är jag koko , eller hur funkar det?

C

Campella

Man vet ju att all förändring i hästens kost ska ske gradvis.. Men hur funkar det då när man köper en häst? om jag tex. vill byta från hösilage till hö osv. Eller från ett hö till ett annat? ska detta också ske gradvis , som jag misstänker? Det är ju inte det lättaste att få tag på samma hö osv.. är jag helt ute och cyklar?:confused: :o
 
Sv: är jag koko , eller hur funkar det?

Allt foderbyte ska ske gradvis, så långt det är möjligt. Även byten mellan olika höpartier, och bytet bör löpa över ca 2 veckor.

När man köper en häst kan det ju vara svårt att lösa det så, men om man har möjlighet kan man ju be att få ett par balar av hästens
gamla hö med sig. Är det inte möjligt, är det bara att chansa och ha koll på hästen hela tiden, kanske ha något mag-tarmpreparat redo för säkerhets skull.

I de flesta fall går det ju bra med snabba byten, men det är en onödig risk som man inte tar om man kan undvika det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 854
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 279
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp