyssna? Det är ju även för barnets skull jag tycker det är väldigt olämpligt att rida (ut) på den större ponnyn.

Nej du är inte oresonlig, du är ju ansvarstagande. Det spelar ingen roll hur tryckt stämningen blir, det är bara att säga att det inte är säkert och att du inte kan ta det ansvaret och eftersom hästen är din är det ditt ansvar. Sen får du ju förklara att storleken på hästen har ingenting att göra med hur pålitlig den är och att det är ett säkerhetstänk från din sida.
 
En av punkterna som ställer till det är ju att det yngre barnet får rida. Men på shettisen. Och att jag har tjatat sen den dag hon föddes i princip för att hon ska vilja. Men hon bor bara några kilometer från mig, och vill hon rida så har hon alla möjligheter till det. Hon kan även bli en stor hjälp när min nuvarande medryttare (elva år) växer ur shettisen. Om hon vill så klart, jag tänker inte tvinga henne. Men nu framstår jag som att jag favoriserar den yngre (okej, det gör jag kanske lite men jag känner ju henne mycket bättre) och att hon får men inte den äldre. De bortser väldigt effektivt från att det handlar om två olika hästar. Och att lilltjejen ska ledas runt, inte rida på egen hand/galoppera i skogen.
 
Pappa och jag har haft en diskussion om det olämpliga i det och till hans försvar hade han inte fattat hur hästen är. Han ser henne i tävlingssituation när hon är en klippa att hantera och rida. Det är en helt annan häst på hemmaplan och ute i trafiken, även om hon är mycket, mycket bättre nu än vad hon varit tidigare. Jag känner att det blir lite fel information eftersom jag från början postat i träningstråden där folk känner till hästens bakgrund och att jag därför inte förklarat så ingående, och sen har det blivit en egen tråd utan bakgrundsinfo. Hästen är inget monster, en rutinerad person skulle mycket väl kunna rida på henne. Men det är en hyfsat ung häst (åtta år, men utbildningsmässigt på en lägre nivå), det är en häst med nerv och en häst som har ett trafikrelaterat trauma med sig. Jag tycker inte man är tillräckligt kunnig efter två terminer på ridskola att rida en (tävlings)ponny som absolut inte är någon nybörjarhäst bara för att hästens mankhöjd är lämplig för barn.
Fast det kvittar. Man lånar inte ut/lovar inte bort någon annans tillhörigheter oavsett. Min sambo fick frågan om en person kunde låna transporten. Hans svar, -jag har ingen transport, den är TW;s. Vill du låna får du fråga henne för det kan inte jag svara på.
Samma sak när bonusbarnbarnet frågar morfar om hen får rida när hen kommer hit, han frågar mig, han säger inte ja även om han vet att det är självklart att hon får rida så kanske det inte passar just då av någon anledning.

Det kvittar hur hästen är. Världens snällaste eller värsta kobran, det är du och bara du som bestämmer iallafall. Du har ingen skyldighet att upplåta din(a) hästar till någon annan.
 
Jag hade inte låtit ett barn rida under de premisserna. Det kan bli farligt. Däremot får man gärna åka på min ponny på ridbanan. Hon är snäll och lugn där. Rida ut skulle kräva vana.

Det är inte oresonligt att säga nej ens om man har världens snällaste häst som vem som helst kan åka på.

Dina hästar - du bestämmer.
 
Fast det kvittar. Man lånar inte ut/lovar inte bort någon annans tillhörigheter oavsett. Min sambo fick frågan om en person kunde låna transporten. Hans svar, -jag har ingen transport, den är TW;s. Vill du låna får du fråga henne för det kan inte jag svara på.
Samma sak när bonusbarnbarnet frågar morfar om hen får rida när hen kommer hit, han frågar mig, han säger inte ja även om han vet att det är självklart att hon får rida så kanske det inte passar just då av någon anledning.

Det kvittar hur hästen är. Världens snällaste eller värsta kobran, det är du och bara du som bestämmer iallafall. Du har ingen skyldighet att upplåta din(a) hästar till någon annan.

Naturligtvis är det så. Men pappa är tyvärr väldigt konflikträdd och det vet den här personen mycket väl. Hen frågar alltid pappa om det är något som mamma kommer säga nej till, jättefult beteende. Misstänker att det är så här också, hen visste att jag skulle säga nej (det har varit uppe på tapeten förut) och gick därför till pappa. Med en förhoppning om att jag skulle vara för väluppfostrad för att ställa till en scen på kalaset och säga nej. Personen såg ut som om hen svalt taggtråd när jag sa nej, och fortsatte tjata under hela kvällen om hur duktig ungen är. Lite klarar du av hästen så klarar x av den.
 
Naturligtvis är det så. Men pappa är tyvärr väldigt konflikträdd och det vet den här personen mycket väl. Hen frågar alltid pappa om det är något som mamma kommer säga nej till, jättefult beteende. Misstänker att det är så här också, hen visste att jag skulle säga nej (det har varit uppe på tapeten förut) och gick därför till pappa. Med en förhoppning om att jag skulle vara för väluppfostrad för att ställa till en scen på kalaset och säga nej. Personen såg ut som om hen svalt taggtråd när jag sa nej, och fortsatte tjata under hela kvällen om hur duktig ungen är. Lite klarar du av hästen så klarar x av den.
Då får din pappa lära sig att säga, "det kan jag inte svara på" och eventuellt hänvisa till någon som kan svara på frågan. Det är så fult att lova bort andras saker och sedan ska de ta fajten. Som sagt, jag hade varit vansinnig på pappan. Man gör inte så.

Dra inte upp varför barnet inte får. Det är inte det viktiga. Du vill inte, det är din häst, du bestämmer. Punkt slut. Det kvittar om barnet är världens bästa ryttare. Det är fortfarande din häst och du bestämmer.
 
Då får din pappa lära sig att säga, "det kan jag inte svara på" och eventuellt hänvisa till någon som kan svara på frågan. Det är så fult att lova bort andras saker och sedan ska de ta fajten. Som sagt, jag hade varit vansinnig på pappan. Man gör inte så.

Dra inte upp varför barnet inte får. Det är inte det viktiga. Du vill inte, det är din häst, du bestämmer. Punkt slut. Det kvittar om barnet är världens bästa ryttare. Det är fortfarande din häst och du bestämmer.

Vad pappa gjort och sagt kan jag tyvärr inte göra något åt nu, men jag hoppas att han har lärt sig något av det här och att han inte gör om det.

Att jag har dragit upp varför jag tycker att det är olämpligt var för att jag i min enfald trodde att de skulle lyssna bättre på de förklaringarna (hästen är ingen nybörjarhäst, hon är inte trafiksäker, jag har ingen ridbana) än ett enkelt nej just eftersom människan generellt inte kan ta ett nej. Tydligen hjälpte inte det, eftersom hen verkar tro att jag sitter och tjuvhåller på hästen av rent jävulskap.
 
Pappa och jag har haft en diskussion om det olämpliga i det och till hans försvar hade han inte fattat hur hästen är. Han ser henne i tävlingssituation när hon är en klippa att hantera och rida. Det är en helt annan häst på hemmaplan och ute i trafiken, även om hon är mycket, mycket bättre nu än vad hon varit tidigare. Jag känner att det blir lite fel information eftersom jag från början postat i träningstråden där folk känner till hästens bakgrund och att jag därför inte förklarat så ingående, och sen har det blivit en egen tråd utan bakgrundsinfo. Hästen är inget monster, en rutinerad person skulle mycket väl kunna rida på henne. Men det är en hyfsat ung häst (åtta år, men utbildningsmässigt på en lägre nivå), det är en häst med nerv och en häst som har ett trafikrelaterat trauma med sig. Jag tycker inte man är tillräckligt kunnig efter två terminer på ridskola att rida en (tävlings)ponny som absolut inte är någon nybörjarhäst bara för att hästens mankhöjd är lämplig för barn.

Jag tycker inte det spelar nån roll om hästen är lämplig eller inte - din pappa har ingen rätt att tacka ja till ridning på din häst oavsett.
 
Jag tycker inte det spelar nån roll om hästen är lämplig eller inte - din pappa har ingen rätt att tacka ja till ridning på din häst oavsett.

Nej, jag håller så klart med dig/er, och just det här att människan gått över huvudet på mig och frågat pappa istället för mig, trots att jag är vuxen sen en herrans massa år och det är just min häst, är en av anledningarna till att jag blev förbannad från början. Men gjort är gjort, och jag förstår samtidigt pappa lite när jag vet hur jäkla konflikträdd han är och hur jobbig personen ifråga kan vara. Människan accepterar verkligen inte ett nej, på något sätt, hen blir alltid sur och snarstucken om någon går emot. Hen jämförde en gång sin hund med min kusin (barn till ett av mammas andra syskon), kusinen har ett funktionshinder och är gravt hundrädd. När mormor och morfar sa att hunden inte fick komma hem till dem på grund av att kusin X är rädd sa människan att det är fruktansvärt elakt att göra skillnad mellan sina barnbarn och att kusinen lika gärna kunde stanna hemma. Jag är djurmänniska, men till och med jag förstår skillnaden på en hund och ett barn.
 
Du är inte oresonlig men det vet du ju redan. Jag hade bara förklarat att hästen inte är säker för ett barn. Du vågar helt enkelt inte låta barnet rida på den stora ponnyn. Sen hade jag inte diskuterat det mer.

Sen hade jag skällt ut min pappa om han hade gjort nåt sånt. Men du verkar ju redan ha pratat med honom om det.

Du har ingen anledning att må dåligt över att stämningen är dålig nu. Det är inte ditt ansvar att ha ponnys/hästar så att släktens barn ska få rida.
 
Angående stämningen, så är jag lite rädd att föräldern till det yngre barnet (också konflikträdd) ska säga att hon inte heller får rida (vilket barnet verkligen vill!) eftersom det blev en sån stor grej av det här. Det tycker jag är himla synd i så fall. För mig är det stor skillnad på varför jag har mina hästar, och som en bieffekt av det också på min inställning till att låna ut dem.

Tävlingsponnyn - för att jag vill rida och tävla, och henne vill jag givetvis rida på själv. Jag vill heller inte "slösa" bort en helgdag på att någon annan ska åka runt lite på henne när det är då jag vill träna ordentligt själv, som jag inte hinner på vardagarna.
Shettisen - för att ovan nämnda ponny behöver sällskap. Jag kan inte motionera honom tillfredsställande själv (än, han är under inkörning), så där är det bara bra om någon vill rida. Både medryttaren och den mindre kusinen rider/ska rida på honom.
 
Men @Kiwifrukt måla inte fan på väggen nu bara för att vissa är dumma i huvudet. Du har ju medryttaren på shettisen och när den är inkörd ökar det ju motionsmöjligheterna jättemycket. Ta det lugnt och bara stå på dig. Du kan ju inte göra något annat så stressa inte så mycket över det. Det är ju vad det är. Alternativet: släpp ut ungen på ponnyn och hoppas på det bästa.
 
@Kiwifrukt Jag hade nog tänkt lite samma som @Lingon s första stycke; Jag hade sagt att den stora ponnyn inte är säker för ett barn, framförallt inte ute och det är ingen risk du ställer upp på. Det är shettisen som är aktuell om någon. Ingen mer diskussion.

Jag hade inte skällt på pappa, bara bett att nästa gång det är något som gäller hästarna - skicka dem till mig (dig) direkt. Har han svårt att säga nej så är ett tips att be att få återkomma i frågan/alternativt skicka dem till dig eftersom det är du som har hand om hästarna och det som rör dem.
 
Men @Kiwifrukt måla inte fan på väggen nu bara för att vissa är dumma i huvudet. Du har ju medryttaren på shettisen och när den är inkörd ökar det ju motionsmöjligheterna jättemycket. Ta det lugnt och bara stå på dig. Du kan ju inte göra något annat så stressa inte så mycket över det. Det är ju vad det är. Alternativet: släpp ut ungen på ponnyn och hoppas på det bästa.

De hintade lite om detta redan i julas, men då var det inte regelrätt tjat som igår och sen rann det ut i sanden eftersom det var vinter och "tråkigt" att åka ut. Nu vet jag ju tyvärr att de kommer dyka upp på midsommar, och jag är f-n sugen på att strunta i att fira midsommar med dem bara för att slippa tjatet. Men då blir jag ju verkligen stämplad som oresonlig om jag sitter hemma ensam och trycker och "vaktar" hästen. För hästens skull (och för min egen, jag tänker inte låta ungen sabba det vi byggt upp sista året när det faktiskt funkar att rida ut på hästen) är det inte ett alternativ att låta henne upptäcka detta själv den hårda vägen.

Men du har rätt, det är i alla fall en månad kvar tills midsommar, så jag borde inte reta ihjäl mig på det än.
 
För hästens skull (och för min egen, jag tänker inte låta ungen sabba det vi byggt upp sista året när det faktiskt funkar att rida ut på hästen) är det inte ett alternativ att låta henne upptäcka detta själv den hårda vägen.

Men nä, det är ju givet. Jag menar mer bara att du inte har så många andra alternativ än att stå på dig och vägra. Det är ju för samtligas bästa dessutom.

Heja dig! Det är inte alltid lätt med familjen och andras barn osv men du gör helt rätt. Även om familjen surar kan du tänka att du har hela buke bakom dig, då går det nog lättare. ;)
 
det här med att man tävlar efter 2 terminer... mina ridlekisbarn tävlar också. I bombana med ledare.

Låt dem bli sura. Förklara att du inte säger nej för att vara vrång utan för att du vet att risken för en olycka är så stor att det inte är värt att prova.
Går det att rida ut på den säkert om du leder? (de lär säga nej eftersom ungen är så duktig och kan rida så stora hästar själv men då har du gått halvvägs iaf)
 
@Kiwifrukt Jag hade nog tänkt lite samma som @Lingon s första stycke; Jag hade sagt att den stora ponnyn inte är säker för ett barn, framförallt inte ute och det är ingen risk du ställer upp på. Det är shettisen som är aktuell om någon. Ingen mer diskussion.

Det var väl ganska exakt det jag sa/gjorde. Det mest irriterande är att barnet verkar helt nollställt/accepterar att rida den mindre ponnyn (hon visar ärligt talat ingen känsla överhuvudtaget, medan den yngre är som en uppskruvad leksak och pratar om shettisen som "sin" ponny), men att föräldern tycker att shettisen är under hennes värdighet.

Det som inte framgår av tråden, eftersom trådstarten som sagt var en del av träningstråden från början, är att shettisen är modell större, och har ridits både av mig (liten vuxen) och en fjortonåring utan att han ser liten ut. Det är ingen minishettis vi pratar om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 215
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 526
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp