är jag en dålig hästägare?

vinkelina

Trådstartare
igår fick vi äntligen förvandlat mammuten till häst. hon helklipptes. troligen för första gången i sitt 17½ åriga liv som hon klipptes.

vi har rätt varmt i stallet. kan ej säga grader men mellan 5-10 pluss kanske.

nu blev de andra hästägarna förskräkta då jag bara slängde på ett bommulstäcke. har ett fleece, men de var måttligt rent. de menar att jag borde ha lagt båda, allra helst ett stoppat stalltäcke. skall nog köpa ett sånt, men blir troligen först nästa helg från globen. har i stället satsat på att köpa ett ordentligt utetäcke med hals nu.

är jag en dåligt hästägare, eller daltas de för mycket med hästarna. kan tillägga att hon hos tidigare ägare gått ute vid minus 20 utan täcke och stått svettig i kallstall. (dock med täcke på ) hon är ett stabilt kallblod

Sv: är jag en dålig hästägare?

det är ju en enorm skillnad på att ha massa päls och vara helt kortklippt! den päls hon har haft motsvarar säkert ett riktigt tjockt vintertäcke. så då kan du ju tänka dig att hon blir kall när det huxflux försvinner.

jag håller med dina stallkompisar, ett bomullstäcke på en helklippt och nyklippt häst låter väldigt kallt. när hon gick ute i 20 minus hade hon väl tjock päls?

finns vissa hästar som är extremt varma av sig, men då brukar dom inte sätta mammutpäls heller. en gammal häst blir ofta mer frusen, därav sätter dom också mer päls. den har inte pälsen för skojs skuld, den fyller ju en funktion. klipper man av all päls så måste man ersätta den med något som motsvarar isoleringsförmågan.

Senast ändrad:

vill poängtera att jag SKALL köpa ett fodrat stalltäcke. bad dessutom stallägaren att kolla nu på morgonen hur hon känndes. igår var hon fortfarande varm o gosig ca 45 min efter klippningen, utan täcke.

men de jag funderar på är om vi lägger för mycke täcke på. hon verkade tyckat att de är skönt att slippa alls päls (blev en skottkärra full)

Enligt någon studie jag på rak arm inte kommer ihåg vad den heter, motsvaras pälsen av ett thermotäcke. Dock finns ju thermotäcken i en rad varianter så lite svårt säga vad de jmf med.

Till TS så med 5 - 10 plus i stallet behöver du knappast ett tjockt stalltäcke till den hästen, men tvätta fleecetäcket och lägg på det istället. JAG skulle utefter det du beskriver om hästen gissa att det räcker utmärkt väl inomhus för henne.

Bomullstäcket däremot är för 'platt och kompakt' och värmer dåligt.

Min som är van att ha samma täckning inne som ute och stå i kallstall, men inte är helklippt förvisso men klippt hals och bog, och numera renrakad in till huden på en stor del av sidorna pga ultraljudsundersökning, står 'naken' i klinikens varmstall utan att frya minsta lilla. Står naken hemma i den temp du beskriver. Dock så har du klippt kors och rygg med, och då skulle jag lägga på ett fleece. Och avvakta, skulle inte skena och köpa ett tjockt stalltäcke nu för ett stall som håller 5 - 10 grader plus, utan ha fleecetäcke och kolla och se (gärna så ofta som möjligt) hur mkt du behöver.

ok, skall ta o tvätta fleece.

vill dock minnas från förra vintern (har inte stått så länge) att de till vintern sen nog kröp ner mot nollgrader i detta stall, så kan nog vara bra att inhandal ett tjockare stalltäcke.

men de finns hästar där som redan går i fleece+stoppat stalltäcke+ fodrat vintertäcke ute. och idag har vi +5 grader

De som övertäckar finns alltid, och för den delen undertäckar med. Men försök att inte jämföra så mycket med andra, utan känn på just din häst.

Och ja senare när det blir mer vinter behöver den säkerligen täcke, men du hinner ju se nu vad som behövs nu, planera täckesinköp osv och behöver inte springa iväg idag och köpa första bästa. Utan kan ta det t ex på Globen som tänkt.

Men min rek är att ta det 'ett steg i taget' och se vad hästen behöver. När jag köpte mitt fblsto såg jag ju hur hon var täckad i varmstall, tänkte på att det var fbl och köpte massa täcken (har ju kallstall). Bara det att hon var varm som en kamin i sig själv, så 85% av täckena var påtok för varma även mitt i vintern, och hade varit bättre om jag köpt fler 'tunna' och mellanfodrade. Sånt jag menar är bäst se på hästen, så man inte kastar ut pengar på täcken som är för tjocka (eller för den delen för tunna).

Samma med tjocklek, halsen, släng inte på tjockt och/eller hals nu bara för att, utan se om/när hon behöver det.

har köpt ett 300g vintertäcke med hals, men bara för att de var på erbjudande :P är tänkt att använda sen när de börjar närmar sig -10 grader ute (om de inte behövs förr vill säga)

hon har tidigare med sin päls haft problem med "exem" (heter nått med reindrops... tror ja), vill därför inte heller lägga på för mycket= att hon blir varm och fuktig.

svårt detta, jag försöker använda förnuftet o känna vad som är bra, men sen kommer folk o säger att man gör fel

nå, har i alla fall inte hört nått om att hon skulle ha frusit ihjäl i natt :P

Regnskållor tror jag du tänker på.

Men låter ju som du har koll och tänker rätt. Kul att inte bara kunna utan BEHÖVA fynda täcken på Globen med =)

Du klippte ju bort pälsen för att hon inte ska svettas.
Varför ska du då täcka upp hästen med massa täcken, tycker dom?
Som vädret är nu så räcker det väl gott och väl med ett tunt regntäcke, och inget i stallet?

för att de här uppe på de nordliga breddgraderna är kallt? svårt att säga, men de tycks vara så att hästar skall ha täcken på sig.... är ett mera "seriöst" stall som jag står i, alla tar allt på mycket stort allvar... medans jag är lite av en hobbyryttare

lite bilder på hur de ser ut

halvägs
http://www.pixbox.fi/pic_show_id29873876.html

försök till att visa skillnaden
http://www.pixbox.fi/pic_show_id29873877.html

förra vintern (o ja hon är lite tjock)
http://www.pixbox.fi/pic_show_id27707295.html

Min helklippta häst skakar i 350g i 5 grader och blåst.

Inomhus kan hon ha väldigt lite täcken på sig. Då står hon i kallstall.
Men så fort hon går ut och det blåser pyttelite så skakar hon om hon har mindre än 350g täcken.

Så jag hoppas att hästen har tjockare på sig utomhus än ett bomullstäcke.

En helklippning får en helt annan effekt på hästen i avseende till hur den kan hushålla med sin egen värme/reglera sin värme, än en annan klippning. I och med att du tar bort all päls på de primära värmeutsläpps regionerna - rygg, länd och kors, så rubbar du som sagt hästens förmåga att själv hushålla med sin värme, och då behöver du erbjuda ngt i gengälld.

du kan glömma fem grader hit eller dit, eller vad som känns skäligt för DIG som människa. Du får va vaksam nu och titta på hästen, så att den framför allt inte blir för kall, eller stel för att den fryser över rygg och kors.

anledningen att jag tycker detta är värt att påpeka, att det är en oerhörd skillnad på just helklippning och en klippning där rygg partierna är oklippta, är att alltför många ofta missar detta. Man klipper av allt för att det är snyggt, eller för att andra gör det, eller vad man nu har för anledning, men man har inte förstått hur extremt utsatt hästen blir och vilket ansvar som därmed faller på en att pricka rätt för att hålla den varm.

jag har konkreta egna erfarenheter av detta, med samma hästindivider som halv resp. helklippts. samma individ som var varm och glad med minimum tjocka täcken som halvklippt, j-klar vad den frös, helklippt med täcken. :cry:

*delvis KL*

I min glada ungdom, så första gången jag klippte gjorde jag som 'alla andra' i stallet, helklippte och lämnade bara en plätt för sadeln. Hästen var ett ofruset kallblodstravarsto.

All andra hade ju ländtäcke när de red ut, så jag inhandlade ett dylikt, i tunn ull. Och skrittade iväg, det var kanske fem - sex plusgrader. Sen travade jag lite och tog någon galopp. Inget ansträngande eg. Men så började hästen kicka bakut och bråka och ha sig, och jag begrep inte. Tänkte ländtäcket (eller ja det var ett skrittäcke, sånt som knäppt framför sadeln) hade kasat och störde, så satt av för att kolla.

Stackars hästen var VITLÖDDRIG av svett under ländtäcket, inte undra på hon var irriterad.

Experimenterade lite med olika ländtäcken men kom eg aldrig ifrån det som visade sig vara ett PROBLEM. Hon frös aldrig, men i skritt UTAN ländtäcke blev hon väl kall att ta på och lätt stel, i något snabbare än skritt MED ländtäcke blev hon sjöblöt.

Jag genomled den där vintern, sen klippte jag aldrig kors och rygg på henne mer, utan hon fick en högt uppdragen filtklippning. Då behövde jag inte ha ångest, försöka mickla med hur jag skulle ländtäcka, och hon svettades minimalt, men blev inte nedkyld över rygg och rumpa.

(Täckesmässigt så hon stod i stall som höll ca 5 plus, och inne hade hon ett disktrasetunt ylletäcke som blev helt lagom. Ute gick hon i 300 grams täcke. När det knäppte till och blev kallt och alla andra bytte till thermotäcke i stallet (stalltemp sisådär 3-4 plus, det var snorkallt ute) så gjorde ju jag det med, och hade sen ett meddelande på tavlan från stallchef att 'N nog borde få ha det andra täcket, hon var svettig imorse'.

UTAN täcke blev hon i kallaste laget inne, inte så hon frös eller kändes kall, men hon blev stel, uppvärmningstiden dubblades.

Så man kan få ett litet helsike med helklippning av de där OFRUSNA med, även om det säkerligen är lättare idag än det var då, täckesteknologin har milt sagt gått framåt sen dess.

De efterföljande åren då hon fick behålla päls på kors och rygg var hon aldrig problem täcka lagom varken inne/ute/på ridtur.

orsaken till att jag helklipte min häst är två saker, delvis så blir hon sjöblöt hela hästen när man rider pluss att hon har haft ganska mycke problem med regnskollor, hoppas att de blir bättre nu

Det var ingen kritik mot din klippning, mer en vidareutveckling av det som diskuterades att de blir mycket mer frusna. Att det behöver de inte bli, men just helklippningen kan ge problem ändå just för att/fast än att de är ofrusna.

När det gäller regnskållor är det inte alls unikt att man hamnar i ett läge där man får klippa dock, och beroende på omfattningen klippa en del/en lucka eller hela hästen. Tänk dock på att täckena ska vara LUFTIGA och RENA. Min fick regnskållor med täcke, men aldrig problem utan, ironiskt nog. Inga stora problem, men det var den där vintern som helklippt när jag hade ett sjå hitta rätt täckning, hon blev för varm för ofta och då kom regnskållorna.

tog de ej som kritik :) förklarade bara varför jag gjorde ifall någong undrade

och enligt hästskötaren så värkade heppan må bra idag, kunde ej rida själv idag pga magsjuka, men skall dit o ta emot vet för vaccinering och tandkoll ikväll

Det finns en studie gjord som examensarbete på strömsholm.
http://www.stromsholm.com/website1/sd_page/65/Termisk_komfort_undervisningskomp.pdf
Generellt kan man säga att ett termotäcke motsvarar samma isolering du tar bort genom att klippa en häst med normal vinterpäls.
Din häst har haft på sig all päls även fast det inte varit så kallt...
I studien tas även fodring upp. Fri tillgång på grovfoder hjälper till så hästen kan hålla värmen lättare. Energi går åt för att hålla värmen. Störst påverkan om hästen kan hålla sig varm eller ej har vinden, inte temperaturen.

oki, stallägaren rapporterade i går på kvällen att min häst inte hade varit varm, men inte heller kall på morgonen?

slängde på fleecen utanpå nu då så får vi se (hon fick dessutom lugnande igår, då brukar de krävas täcke)

Liknande trådar

Utrustning Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Elisha
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 339
Senast: Askur
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615
Utrustning Om allt går som det ska så kommer min häst på fredag:) Hon är helklippt, svenskt halvblod med lite fullblod så hon är lite känslig för...
2
Svar
21
· Visningar
2 121
Senast: Norrsken81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI