Är jag akademisk?

B

boella

Jag rider enligt akademiska principer till viss del, dvs att när jag kommer ner med min häst på fältet så böjer jag honom till eftergift. Jag rider öppnor och slutor, jag petar och påtar. Men jag låter honom i långa stunder gå i sin naturliga höga form. Fast jag kan också länga honom. Så att han sträcker ut sin nacke, det gör jag genom att han följer tyglarna neråt, fast ärligt talat gör jag också det genom att jag säger till honom att länga nacken. Han gör det på ordkommando. Också. Jag rider i westernsadel och träns utan nosgrimma.
Den enda portugisen jag träffat sa att: ni har kommit långt men varför rider du i westernsadel...
Jag förstår faktiskt de akademiska principerna, men jag är förstås en nybörjare. Men jag har hittat nycklar i akademiska ridningen som ingenannanstans. Är jag akademisk? Spelar det ens någon roll?

Sv: Är jag akademisk?

Det spelar möjligen roll för den som vill peta in dig i ett fack, eller om du vill förklara för någon annan hur du rider utan att beskriva exakt allt du gör.

Nej, det spelar förstås ingen roll. Ett skäl att jag tänker på det är att det är dags att se över utrustningen. När jag ska köpa ny sadel så småningom så blir det trots allt inte en westernsadel, som jag nu har. Kanske är det enklare att säga att man är inspirerad av en ridstil om man nu i alla fall inte rider regelbundet för en tränare av det slaget. Hästen bryr sig inte heller. :)
Fast han bryr sig ju om hur man rider.

Fungerar det med westernsadel, så ser jag inte varför du skulle byta. Vill du åstadkomma något som inte funkar i westernsadeln, då kan är det ett skäl till att byta.

Nej, det är mer ett estetiskt själ. Min sadel funkar jättebra. Och klämmer ingenstans på hästen, den är dock väl använd, med betoning på väl. Men jag vill ha en snygg funktionell sadel som klär min häst. Fåfäng förstås, och kanske ett träns också. Men eventuellt vill jag ha en större rörelsefrihet. Alltså jag. Ja, kanske det. Men nu glider jag iväg till utrustning jag vet det.

Ps. Min häst är också fåfäng. Fast vilken sadel jag har skiter han i. Så länge den inte klämmer antar jag ;). Jag är lätt förvirrad. Inte över min ridning. Men över vad jag ska rida i. NÄMEN, nu hamnade jag där igen! Och faktiskt handlar det om bett också.

Hmm. Lägger nog in en tråd på utrustning i stället. Tackar för svar i alla fall Cilla W. Förlåt att jag hamnade fel.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 849
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar