Är jag för gammal?

Cornelia

Trådstartare
Jag blir mer och mer intresserad av distansridning, föder upp arabhästar och rider mina ston ganska mycket, dessutom har jag en femårig valack e. Alt som jag tror skulle passa i denna gren.
Nu till mitt dilemma: Jag har passerat 40-årsstrecket med råge, är 46 (snart 47) och undrar om det är en utopi att tänka på att börja tävla distans??
Är ganska vältränad och stark, men jag förstår ju att det krävs god fysik och mycket uthållighet för att klara så krävande ridning.

Hur gamla är ni andra som håller på med detta? Känner ni till andra "åldringar" som tävlar?
Tacksam för svar!!:bow:

Sv: Är jag för gammal?

Du är inte för gammal!
Hasse Wallman tex är 73 år och red godkänt 100km på göingeritten i maj. Det finns flera ryttare som är äldre än dig. Så bara ut och tävla!

För ett antal år sedan hade vi en man som började träna distans när han var äldre efter att läkaren sagt till honom att han skulle motionera mera,jag har för mej att han hade ganska svårt diabetes.
Han tränade sej ända vägen fram till landslaget så go for it! Vi inom distansen längtar efter mera nya ryttare!!
Och du kan ju börja med Prova På ritter på 20-30 km till en början och sedan bygger du ju vidare på din styrka vartefter du tävlar!
Kommer ihåg själv att min första 40 km var totalt överväldigande och jag trodde det var helt omöjligt att rida längre.
Nu blir jag inte ens så trött av 120 km så man tränas liksom upp under vägens gång!
Ta kontakt med närmsta klubb med distansryttare och var med på träningsritter och dylikt.
Jag lovar att det finns någon som hjälper dej att komma igång!:banana:

Själv är jag "bara barnet" 23 (snart 24).
Morsan är 48, hon har en 3 åring som hon tänkt tävla i distans. Hon har satt upp som mål att hon vill rida 80km. Hitils så har hon ridet CR och blivet utesl i mål med en av mina hästar. men trots det så gav det blodad tand.

Det fins en tant från värmland som har en nsv som heter Santino. Hon har passerat 80 med råge och plågar sig ändå runt 50km.

/Linnea

min granne är 59 år och började tävla distans för 4 år sedan och rider nu 8 mil. själv är jag ny på detta och ska starta min första tävling till helgen nu och jag blir 38 år i höst.

Tack för era uppmuntrande svar!:banana:
Beslutsamheten växer.....
Får väl börja med en prova-på i höst.

Cornelia

Jag började rida för ca 5-6 år sedan, efter mycket tjat från hustrun. Det blev ett par ridlektioner hos en westernkille som håller på med turridning, sedan har det mest blivit skogsridning.
För två år sedan red jag två(!) Clear Rounder på vårat eget uppfödda sto. Hon vart sedan dräktig och fick ett underbart hings-föl förra året (se bild på http://i34.photobucket.com/albums/d136/uffepe/Horses/P1011234.jpg).
I år har jag tagit upp ridandet igen och red min första 50km tävling på Ekelundsritten som 48-åring (blir 49 i höst). Klarade målet på under 5 timmar och red på ca 10,4 km/h.
Planen är att rida ytterligare en 50km tävling i år för att eventuellt kunna rida 80km nästa år.
Mitt råd till Dig är att rida en Clear Round direkt så att Du inte spolierar massa tid för Dig och Din häst med att stå och vila.
Rider Du en Clear Round i höst har Du hela vintern på Dig att träna inför tävling till våren.

"Gammal" man?

TACK för dina uppmuntrande ord, och lycka till med tävlandet!!!:bow:

Cornelia, den gamla tanten;)

Förresten, vilket underbart föl! Vad är det för härstamning?

Cornelia

Minsann, jag har fött upp två Shaheer-föl, sto och hingst!
Varifrån kommer den läckra teckningen på ditt föl, tror du?

Jag blir mer och mer intresserad av distansridning, föder upp arabhästar och rider mina ston ganska mycket, dessutom har jag en femårig valack e. Alt som jag tror skulle passa i denna gren.
Nu till mitt dilemma: Jag har passerat 40-årsstrecket med råge, är 46 (snart 47) och undrar om det är en utopi att tänka på att börja tävla distans??
Är ganska vältränad och stark, men jag förstår ju att det krävs god fysik och mycket uthållighet för att klara så krävande ridning.

Hur gamla är ni andra som håller på med detta? Känner ni till andra "åldringar" som tävlar?

Just den där kombinationen. Ganska vältränad och närmar sig medelåldern tror jag på för distans. Mognad är alltid en fördel. Liksom maratonlöpare så kan man hålla på länge med distans. Är själv 45 och pausar för tillfället men inte pga av åldern. Har hållt på i 10 år annars.

Fast när man är lite äldre får man ta det lite långsamt och härda leder, knän, höfter i lagom dos.

Hälsning Maja

Jag fyller 46 och har börjat lite smått att träna hemma föär att kanske ställa ipp i ngn prova på till våren

Ojdå var visst en gammal tråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka