Är i kattköpartagen

_FiA_

Trådstartare
Är lite i kattköpartagen och försöker luska reda på vilken ras som skulle passa mig bäst. Av någon konstig anledning så gillar jag inte bondkatter, så dom går bort. Vill nog inte ha någon korsning utan gärna en ordentlig ras trots att jag förmodligen inte vill ställa ut. Jag har varit fodervärd åt en Birma i ett par månader och har verkligen fastnat för rasens lynne. En ganska laidback katt men som ändå är busig några timmar per dag och gärna följer med en dit man går. Det känns viktigt för mig att katten är lekfull men det kanske mer har med individ än ras att göra?

Man kan tycka att det vore ju självklart att det är Birma jag ska satsa på då, men jag tycker att hårproblemet var väldigt jobbigt. Otroligt mycket päls på soffa och möbler, och för att inte tala om ens egna kläder. Men nu har jag fått höra från olika människor att även korthåriga katter hårar lika mycket? Stämmer detta? Om inte, finns det någon korthårigkatt som liknar birma i sättet?
 
Sv: Är i kattköpartagen

Generellt så är kategori 2 så som du beskriver med lite individuella personligheter. Ragdoll, birma, skogkatt, sibir tex.
De katter som inte hårar så mkt är ju tex devon och cornish. Men där så får du i regel en lite höjd aktivitetsnivå, lite intensivare katter.
Korthåriga hårar också. Britterna ska håra ngt enormt. Skillnaden mellan kort och långhårig päls är att den korthåriga gärna sticker sig in i tyg medans långhårigt lägger sig som tussar på.
Jag har ju själv skogisar och ja vist hårar de, men det är lätt att damsuga av på möbler och kläderna är lätta att rolla av.
Lite hår för mig är okej när man har kattrasen man trivs med (skogkatt). Keliga, sociala, lekfulla men inte allt för socialt krävande :)
Jag har en vuxen och tre kattungar och visst röjer de runt nån timme per dag men mest så är de bara lugna och mysiga, även de små. Men lekfulla om man bjuder upp till lek. Dessutom överlag väldigt mjukt och fint temperament gentemot andra katter och hundar. Lätthanterliga i alla lägen!
 
Sv: Är i kattköpartagen

Tyvärr är det nog så att de flesta katter fäller päls. Långhåriga/semi-långhåriga raser har väl fördelen att pälsen hellre tussar ihop sig än flyger omkring. Håren från korthåriga katter flyger ofta mer omkring en och en vilket kan vara lite mer störande. Devon och cornish har mycket underull vilket gör att deras päls beter sig lite mer som långhårspäls och tussar ihop sig, plus att de har ganska lite päls att fälla. Både devon och cornish är dock mycket aktiva katter. Kanske inte direkt vad man bör satsa på om man vill ha en lite mer laid back katt.

Korthårskatterna är generellt sett mer aktiva än semi-långhåren och långhåren. Britten och selkirk rex är nog mer åt semi-långhår i temperament. La perm?

Somalin har jag för mig inte hårar så farligt, men den är ändå semi-långhår.
 
Sv: Är i kattköpartagen

Laperm ska ju håra mindre, de är nog inte lika laid back som birma/skogis osv, jag tycker att de i övrigt känns ganska lika huskatter.
Jag vill egentligen också ha en katt som inte hårar så mycket och kollade på Laperm, men jag gillade inte pälsen faktiskt, det var både lite fult och inte gosigt att ta på.
Så jag tar hellre en snygg och skön katt, och så får man rolla lite mer :idea:
 
Sv: Är i kattköpartagen

tack för tipsen, devon och cornish var läskiga, inte min typ :D

Om alla katter hårar i princip så får man ju stå ut med det då. SOm du säger är det som mjuka tussar som är ganska lätta att plocka eller ta en trasa och torka upp.
 
Sv: Är i kattköpartagen

kommer nog landa på en birma eller skogis till slut har jag en känsla av. Ska bara hitta någon uppfödare nära
 
Sv: Är i kattköpartagen

Nyfiken fråga bara. Varför måste uppfödaren bo nära? En katt har man i närmare 20 år förhoppningsvis så en eller två dagars resa för att köpa den katt man vill ha av en uppfödare man gillar tycker iaf inte jag är ngt bekymmer.
 
Sv: Är i kattköpartagen

Svarar hur jag tänker, även om du inte frågade mig :p

För det första vill jag träffa katten och känna om det klickar innan jag bestämmer mig. Och jag vill inte titta och hämta på samma gång, jag vill nog kanske träffa katten innan den är leveransklar, och sedan kanske ha tid att känna efter lite hemma i lugn och ro. Vilket innebär iaf två resor och då föredrar jag att uppfödaren finns nära.

Sedan kan det vara skönt att uppfödaren finns nära av flera skäl, jag som vill ha katthona på foder, man kanske själv vill starta uppfödning och få stöd av uppfödaren. Vissa uppfödare kan hjälpa till med kattpassning ibland, vilket kanske är viktigt för vissa.

Dessutom är det för mig väldigt viktigt att uppfödaren och jag har samma värderingar och tankar kring katt, så jag kanske hellre åker runt tills jag hittar rätt uppfödare, och sedan väntar på en lämplig kattunge. Då är det också att föredra om uppfödaren bor nära, så kan jag enkelt komma och hälsa på flera gånger.
 
Sv: Är i kattköpartagen

Nyfiken fråga bara. Varför måste uppfödaren bo nära? En katt har man i närmare 20 år förhoppningsvis så en eller två dagars resa för att köpa den katt man vill ha av en uppfödare man gillar tycker iaf inte jag är ngt bekymmer.

Jag har sjukdomar och kan inte resa långt tyvärr, därför måste uppfödaren bo relativt nära
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Vi funderar på valp -19 om förhållandena är de rätta med jobb osv. Har dock aldrig tänkt att detta med ras skulle vara ett så stort...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Lindon
·
Hundavel & Ras Hej igen allihopa! För en tid sedan fick jag lite tips och råd gällande val av rottis. Situationen har ändrat sig lite här hemma, och...
Svar
15
· Visningar
1 693
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp