Är jag ensam om detta?

alazzi

Trådstartare
Att inte vilja besöka läkare i "onödan"? Jag verkligen hatar att gå till läkare. De gånger jag har besökt läkare är det när jag varit riktigt dålig. Jag känner mig som en simulant som egentligen bara är en hypokondriker.
 
Nej du är inte ensam om detta. Men det finns hela registret!
Allt från personer med generell hälsoångest/hypokondri, de som söker sparsamt och de som inte ens åker till akuten med pågående infarkt.

Vad tänkte du med tråden? Det blir lätt att denna typ av fråga leder till att folk tävlar om att vara duktiga (dvs inte söka vård i "onödan"). Som läkare tycker jag att den gyllene medelmåttan är det bästa. Samtidigt så får man förstå att det kan vara ett symtom på ångestproblematik att oroa sig för sin hälsa. Där har ju vården också ett ansvar. Speciellt primärvården har ett väldigt stort ansvar att adekvat bedömma sökande patienter. De flesta som söker vård i primärvården har mindre besvär, vissa egentligen inga direkta kroppsiga medicinska besvär, men då och då kommer det en akut sjuk patient, så det går inte att slappna av och luta sig tillbaka.
 
Senast ändrad:
Min fot behöver antagligen röntgas och husläkaren har ingen röntgen. Så då hamnar jag väl på akuten? Känns onödigt, så akut är det ju inte men jag tänker att jag behöver vård.
 
Min fot behöver antagligen röntgas och husläkaren har ingen röntgen. Så då hamnar jag väl på akuten? Känns onödigt, så akut är det ju inte men jag tänker att jag behöver vård.
Jag tänker att akuten är för akuta grejer, alltså om du typ har brutit foten och inte tror att du står ut med plågorna tills du kan söka vård på hälsocentralen. Jag är likadan, hatar verkligen att söka vård, men om man nu måste, så är det tyvärr hälsocentralen man brukar tvingas gå till. Om du behöver röntgas kommer de skriva en remiss, bedöms det som bråttom får du säkert tid redan samma dag. Hoppas det går bra!
 
Jag är en sådan som absolut inte går till läkaren – slutade med tolv dagar sövd i respirator och en månads inneliggande vård på olika avdelningar förra året där de fick ringa min familj och be dem komma in på natten eftersom det inte var säkert att jag skulle klara mig. För något som jag trodde var mesigt halsont vilket visade sig vara en stor halsböld samt sepsis. När de skulle försöka dränera halsbölden som täppte till så att de inte kunde gå ned med kamera via näsa eller bedövningsspray la lungorna av och hade inte min mor tagit mig till akuten innan hade jag varit död nu.

Hädanefter kommer jag bli betydligt snällare med min bedömning kring vad som jag söker vård för eller ej. Jag är helt enkelt inte kunnig nog att kunna bedöma själv. Jag tänker att läkaren kanske kan remittera dig dit röntgen finns och skulle det bara vara akuten i slutändan så är de otroligt duktiga på att prioritera sina patienter – ingen kommer stryka med på grund av att de var upptagna med en röntgen av fot. Men i slutändan är du är ju värd vård, så fråga husläkaren vart du vänder dig?
 
Att inte vilja besöka läkare i "onödan"? Jag verkligen hatar att gå till läkare. De gånger jag har besökt läkare är det när jag varit riktigt dålig. Jag känner mig som en simulant som egentligen bara är en hypokondriker.
Nej det är du inte jag är likadan har varit på sjukhus eftef några olyckor annars har jag bara gyn och tandläkare i min journal 🙈
 
Jag är väl ingen som springer ner dörrarna varken på vc eller akuten, går saker av åker jag in, vet jag att jag tex behöver antibiotica ringer jag vc, men jag är oxå vårdutbildad o har bla jobbat på akuten jag tillhör.
Mao är jag den jobbiga patienten :D
 
Min fot behöver antagligen röntgas och husläkaren har ingen röntgen. Så då hamnar jag väl på akuten? Känns onödigt, så akut är det ju inte men jag tänker att jag behöver vård.

I fjol drog jag på mig en rejäl öroninflammation för första gången sen lågstadiet. Båda trumhinnorna sprack och jag råddes av 1177 att söka vård inom 24 timmar. Jag kände mig jättefånig: smärtan försvann ju när trummhinnan sprack och den helgöppna vårdcentralen hade en timmas telefonkö. Jag orkade inte och tog en vanlig VC-tid 48 timmar senare. Läkaren var inte glad när hon tittade i öronen och fyra timmar efter läkarbesöket fick jag hög feber. Tack och lov hade jag då hämtat ut antibiotika och kunde mota undan infektionen.

Summa av kardemumman: säger vårdpersonal att du behöver vård så behöver du sannolikt vård.
 
Min fot behöver antagligen röntgas och husläkaren har ingen röntgen. Så då hamnar jag väl på akuten? Känns onödigt, så akut är det ju inte men jag tänker att jag behöver vård.

Dottern har jobbat på akuten här i stan och hon följer med mig om det blir sämre imorgon.

Precis som en annan läkare skrev innan så kommer din husläkare att undersöka foten och skriva en rtg-remiss och då kommer du få åka till röntgen och röntga foten 😊 Är det brutet kommer de på röntgen skicka dig till ortopedjouren på akuten för vidare handläggning. Så var iaf förfaradet när jag jobbade på akuten och vårdcentraler.

Om du har väldigt ont, eller har stark misstanke om att det är brutet hade jag nog själv åkt direkt till akuten för att träffa ortopedjouren, blivit undersökt av hen först och sen röntgat.

Även om du inte är sämre idag så råder jag dig att åka in och få det undersökt. Det är absolut inte onödigt och jag kan lova dig att ingen i vårdpersonalen kommer tycka att du kommer i onödan och tar upp deras tid.

De värsta fallen jag har varit med om i min karriär som läkare har alla vara såna personer som dragit sig för att söka och inte velat vara till belastning. Spridda tumörsjukdomar, komplexa benbrott i foten då patienten inte velat söka och försökt gå på foten i tre veckor etc etc.
 
Jag uppsöker ytterst sällan läkare men egentligen behöver jag det :down:

Jag har väldigt ont i fötterna och behöver nog nya arbetsskor
Dom skorna jag fick från arbetsgivaren kunde jag verkligen inte gå i men för att få bättre skor krävs ett läkarintyg
Och det drar jag mig för för det känns verkligen super löjligt att besvära en läkare för det :crazy:
Jag har ju aldrig sökt vård eller sjukskrivit mig för att jag har ont i fötterna jag har dock varit hos två två fot terapeuter och fått sulor utprovade på egen bekostad och jag vet ju varför jag har ont i fötterna
Det är pga jobbet
Så jag går i mina sju år gamla skor som förvisso ger mig mindre ont än de nya skorna men tja sju år gamla skor är kanske inte de bästa
För sju år sedan fick vi prova ut bättre skor utan läkarintyg de arbetsgivaren tillhandahåller är faktiskt ganska usla det är många som har ont i fötterna på jobbet

Nu gav jag dessutom tillbaka de gamla skorna efter bara två dagar för jag stod inte ut så antar att chefen dessutom kan hävda att jag inte försökt tillräckligt kanske
 
Min fot behöver antagligen röntgas och husläkaren har ingen röntgen. Så då hamnar jag väl på akuten? Känns onödigt, så akut är det ju inte men jag tänker att jag behöver vård.
Det är i sådana fall som 1177 är jättebra.
När man inte har riktig koll på hur illa något är, eller vad som ska göras, eller vilket ställe som är rätt att vända sig till: Ring 1177 och beskriv problemet så kan de guida en till rätt ställe. På så sätt kan man också bli av med en del av känslan av att "ta plats från andra", någon annan vårdutbildad har ju redan sagt att man ska dit.
 
Det är ofta långa överväganden om jag ska söka vård eller ine.
Otaliga gånger har jag fått förebråelser för att jag väntat för länge.
Men allt förenklas av att jag har tydliga diagnoser och kan stödja mig på dem. "jag är transplanterad och står på immunhämmande så det är nog vettigt att åka in" :D
 
Min fot behöver antagligen röntgas och husläkaren har ingen röntgen. Så då hamnar jag väl på akuten? Känns onödigt, så akut är det ju inte men jag tänker att jag behöver vård.
Sök för det nu innan det är för sent. För flera år sedan fick min fot stryk. 1177 sa åt mig att absolut inte åka in. Tror människan ansåg att orsaken till olyckan (en hund som slog i insidan av foten med en ganska rejäl kraft) var lite för fånig för att kunna ge en större skada. Det här var flera år sedan och jag har fortfarande problem.
 
Jag hatar att gå både till läkare och tandläkare och annan ev vård. Men jag gör det om jag måste. Ligga sjuk eller skadad gör jag inte frivilligt i onödan. Men jag springer inte dit i onödan om man säger så.
 
Jag uppsöker ytterst sällan läkare men egentligen behöver jag det :down:

Jag har väldigt ont i fötterna och behöver nog nya arbetsskor
Dom skorna jag fick från arbetsgivaren kunde jag verkligen inte gå i men för att få bättre skor krävs ett läkarintyg
Och det drar jag mig för för det känns verkligen super löjligt att besvära en läkare för det :crazy:
Jag har ju aldrig sökt vård eller sjukskrivit mig för att jag har ont i fötterna jag har dock varit hos två två fot terapeuter och fått sulor utprovade på egen bekostad och jag vet ju varför jag har ont i fötterna
Det är pga jobbet
Så jag går i mina sju år gamla skor som förvisso ger mig mindre ont än de nya skorna men tja sju år gamla skor är kanske inte de bästa
För sju år sedan fick vi prova ut bättre skor utan läkarintyg de arbetsgivaren tillhandahåller är faktiskt ganska usla det är många som har ont i fötterna på jobbet

Nu gav jag dessutom tillbaka de gamla skorna efter bara två dagar för jag stod inte ut så antar att chefen dessutom kan hävda att jag inte försökt tillräckligt kanske
Har du arbetsskor eller skyddsskor? Är det klassade skyddsskor så är det olagligt att inte ge personalen passande skyddsutrustning 🙂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 248
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 711
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp