Är jag ensam om detta?

Ja jag har skyddsskor och jag får skor som jag får ont i fötterna av
För att få bättre skor krävs ett läkarintyg
Fråga arbetsgivaren om inte företagshälsan kan utfärda ett intyg isf eller om du ska göra reseräkning för ditt läkarbesök och transport dit och tillbaka. Tydligt enligt AFS 2001:3 att skyddsutrustning ska bekostas av arbetsgivaren och ska passa den som använder den. Är det dessutom så att det är många som får ont av skorna som används idag så ska det riskbedömas på nytt eftersom man ska utreda risker med eventuell skyddsutrustning som används. Man har som arbetstagare rätt långtgående krav på sig att använda skyddsutrustning men arbetsgivaren ska också se till så den både finns, passar och att folk vet hur och när den ska användas.

 
Fråga arbetsgivaren om inte företagshälsan kan utfärda ett intyg isf eller om du ska göra reseräkning för ditt läkarbesök och transport dit och tillbaka. Tydligt enligt AFS 2001:3 att skyddsutrustning ska bekostas av arbetsgivaren och ska passa den som använder den. Är det dessutom så att det är många som får ont av skorna som används idag så ska det riskbedömas på nytt eftersom man ska utreda risker med eventuell skyddsutrustning som används. Man har som arbetstagare rätt långtgående krav på sig att använda skyddsutrustning men arbetsgivaren ska också se till så den både finns, passar och att folk vet hur och när den ska användas.

Vi har nyligen bytt skoleverantör och de skor vi får idag är kanske lite bättre än de vi fått innan men jag kunde verkligen inte ha dom de var dessutom väldigt varma kändes som om fötterna kokade :crazy:
Jag är inte på god fot med min chef alls ;) så nej tänker inte fråga just nu
Alltså min gamla skor är sköna eller jag har haft mer ont i fötterna tidigare än vad jag har nu men det kanske beror på att jag går saktare nu eller nåt sånt helt enkelt för att jag orkar inte med att vara snabb i fötterna längre

Men jag vet ju också att man bör byta skor för de slits ju helt enkelt
Men hur pass mycket måste man prova nya skor innan man kan förkasta dom för jag hade bara mina ett par timmar vid tre tillfällen sen gav jag upp dels för att de var så fruktansvärt varma och dels för att de kändes som om fötterna inte fick tillräckligt med stöd så jag pronerade ännu mer än vanligt
 
Senast ändrad:
Vi har nyligen bytt skoleverantör och de skor vi får idag är kanske lite bättre än de vi fått innan men jag kunde verkligen inte ha dom de var dessutom väldigt varma kändes som om fötterna kokade :crazy:
Jag är inte på god fot med min chef alls ;) så nej tänker inte fråga just nu
Alltså min gamla skor är sköna eller jag har haft mer ont i fötterna tidigare än vad jag har nu men det kanske beror på att jag går saktare nu eller nåt sånt helt enkelt för att jag orkar inte med att vara snabb i fötterna längre

Men jag vet ju också att man bör byta skor för de slits ju helt enkelt
Men hur pass mycket måste man prova nya skor innan man kan förkasta dom för jag hade bara mina ett par timmar vid tre tillfällen sen gav jag upp dels för att de var så fruktansvärt varma och dels för att de kändes som om fötterna inte fick tillräckligt med stöd så jag pronerade ännu mer än vanligt
Är de för varma lär det inte gå att göra något. De blir ju inte svalare för att tiden går. Angående hur länge man ska testa så det du beskriver som problemet löses ju inte av tid. Om skorna ställer din fot fel så kommer sulan inte magiskt att skapas om för att du går i dem en vecka istället för en dag. Det som kan lösas med tid är om skon är aningens trång, i ovanlädret inte lästen, eller lite för stel. Jag har ett par skor som jag har använt 2*15 minuter och de borde säljas för jag kan verkligen inte gå i dem då de har fel form för min fot.
 
Jag hatar också att söka vård. Men det är lite oklart om det beror på själva besöket eller det tråkiga administrativa som besöket föregås av. Alltså, boka tid till vårdcentralen och deklarera, det är nog de två saker jag helst av allt prokrastinerar, sen är jag på så jäkla dåligt humör när jag väl gör det.
 
Bruten fot
20240831_111019.jpg
 
Jag hatar också att söka vård. Men det är lite oklart om det beror på själva besöket eller det tråkiga administrativa som besöket föregås av. Alltså, boka tid till vårdcentralen och deklarera, det är nog de två saker jag helst av allt prokrastinerar, sen är jag på så jäkla dåligt humör när jag väl gör det.
Min psykoterapeut tyckte att jag skulle prata med läkare, boka tid på vc, innan jag slutade med mina antidepressiva, men kunde inte låta blir att skratta högt när jag sa att det är lättare att få kontakt med Gud än vad det är att 1. komma i kontakt med vc nuförtiden och 2 få en tid till läkare när man väl lyckats etablera någon form av kontakt.
Det är nästan så att man först måste sälja sin själ till Djävulen så att hen ordnar sagda kontakt, och sedan får man inte brista minsta lilla i sina auktoritära röst när man pratar med dem, då är det nej på tid direkt och "det är nog inte så farligt ändå, det går nog över, ring igen annars, hejdå".
 
Senast ändrad:
Min psykoterapeut tyckte att jag skulle prata med läkare, boka tid på vc, innan jag slutade med mina antidepressiva, men kunde inte låta blir att skratta högt när jag sa att det är lättare att få kontakt med Gud än vad det är att 1. komma i kontakt med vc nuförtiden och 2 få en tid till läkare när man val lyckats etablera någon form av kontakt.
Det är nästan så att man först måste sälja sin själ till Djävulen så att hen ordnar sagda kontakt, och sedan får man inte brista minsta lilla i sina auktoritära röst när man pratar med dem, då är det nej på tid direkt och "det är nog inte så farligt ändå, det går nog över, ring igen annars, hejdå".
Exakt min upplevelse också, vilket gör att jag får lite ångest när jag behöver kontakta vc och att jag drar ut på det som det inte är nödvändigt.

Jag har en del hälsoproblem, men varje gång jag försöker få hjälp med det rinner det ut i sanden och nu orkar jag inte försöka mer 😑.
 
Min psykoterapeut tyckte att jag skulle prata med läkare, boka tid på vc, innan jag slutade med mina antidepressiva, men kunde inte låta blir att skratta högt när jag sa att det är lättare att få kontakt med Gud än vad det är att 1. komma i kontakt med vc nuförtiden och 2 få en tid till läkare när man väl lyckats etablera någon form av kontakt.
Det är nästan så att man först måste sälja sin själ till Djävulen så att hen ordnar sagda kontakt, och sedan får man inte brista minsta lilla i sina auktoritära röst när man pratar med dem, då är det nej på tid direkt och "det är nog inte så farligt ändå, det går nog över, ring igen annars, hejdå".

Det är verkligen olika det där. Min VC är bra. Jag ringde senast i torsdags pga feber (gjorde en grovnålsbiopsi i tisdags, ringer inte för enstaka feber). Rådgivning inom en timme och hade jag inte varit trygg med svaret hade jag fått tid hos DSSK som hämtar läkare vid behov.
 
Det är i sådana fall som 1177 är jättebra.
När man inte har riktig koll på hur illa något är, eller vad som ska göras, eller vilket ställe som är rätt att vända sig till: Ring 1177 och beskriv problemet så kan de guida en till rätt ställe. På så sätt kan man också bli av med en del av känslan av att "ta plats från andra", någon annan vårdutbildad har ju redan sagt att man ska dit.
Hon bor i Tyskland
 
Att gå till läkare ständigt och alltid tro och oroa sig över att något är fel är ju ett tecken på att man inte mår bra och inget positivt, men den andra delen av skalan, att inte gå till läkaren, är inte heller bra. Jag ser det dock inte som att tävla om vem som är duktigast utan jag tror det handlar om rädsla där med. Att något ska vara fel. Mamma går aldrig till läkaren nästan, hon är rädd för att dö, är extremt noga med sin KOL så den står liksom still på samma ställe sedan många år tillbaka utan att förvärras. Men hon vill inte gå och ta blodprover för att kolla hur det står till i kroppen för hon vill inte veta om något är fel, gissar jag. "Jag mår ju bra, vad ska det vara bra för, låt det vara". Hon går om det är något tydligt att "ta på" som inte går över. Diffusa saker heter i hennes värld "äsch, det går över".

Lite så är jag också, vissa saker går jag till läkare med-öroninflammation, det är tryggt att gå dit med. Kåvepenin i 7 dagar och så blir man bra. Men jag skulle inte ens ringa en ambulans åt mig om jag skulle behöva. "Det går nog över". Fast det hör nog mer till att jag verkligen har svårt för sjukhus och tycker dem är obehagliga och otrygga.
 
Det är verkligen olika det där. Min VC är bra. Jag ringde senast i torsdags pga feber (gjorde en grovnålsbiopsi i tisdags, ringer inte för enstaka feber). Rådgivning inom en timme och hade jag inte varit trygg med svaret hade jag fått tid hos DSSK som hämtar läkare vid behov.
Min förra vc var också bra på det viset. Nuvarande tycker jag inte funkar bra med att få kontakt.
 
Exakt min upplevelse också, vilket gör att jag får lite ångest när jag behöver kontakta vc och att jag drar ut på det som det inte är nödvändigt.

Jag har en del hälsoproblem, men varje gång jag försöker få hjälp med det rinner det ut i sanden och nu orkar jag inte försöka mer 😑.
Känner igen det!

Här är det telefontid men det går inte att nå vc efter bara en kort stund på morgonen-"ring igen i morgon, dagens tider är slut" sägs det i örat.
Jag har problem med vcs telefonsystem. Jag har hörselnedsättning och synnedsättning. Att höra vad folk säger i telefon är ett helskotta för det första och för det andra är sjukvårdens telefonsystem dålig för både typerna av problem. Jag hör inte och jag hinner inte med när man ska trycka den siffran eller personnummer osv och så kopplas det ner för jag är för långsam. Efter tredje gången vid ett tillfälle slängde jag mobilen långt åt helvete och skrek svordomar högt. på min förra vc kunde jag skriva på 1177 under "kontakta mig" vad jag ville och så bokades det antingen in en tid åt mig eller så svarade läkaren med rådgivning. Här där jag bor kan man nå via chatt också, men inte via 1177 längre... så det är telefon eller chatt. Chatten har 300 olika knapptryckningar osv och när jag testade en gång gjorde jag fel och trodde jag var klar när jag kommit halvvägs.

Inget av systemen är så användarvänliga. Å andra sidan, man sållar ju bort lite patienter så. Även om det heter "Vi ska möta patienterna i den nya moderna digitala miljön vi lever i".

Man tröttnar.... det rinner som du säger ut i sanden.
 
Här ska man ringa för att avboka till samtalsteamet, i övrigt går det via 1177 till läkare, det är ju rätt smart ändå.
Jag avbokar både gyn och mammografi med ett par klick :crazy:
Ja jag är mycket väl medveten om att det är ett korkat val men jag vill verkligen inte det tar verkligen emot att klä av sig inför vilt främmande människor
Så i väntrummet börjar jag må dåligt och numera avbokar jag så fort jag får kallelserna
 
Känner igen det!

Här är det telefontid men det går inte att nå vc efter bara en kort stund på morgonen-"ring igen i morgon, dagens tider är slut" sägs det i örat.
Jag har problem med vcs telefonsystem. Jag har hörselnedsättning och synnedsättning. Att höra vad folk säger i telefon är ett helskotta för det första och för det andra är sjukvårdens telefonsystem dålig för både typerna av problem. Jag hör inte och jag hinner inte med när man ska trycka den siffran eller personnummer osv och så kopplas det ner för jag är för långsam. Efter tredje gången vid ett tillfälle slängde jag mobilen långt åt helvete och skrek svordomar högt. på min förra vc kunde jag skriva på 1177 under "kontakta mig" vad jag ville och så bokades det antingen in en tid åt mig eller så svarade läkaren med rådgivning. Här där jag bor kan man nå via chatt också, men inte via 1177 längre... så det är telefon eller chatt. Chatten har 300 olika knapptryckningar osv och när jag testade en gång gjorde jag fel och trodde jag var klar när jag kommit halvvägs.

Inget av systemen är så användarvänliga. Å andra sidan, man sållar ju bort lite patienter så. Även om det heter "Vi ska möta patienterna i den nya moderna digitala miljön vi lever i".

Man tröttnar.... det rinner som du säger ut i sanden.


Så tråkigt att höra alla dessa vårdcentraler som har usel tillgänglighet. Jag är tacksam över att bo i en storstad där jag kan välja en privat vårdcentral med väldigt god tillgänglighet och utan krångliga knapptryckningar. Även om jag ringer efter lunch får jag en telefontid och blir uppringd samma dag. Har i princip alltid fått en läkartid eller tid hos sjuksköterskan samma dag. En dag när var i närheten av vårdcentralen och behövde en tid hos läkare så gick jag in till vårdcentralen och 10 minuter senare var jag inne hos läkaren. Behövde stämma av en sak med pågående behandling.
 
Jag avbokar både gyn och mammografi med ett par klick :crazy:
Ja jag är mycket väl medveten om att det är ett korkat val men jag vill verkligen inte det tar verkligen emot att klä av sig inför vilt främmande människor
Så i väntrummet börjar jag må dåligt och numera avbokar jag så fort jag får kallelserna
Ja de är ju också enkla att avboka, tänkte på besök till vc. Men jag tror att de är enkla att avboka just för att många känner som du och dels vänder i dörren nästan och dels uteblir helt. Inte för att de inte bryr sig om att man måste avboka, utan för att tanken ändå finns där att de ska gå, men så kommer dagen och tiden och de fixar inte det. För sjukvården blir det ett uteblivande, som någon annan i kön kunnat få, bättre då att förenkla avbokningen, kan tänkas.
 
Så tråkigt att höra alla dessa vårdcentraler som har usel tillgänglighet. Jag är tacksam över att bo i en storstad där jag kan välja en privat vårdcentral med väldigt god tillgänglighet och utan krångliga knapptryckningar. Även om jag ringer efter lunch får jag en telefontid och blir uppringd samma dag. Har i princip alltid fått en läkartid eller tid hos sjuksköterskan samma dag. En dag när var i närheten av vårdcentralen och behövde en tid hos läkare så gick jag in till vårdcentralen och 10 minuter senare var jag inne hos läkaren. Behövde stämma av en sak med pågående behandling.
Jag förstår att man inte kan få tid samma dag, det är begränsade med akuttider, men på min förra vc fick man i alla fall kontakt via telefon, och även via 1177. Även om jag inte fick tid samma dag var det vettiga väntetider i relation till vad för fel som jag hade. Jag hade redan meddelat också efter ett tag att jag har problem med telefon. Att ringa mig är inga problem, är man medveten om att jag hör dåligt är det många som pratar så jag hör eller så kan jag säga vad sa du på ett bättre sätt. Det är själva telefonsystemen och få en främmande person i luren som är det svåra-för trots att jag upprepande gånger, när jag väl kommer fram, säger "ursäkta, jag är hörselskadad, vill du prata tydligare och högre/långsammare?" så sker det ytterst sällan.

Men just det där att om man ringer en timme efter vc har öppnat så är det kört att ens få ett svar i telefonen. Kan ju då använda chatten- om man känner sig tuff och modig nog. Jag gissar att de satsar mer på chatten än på telefon, för att möta den yngre generationen. Detta i en region som gnäller över att många söker akuten för saker som inte hör dit. Undrar om det har något samband?!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 248
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 711
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp