Är jag dum..?

malinsky

Trådstartare
Jag rider ett sto e: Lambert ue: Porfyr som är en härlig dressyrhäst :bow: (med hoppstam va? Hon har bra hoppteknik :-) men hon tävlar msv. Nu funderar jag på att ta ett föl efter henne för jag skulle vilja ha en häst som har mkt av hennes egenskaper.. Hur letar jag hingst till henne? Vill ha en med bra gångarter såklart, högrest, stor men lätt i typen och framför allt, bra i knoppen. Vet ni ngt om Lambert och har bilder på honom? Hon ska vara lik honom i typ och sätt. I stammen finns även Gaspari. Är detta ngn stam att "hänga i julgran" :confused:
Detta är väl idiotiskt, för det kan ju komma ut vad som helst :crazy: Det bästa är väl kanske att köpa ett dressyrämne i stället!?!?

Vilka hästar skulle ni i så fall rekommendera? Vad bör jag tänka på i val av hingst och framför allt, vad kostar kalaset fram till att fölet är fött? Försäkrar man fölet i magen? Kom med så mycket som möjligt, ni som kan! :)

Sv: Är jag dum..?

Lambert var en dressyrhingst som tävlade upp till msv!
Här http://www.allbreedpedigree.com/ind...e&h=LAMBERT&g=5&inbred=Standard&pedloggedin=0 hittar du bild och stam på honom. Hans mamma lämnade också Napoleon, som bl a är pappa till Amiral! Lamberts far Emir exporterades till Västtyskland som dressyrhäst 1974. Farfar Gaspari var den förste avelshingst som tävlade i större sammanhang!

Porfyr hade samma mamma som Jana Wannius storhoppare Tredje Mannen (e Ceylon)! Här http://www.allbreedpedigree.com/ind...se&h=PORFYR&g=5&inbred=Standard&pedloggedin=0 är bild och stam på honom.

Lambert har jag sett trevliga avkommor till, Porfyr har jag tyvärr inte träffat någon avkomma till.

Hmmm ser inga bilder! Men vilken bra sida!

Denna häst börjar ju bli till åren och hon har bara betäckts en gång med New Balance och det blev en hingst som nu är ca 1 år.. Ska jag vänta tills jag ser vad som blir av honom, eller tror ni att det är värt en chansning? Idiotiskt egentligen, jag kan ju inget om avel.. men det är ju iofs många omkring mig som kan :banana:

Välj en hingst du gillar, temperamentet är ju viktigt tycker du (och jag också), ring de hingsthållare vars hingstar du kan tänka dig att betäcka med och be att få komma och titta på hingsten, ofta finns avkommor att se på samma ställe så du får en uppfattning om hingstens temperament och avkommor. Det är dessutom jättekul att åka runt och titta på hingstar!

Fosterförsäkring heter den försäkringen, ring ditt försäkringsbolag och hör, det skiljer sig lite mellan bolagen.

Lägg markören på den lilla hästbilden efter hästens namn så kommer bilden upp på skärmen :)

Alla betäckningar är chansningar ! Vissa med lite större risk än andra. En märr som givit en massa fina föl VET man ju lite mer om.

Vilka svagheter har ditt sto och vilka styrkor ?

Tyvärr är det ju sällan så att man får ngn sorts genomsnitt av mamman och pappan, dvs har hingsten lång rygg och stoet kort rygg så blir det oftast så att fölet för antingen lång eller kort rygg, sällan ngt mittemellan.

Det verkar ju som om ditt sto är lite både-och då skulle jag nog gärna försöka betäcka med en hingst som också är lite av en multitalang, tex Briar (då blir det en hel del linjeavel på Gaspari) eller Akribori (som ju har hoppstam, men tävlar dressyr själv) eller Acacio. Men det beror förstås på stoets styrkor och svagheter.

lycka till ! (om du vågar)

Att linjeavla, är det bra det? Vilka egenskaper nedärver Briar?

Sedan en fundering, vad menas med "ridbarhet".. = Går/går ej att sitta på? :rofl:

Tänk på att Briar har lämnat mest hoppavkommor :) Och alla han avkommor är kända för att vara lite speciella, skarpa i sitt temperament. Nu är jag mest inne på hoppaveln då jag själv är hoppryttare men detta är vad jag sett/hört/läst :)

Om du tittar så ser du att tråden är mer än tre år gammal, så stoet har nog fölat för länge sen om hon alls betäktes.

Det blev inget, tyvärr har hon lämnat jordelivet i samband med tidig förlossning - dock inte jag som betäckte

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Senast: HMQ
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 580
Senast: smulan87
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka