Är jag konstig?

Sparvoga

Trådstartare
Har aldrig gett min häst några tillskott förutom b-vitamin nångång och mineraler till havren och betforen. En del har ju hur många pytsar som helst

Sv: Är jag konstig?

Många som "pytsar hur mycket som helst" har tyvärr ingen koll på varför man ger de olika tillskotten, eller om de egentligen behövs.

Så länge du har koll på att hästen får det den behöver genom grovfodret och eventuellt tillskottsfoder (vanliga mineralfoder, kraftfoder etc.) så behövs oftast inte några dyra specialtillskott.

En höanalys räcker mycket långt och är väl värd sina pengar! :)

I mina ögon är du inte ett dugg konstig.

tycker inte du är konstig... men det skiljer ju mycket från häst till häst... har en som får en halv liter krafft grund och mineraler per dag, och den andre lille skrutten får korn,betfor,olja,mineraler,biotin,bvitamin och soja...
viss skillnad:D

Så länge man ger rätt mängd så det täcker rätt ämnen så är inget sätt felaktigt.

Har aldrig gett min häst några tillskott förutom b-vitamin nångång och mineraler till havren och betforen. En del har ju hur många pytsar som helst

Vi arbetar medvetet för att ha så få foder som möjligt. Det är både dyrt och krångligt med massa pytsar. Tittar man sedan i en del foderkammare så ser man att "bäst före datum" ibland var för flera år sedan!

Vi har aldrig mer än tre foder (som vi väljer med omsorg):

* Grovfoder (Hö/ensilage som vi odlar själva)
* Proteinfoder (Vi ger Krafft Protein till sto/föl eftersom vi vill undvika soja och ensilaget är inte så proteinrikt. Jo, det är dyrt per säck men håller hög proteinhalt och är baserat på potatisprotein.)
* Mineralfoder (valt för att komplettera grovfodret)

Min häst får mycket pytsande just nu men hon behöver faktiskt varenda en av grejerna.
Har koll på innehållet i grovfodret och går därfirån samt hästens egna behov.
Och det skadar ju inte. Säger som Mitrolle.
Så länge man ger rätt mängd så det täcker rätt ämnen så är inget sätt felaktigt.

Ja, hästfolk gillar i regel att kasta bort pengar..för vad skulle det annars vara ? ;)

Ja, hästfolk gillar i regel att kasta bort pengar..för vad skulle det annars vara ? ;)

Jag undrar om det är därför många ger sina hästar dyra tillskott. Det kostar ju att ha hästar även om man inte gör det. Jag, i alla fall har inte hur mkt pengar som helst och det har nog inte så många andra heller. Jag tror mer att det handlar om osäkerhet och bristande kunskaper. Detta tillsammans med att de olika foderbolagen är ganska bra på att marknadsföra sig. Om man läser hur deras olika produkter kommer att förändra hästen så är det kanske lätt att tro på det.

Jag ger våra ensilage, lusern, betfor, mineraler och selen. Ibland lägger jag till ngt ytterligare proteinfoder till de två stora hästarna. Vår gamla travare får rapsolja och eksemhästen linfröolja. Det blir visserligen några olika foder men jag tycker att jag vet vad de får.

Fast även om det handlar om okunskap så verkar ju folk gilla att handla..så då måste ju merparten av hästägare ha det gott ställt...eller hur ?

Ger

Hö/Silage
Krafft utan havre så mycket som behövs för att erätta ett separat mineralfoder
Havre täcker upp resterande kraftfodergiva.

En del får extra B-vit i fälltider

Så här pytsas inte värst mycket;) Tom maken klarar av att fodra utan problem

Fast även om det handlar om okunskap så verkar ju folk gilla att handla..så då måste ju merparten av hästägare ha det gott ställt...eller hur ?

Jag håller med dig. Men jag har en känsla av att många köper dyra foder som inte alltid är det bästa för hästarna. (Med risk att få många som skriver här att reagera). Jag tror mest på att ge ett bra grovfoder som möjligt så att man sedan slipper komplettera med något annat. Jag lägger hellre pengarna på det. Men det är klart det är ju inte lika roligt att handla det som det kanske kan vara att handla foderblandningar och fodertillskott. Men alla är vi olika. Jag är inte speciellt glad för att handla över huvudtaget (gå i affärer är bland det värsta jag vet) så jag kan nog inte riktigt förstå det.

Men det är klart det är ju inte lika roligt att handla det som det kanske kan vara att handla foderblandningar och fodertillskott.

Vi som producerar grovfoder får ta på oss en del av skulden! Om vi lade ner lika mycket energi/resurser/pengar på att marknadsföra hö/ensilage med speciella egenskaper (örtblandningar, proteinhalter mm) som man gör för tillsatser så kanske det skulle vara roligare att handla bra foder istället.

Konstigt nog så skriker hästägare som stuckna grisar om hö/ensilage kostar en krona extra per kilo för att få en bättre kvalité, vilket för normalhästen (10 kg/dag under september-april) innebär en genomsnittlig merkostnad på 200:-/månad. Spännande vallblandningar ger en lägre volym per hektar så det är inte lönsamt så länge som hästägarna struntar i hur grovfodret ser ut.

Jämför man detta med vad många lägger ut på konstiga tillskott så undrar man om det finns mer pengar än förstånd hos vissa hästägare...

(nu kommer jag att få en massa irriterade inlägg men ovanstående ska inte ses som angrepp på något tidigare inlägg i denna tråd utan är min högst personliga syn på saken)

Inte konstigare än mig. Mina pållar får mineraler året runt och b-vitamin då pälsen "krånglar".

Jag håller helt med dig. Jag antar att det beror på att många av de som säljer grovfoder är ganska små - jämfört med stora foderbolag . - egna företagare. De har naturligtvis inte den möjligheten att marknadsföra sina produkter. Dessutom antagligen inte samma möjligheter att anpassa dem efter kundernas önskemål. Detta är bara mina gissningar efter vad jag har sett. Jag kan inte någonting egentligen om lantbruk och då speciellt vallodling.

Ja, många gånger finns det nog mer pengar än förstånd hos hästägare. Och en del vill att deras hästar ska behöva alla möjliga tillskott.

Hade en tjej i stallet som envist hävdade att hennes hästar behövde än det ena, än det andra. Det roliga var att de här "behoven" kunde svänga fort som sidorna i en bok. Undrar om det var häst eller männska som hade behov av "pytset"? :smirk:
Samma männska vägrade dessutom sponsra med en hundring på grovfoderanalys, men köpte kraftfoder och lucern för många hundra varje månad.

Själv ger jag loppfrö i förebyggande mot sandkolik och dålig mage (hästen bökar runt i jorden som en gris) och bakjäst, för magen. Han får också dryga kilot lucern, för magen (han "tålde" inte att äta enbart ensilage, halmen vart slut och jag får inte tag i hö). Ibland häller jag en skvätt äppelcidervinäger i vattnet.

Det låter väl alldeles lysande om hästen får i sig det den ska. Tycker att många verkar jobba rätt hårt för att hitta det lägsta priset på hö osv men samtidigt lägga en förmögenhet på tillskott. Ett bra grovfoder som grund och man spar mycket pengar i längden. För att inte tala om vinsterna för hästen.

Jag tillhär nog de som pyttsar medelmycket. I grunden är det inte bara hö, korn, lucern och morötter. Utöver det får de en mineralblandning plus tokosel och magnesiumtillskott.

vi ger nog också sådär medelmycket:

hösilage, krafft, betfor, morötter ca ett halvkilo.

Varannan dag: Mineraler, kalk, salt/settersättning och e vitaminer (mot korsförlamning).
Hårdpresterande travhästar.
Min får även järnpellets en dl varannan dag, rek från klinik.

ang pengar: min svärfar är morotsodlare = morötter gratis.
Pappa slår hösilaget själv = billigt.
Moms dras på det andra= billigare.

Senast ändrad:

Jag har det inte extra gott ställt direkt, min häst äter inte mycket utöver höet och hon kostar förutom fodret i princip ingenting om man jämför med andra hästar. Jag tränar inte för träbare med henne och har billig hyra. Hon äter mest hö i övrigt. Hon är gammal och helt skadefri = försäkring kostar inget alls.
Jag handlar knappt något till mig själv så då blir det en del över till hästen. Men visst är det roligt att handla! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
16
· Visningar
630
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Hiss eller diss - del 6
  • Fas vid 6 år

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat