Är jag ansvarig?

sarma

Trådstartare
När något laddas ner som inte är helt lagligt, är det då jag som har abonnemanget som kan bli straffad, eller är det den person som har laddat ner det? Om man hamnar i en rättslig situation, måste de bevisa att det var just jag som laddade ner det, eller räcker det att det var min uppkoppling?

Anledningen till frågan är att jag själv mest surfar, laddar bara något litet ibland. Min pojkvän däremot laddar vilt, filmer mm. Om jag hävdar att det inte var jag som laddade, är jag då tvungen att uppge vem mer som haft tillgång till uppkopplingen? Vill ju inte direkt ange honom...

Har Tele2 ADSL 0,5.

/Ida
 
Sv: Är jag ansvarig?

Nej, jag är latmask. Dessutom tänkte jag lite allmänt sådär...

/Ida
 
Sv: Är jag ansvarig?

Rent straffrättsligt kan du inte hållas ansvarig för vad din pojkvän hittar på. I Sverige kan man bara dömas om man själv har begått någon gärning (tack och lov). För att kunna åka dit på fildelning alternativt otillåten nedladdning av upphovsrättskyddat material så krävs det i princip att polisen sparkar in dörren när man sitter där framför datorn.

I användaravtalet med internetleverantören brukar det stå något i stil med "man skall hålla sig inom lagens gränser"... Vem avgör det?

Nej, det värsta som kan hända är att internetleverantören avslutar abonnemanget...
 
Sv: Är jag ansvarig?

Så, när de börjar sparka på dörren... Bort med tassarna från datorn innan de tar sig in och sedan blåneka?

/Ida
 
Sv: Är jag ansvarig?

sarma skrev:
Så, när de börjar sparka på dörren... Bort med tassarna från datorn innan de tar sig in och sedan blåneka?

/Ida

Typ... Men för att få göra en husrannsakan och/eller begära ut uppgifter från din leverantör måste de ha åklagarbeslut på det. För att få det måste brottet "förväntas ge fängelse", vilket det genom de senaste domarna inte har gett...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som surfar mycket via mobilen, hur många GB gör ni av med på en månad? Har funderingar på att byta abonnemang och har i dagsläget...
Svar
13
· Visningar
816
Senast: Angel
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: lisa412
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp