Är jag djurplågare?

Sv: Är jag djurplågare?

Okunniga människor.. SUCK säger jag bara, ja ingen av mina hästar skulle då kunna ridas om dem inte får bli svettiga och framförallt inte min islänning som svettas något kopiöst trots att han är delvis klippt.

Både häst, människa, hundar mf ska svettas väldigt mkt då de antingen är otränade eller är väldigt vältränade allt för att få ur slaggprodukter och reglera kroppstemperaturen så att den inte blir för hög mm.
Och att sen skritta av hästen ordentligt och dessutom för hand kan ju inte bli bättre! hästen svalnar av i lagom takt och komma ner i puls och låta eventuell mjölksyra gå ur kroppen. Tänk att ställa ut en blöt häst i hagen visst dem rör sig men inte tillräckligt mkt och en blöt stillastående häst blir fort kall och kan lätt få ont i leder och mukler... inte ett dugg bra... Så du gör helt klart rätt :)

Nej det tycker jag inte, jag tycker hästen ska vara torr och normal i andningen innan man släpper ut den i hagen igen. Särskilt vintertid.

Du hade varit en djurplågare OM du hade struntat i din svettiga häst och ställt ut honom i hagen helt genomsvettig. Att rida honom svettig är inget fel, anser jag. Det är ju väldigt olika med hur mycket hästar svettas. Min häst svettas nästan aldrig fast vi kan arbeta ganska hårt medan andra hästar blir svettiga bara av att skritta en runda.

Se bara på alla travhästar eller galopphästar. De är ju helt genomblöta efter ett träningspass. Skulle det också vara djurplågeri? Nä, dina grannar är känsliga. Sen tror jag det är bra att svettas, är det inte många slaggprodukter och skit som kommer ut från kroppen när man svettas? Blir ju en sorts kroppsrengöring :D. Sen är det klart att man aldrig ska överanstränga en häst men det är inget man kan avgöra enbart på hur mycket en häst svettas.

kl

Jag svettas när jag gymmar! Inte fan är jag självplågare för det. Varför är folk så rädda för lite svett!? Det är naturligt att svettas, även för hästar.

Att du leder din häst torr efteråt är jättebra. Fortsätt med det! Och säg till dina grannar att hästar i vilt tillstånd strövade MÅNGA mil om dagen i sökandet efter bete. De är inte (som en viss dressyrtant ville förklara för mig) gjorda för att gå prick en timmas arbete och sedan VILA!

Jag har varit ute och ridit i sex timmar med en timmas paus mitt i. Hästen lever än idag! :grin:

nej du är inte djurplågare du bara motonerar han och han har varmt redan med all päls och att klippa han hjälper lite

//
fanny

Näe ! det är ju inte djurplågeri att hästen svettas. Hästar svettas olika mkt och det behöver inte bero på att man rider hästen för hårt elr att den har dålig kondis..

Jag rider ofta medryttarhästen svettig och skrittar sen honom ganska länge så han torkar lite, så om du är djurplågare så är nog jag också det:p
De i ditt grannstall verkar vara lite fel ute, eller så är de bara avundsjuka för att deras hästar inte svettas för att de inte kan rida de se att de jobbar!:D:banana:

Jag säger som nån i början, ge de en liten bok om hästar:laugh:

Jag har ofta fått höra när jag kommit tillbaks från träning/ridtur med mina hästar -NÄMEN GUUUD va svettig h*n är!!?? (har alltid kännts som en negativ kommentar..) Hästen stod ju knappast och flåsade eller var skärrad, d va bara grejen att den var svettig. Är inte svett bra? Svettas inte du när du är ute och joggar eller tränar friskis&svettis? :S:S::S:S:S:S

Då är jag deltids djurplågare. Jag brukar faktist rida min häst svettigt tre gånger i veckan. Sen är min idrotts lärare en jävla totyr människa, för jag kan vara jätte svettigt efter en idrottlektion :O!

Nejmen jösses... Det är väl klart att en långhårig pålleplutt blir svett om den får arbeta. Det betyder väl inte nödvändigtvis att den är helt klipp slut, heller. Sen det där med att skritta hästen torr- Det gjorde jag alltid med nordisen förr, då hon alltid blev dyngsvett efter ridturer, mycket pga lång päls och lite väl mycket underhudsfett, kanske. ;) Då ska tilläggas att jag ändå brukade få hålla in henne, när hon i princip taktade fram och ville springa ännu mer. En trött häst vill fanimej inte springa, speciellt inte en annars ganska lat nordsvensk. :D skritta pållen torr är väl jättebra, då slipper man att de blir kalla för fort och "stelnar", oftast står de väl ändå bara och hänger i hagen sen, då hjälper väl täcke föga...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar