Är humlebon känslig mot väta?

Vilken härlig tråd! Det är jättekul att se fler få upp ögonen för våra ihärdiga små arbetare. :) Att lämna lövhögar på hösten och kanske ha ett vilt hörn i trädgården där nässlor och ogräs (som ju också kan vara fina!) får växa fritt bäddar för större artrikedom. Många pollinerare hotas ju idag då deras livsmiljöer och värdväxter försvinner, då är det extra kul att läsa om glada insektsaktivister! :D

Vilken härlig tråd! Det är jättekul att se fler få upp ögonen för våra ihärdiga små arbetare. :) Att lämna lövhögar på hösten och kanske ha ett vilt hörn i trädgården där nässlor och ogräs (som ju också kan vara fina!) får växa fritt bäddar för större artrikedom. Många pollinerare hotas ju idag då deras livsmiljöer och värdväxter försvinner, då är det extra kul att läsa om glada insektsaktivister! :D

Idag såg det ut som att krukan inte tog stöd av de två små träbitarna, så jag lyfte på krukan och skulle lägga tillrätta. Då ligger där en stor hög med gräs och torkad mossa som humlorna har dragit in! Så coolt! Tror ni att jag skulle försöka skaffa en större kruka dit eller blir det bra med den som är?

Fick en kommentar om min skapelse idag, där personen ifrågasatte om vi verkligen ville ha ett humlebo mitt på gården. Qe? Ja, varför inte.. Har aldrig varit med om en aggressiv humla och vi har inga småbarn.

De blir säkert glada över en större kruka också men boet är under marken så de kanske kommer dra ner det under jord, eller så försöker de bara gömma boet och göra det mer isolerat. :) Som sagt, de finns inte kvar över vintern så ni kan plugga igen hålet och erbjuda dem en plats i nån annan del av trädgården till nästa år! Gamla sorkhål brukar vara mycket poppis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka