Är jag dum som inte vill lyssna på veterinären? (Foderfråga)

På min arbetsplats har vi 30% rabatt på allt i butiken. När det gäller foder så har Eukanuba (som äger Orijen och Acana) gett oss en jättefin rabatt i form av 30% plus varannan påse helt gratis. Det är alltså för oss i personalen. Precis som att jag antar att alla andra butiker oavsett sort har rabatt för sina arbetare.
Vi får inte något betalt eller extra bra rabatt bara för att vi rekommenderar det vidare och det är långt ifrån alla som utnyttjar rabatten.
Att få studentrabatt är ju inte heller något konstigt?
När jag jobbade i klädbutik hade vi personalrabatt. Men den stod butiksägaren för, inte leverantörerna.

Det stammer inte Eukanuba (som saljer skitfoder) har ingenting med Orijen eller Acana att gora. Orijen och Acana ags av Champion pet foods och ar ett Kanadensiskt företag som nyligen "gatt ihop" med Bedford som ar ett Kanadensiskt 'investment' företag som sett till att det privatägda Champion har kunnat ga vidare till nasta generation och fortfarande expandera.

Jag kanner flera som ager och jobbar i djuraffarer i Sverige och jag kan ju saga att inte någon har 30% rabatt pa nagot djurfoder.

Då är det jag som dragit fel slutsatser för vi beställer Acana och Orijen via Eukanuba.

När jag jobbade i klädbutik hade vi personalrabatt. Men den stod butiksägaren för, inte leverantörerna.

Så har vi också. Det leverantören står för är den säcken som blir gratis, gäller dock bara Acana och Orijen. Övriga märken ger oss ingen rabatt utan det är vår arbetsplats som ger oss 30% på allt i butiken inkl foder.

Så har vi också. Det leverantören står för är den säcken som blir gratis, gäller dock bara Acana och Orijen. Övriga märken ger oss ingen rabatt utan det är vår arbetsplats som ger oss 30% på allt i butiken inkl foder.
För mig låter det tveksamt. En leverantör smörjer återförsäljare med gratis varor. Återförsäljare som dessutom är veterinärer som ger sina kunder hälsoråd, råd som väger tungt pga veterinärens medicinska kompetens. Det inger mig inte förtroende.

Det stammer inte Eukanuba (som saljer skitfoder) har ingenting med Orijen eller Acana att gora. Orijen och Acana ags av Champion pet foods och ar ett Kanadensiskt företag som nyligen "gatt ihop" med Bedford som ar ett Kanadensiskt 'investment' företag som sett till att det privatägda Champion har kunnat ga vidare till nasta generation och fortfarande expandera.

Jag kanner flera som ager och jobbar i djuraffarer i Sverige och jag kan ju saga att inte någon har 30% rabatt pa nagot djurfoder.
Tree of Pets är ett samlingsnamn för Severa Pet Foods AB och Four Feet Food AB.
Severa Pet Foods distribuerar idag Iams, Eukanuba, Ever Clean, Pretty Bird och Pretty Pet. Four Feet Food bildades 2013 och är distributör för Orijen och Acana. Eucanuba, Orijen och Acana tillhör alltså samma "huvudbolag" men olika dotterbolag.

Att de distribuerar fodret har ju, tack och lov, inget med fodret att gora och Accana och Orijen ar ett helt eget Kanadensiskt foder av Kanadensiska råvaror från naromradet i Alberta ... som alla ar "avsedda for manniskobruk".

För mig låter det tveksamt. En leverantör smörjer återförsäljare med gratis varor. Återförsäljare som dessutom är veterinärer som ger sina kunder hälsoråd, råd som väger tungt pga veterinärens medicinska kompetens. Det inger mig inte förtroende.

Eller hur. Liknande förhållanden inom humanmedicinen hade varit skandalöst.

Att veterinärerna själva dessutom förnekar/inte ser problemet med denna relation gör det hela ännu värre.

Att veterinärerna själva dessutom förnekar/inte ser problemet med denna relation gör det hela ännu värre.
Jag funderade också på humanmedicinen. Det har ju alltid funnits de som sagt att läkemedelsföretagen smörjer läkarna med resor osv. Hur långt det stämmer vet jag inte. Däremot reagerar jag alltid när tandläkare gör tv-reklam för diverse tandkrämer. Snacka om att vara köpta.

Det är klart att det ett problem med förmåner i den här vägen.

Vem är det som förnekar något här?
Läkemedelsföretag försöker sälja in sina produkter hos läkare också, och även läkare gör reklam.

Man får väl handla med etik och moral och vara lite källkritisk.
Ni får det att låta som om veterinärer sväljer allt en foderförsäljare säger med hull och hår!
Jag brukar inte ens vara med när någon säljare kommer och ska sälja in något. Jag rekommenderar det jag tror på och vet fungerar.

Jag funderade också på humanmedicinen. Det har ju alltid funnits de som sagt att läkemedelsföretagen smörjer läkarna med resor osv. Hur långt det stämmer vet jag inte. Däremot reagerar jag alltid när tandläkare gör tv-reklam för diverse tandkrämer. Snacka om att vara köpta.

Det är klart att det ett problem med förmåner i den här vägen.

Självklart kan det bli ett problem.

Läkemedelsföretag försöker sälja in sina produkter hos läkare också, och även läkare gör reklam.

Ni får det att låta som om veterinärer sväljer allt en foderförsäljare säger med hull och hår!
Jag brukar inte ens vara med när någon säljare kommer och ska sälja in något. Jag rekommenderar det jag tror på och vet fungerar.

Det är stenhårt reglerat hur läkare får ta emot "gåvor" och "utbildningar" av läkemedelsbolag. Motsvarande för veterinärer finns inte vad jag vet?

Att svälja info med hull och hår handlar det inte om. Snarare om att inte ta emot gåvor för att ha ryggen fri. Kunderna ska kunna lita på att veterinären är oberoende.

Fast vi är ju väldigt många som _vet_ att veterinärer rekommenderar fodersorter som är helt uppåt väggarna usla, och som kommer med ren desinformation vad gäller tex färskfoder och riskerna med det.

När jag var inne med en gammal utläkt knäskada på en hund, ville veterinären att jag skulle köpa deras "ledfoder". När jag påpekade att det var billigare för mig att köpa tillskott separat och fortsätta med mitt spannmålsfria färskfoder så menade han att sammansättningen gjorde veterinärfodret mer energieffektivt och med större effekt mot ledproblem. Utan att ens efterfråga innehåll och energivärden i mitt nuvarande foder. En enkel jämförelse visade att portionskostnaden skulle mer än tredubblas för mig med veterinärfodret. Och då fortfarande med betydligt lägre dos av ledtillskotten än vad det blev om jag gav en tablett i hans vanliga mat.

Summa summarum: Standardlösning 1A är att försöka sälja asdyrt skitfoder.

För en frisk hund finns ju en uppsjö av foder. När det gäller olika sjukdomar så är det bra att vi har veterinärfoder. Som sagts tidigare så tex vid lever - eller njurproblem.

Jag har haft en njurhund. Det som skiljer "veterinärfoder" från det vanliga är saker man enkelt kan läsa sig till och fixa själv - om man har tid och intresse. Man vill tex ge högvärdigt protein och hålla nere fosforinnehållet till njurhundar, och det går utmärkt att göra på egen hand. Vill man inte det, fine, då finns det att köpa. Men det är inget magiskt och hemligt med de där veterinärfodren, och inget som man inte kan göra själv. Både jag och veterinären var övertygade om att det var maten som gjorde att min hund mådde så bra som hon gjorde, så länge. Trots att han rekommenderade veterinärfoder och var ganska skeptisk till homemade till en början... :cool:

Jag har haft en njurhund. Det som skiljer "veterinärfoder" från det vanliga är saker man enkelt kan läsa sig till och fixa själv - om man har tid och intresse. Man vill tex ge högvärdigt protein och hålla nere fosforinnehållet till njurhundar, och det går utmärkt att göra på egen hand. Vill man inte det, fine, då finns det att köpa. Men det är inget magiskt och hemligt med de där veterinärfodren, och inget som man inte kan göra själv. Både jag och veterinären var övertygade om att det var maten som gjorde att min hund mådde så bra som hon gjorde, så länge. Trots att han rekommenderade veterinärfoder och var ganska skeptisk till homemade till en början... :cool:
Det är klart det går om man kan och orkar sätta sig in i, men det är inte så enkelt alla gånger. Därav är det bra att det finns foder vid olika sjukdomstillstånd.

Det är klart det går om man kan och orkar sätta sig in i, men det är inte så enkelt alla gånger. Därav är det bra att det finns foder vid olika sjukdomstillstånd.

Inte så svårt heller alla gånger. För mig var det självklart, det var min hunds liv det handlade om! Det tycker jag är värt några timmars efterforskning.Men foderfabrikanterna har gjort ett riktigt bra jobb med att inpränta hur svårt och komplicerat det här med hundfoder är - då är det lätt att ta en påse från hyllan för att döva samvetet. Speciellt om det är en veterinär som har rekommenderat den där påsen....

Inte så svårt heller alla gånger. För mig var det självklart, det var min hunds liv det handlade om! Det tycker jag är värt några timmars efterforskning.Men foderfabrikanterna har gjort ett riktigt bra jobb med att inpränta hur svårt och komplicerat det här med hundfoder är - då är det lätt att ta en påse från hyllan för att döva samvetet. Speciellt om det är en veterinär som har rekommenderat den där påsen....
Och jag tycker det är jätteskönt att det finns färdiga fullfoder. Så vi tycker olika, helt enkelt.

Fast det stämmer ju inte ens i många fall. Jag vet ett stort antal hundar som gått med halvkassa magar på ordinerat veterinärfoder, som blivit helt återställda på någon vecka så fort de fått BARF/färskfoder istället. Ändå kallas alla dessa fall för "slump" och de dyra specialfodren fortsätter de ordinera.

Ja det är helt fantastiskt att folk vågar laga mat åt sig själva, med tanke på vilket kaos det är om hunden nån gång har lös mage eller inte dagligen får exakt rätt dos av exakt alla näringsämnen.

Jag kanske skulle prova ett färdigbakat fullfoder och på så vis slippa fisa? :D

Fast det stämmer ju inte ens i många fall. Jag vet ett stort antal hundar som gått med halvkassa magar på ordinerat veterinärfoder, som blivit helt återställda på någon vecka så fort de fått BARF/färskfoder istället. Ändå kallas alla dessa fall för "slump" och de dyra specialfodren fortsätter de ordinera.
Och jag har träffat djurägare som gått från barf/färskfoder till magfoder istället.

Det jag försöker säga är att alla veterinärfoder inte är onödiga, utan ett bra alternativ i många fall för att folk inte kan/vill göra egen mat.

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 303
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka