Är humlebon känslig mot väta?

Casteloro

Trådstartare
Vi har precis rensat bort en gammal renoveringshög ute på gården, men under den i marken fanns ett litet humlebo. Från början svärmade det ganska friskt runt boet och de höll frenetiskt på att täcka över boet. När vi kom hem från återvinningscentralen så hade himlen öppnat sig, honan såg blöt och tagen ut men två humlebäbisar (?) låg orörliga. Googlade och läste att humlebon måste vara varma, och då antar jag även känsliga, men på bara en timme? Jag tog fram två mindre plankor och lade en tredje över för att skydda och isolera, men är det för sent? Och vad gör jag om det börjar bli aktivitet igen? Boet ligger på gräsmattan där det går mkt folk och djur, så det ligger olämpligt till. Min man sa att "man måste ta död på humlorna och boet" och det känns fruktansvärt! :eek:

Är jag fjantig? Vad skulle ni ha gjort? :crazy:

Jag hade nog aldrig kunnat "ta död" på ett helt bo, eller ens en enstaka humla. Tycker att dessa små fluffbollar of doom är alldeles för söta :love: Jag tycker inte att du är det minsta fjantig! Hoppas att du hann täcka över i tid och att de återhämtar sig. Kanske kan du göra en liten "mur" runt boet för att inte stora klumpedunsar ska springa över det? ;)

Jag hade nog aldrig kunnat "ta död" på ett helt bo, eller ens en enstaka humla. Tycker att dessa små fluffbollar of doom är alldeles för söta :love: Jag tycker inte att du är det minsta fjantig! Hoppas att du hann täcka över i tid och att de återhämtar sig. Kanske kan du göra en liten "mur" runt boet för att inte stora klumpedunsar ska springa över det? ;)

Jag hoppas också det! Och tänkte samma tanke, att jag skulle stängsla in dem, typ sätta hagstolp och dra tråd runt. Dock vill jag inte ha dem där i framtiden, gärna på gården men inte just där :crazy:

Jag hoppas också det! Och tänkte samma tanke, att jag skulle stängsla in dem, typ sätta hagstolp och dra tråd runt. Dock vill jag inte ha dem där i framtiden, gärna på gården men inte just där :crazy:
Om du läser länkarna ser du att bona överges till vintern, de är där tillfälligt nu under sommaren. Nästa år finns det förhoppningsvis ett humlebo någon annanstans. :love:

Om du läser länkarna ser du att bona överges till vintern, de är där tillfälligt nu under sommaren. Nästa år finns det förhoppningsvis ett humlebo någon annanstans. :love:

Drottningen ser fortfarande tagen ut, men idag såg jag en annan mindre humla som var i boet. Har lagt plankorna nu så att det blir lite mer luftigt och så att de får lite solstrålar på sig nu, utan att boet blir exponerat. Hoppas de överlever! Jag läste om att man kan ställa en sån där kruka med hål över för då blir det ganska varmt också blir boet skyddat.

Problemet nu är väl om boets drönare hittar tillbaka. Läste i en av länkarna att om man flyttar boet så är det inte säkert att de hittar tillbaka eftersom de läser in omgivningen och memoarer den, men nu är ju hela deras "lägenhet" bortforslad, men själva boet finns ju kvar!

Drottningen ser fortfarande tagen ut, men idag såg jag en annan mindre humla som var i boet. Har lagt plankorna nu så att det blir lite mer luftigt och så att de får lite solstrålar på sig nu, utan att boet blir exponerat. Hoppas de överlever! Jag läste om att man kan ställa en sån där kruka med hål över för då blir det ganska varmt också blir boet skyddat.

Problemet nu är väl om boets drönare hittar tillbaka. Läste i en av länkarna att om man flyttar boet så är det inte säkert att de hittar tillbaka eftersom de läser in omgivningen och memoarer den, men nu är ju hela deras "lägenhet" bortforslad, men själva boet finns ju kvar!
Drönarnas enda uppgift är att befrukta en drottning, så det är nog inget större problem. De viktiga är drottningen och arbetarna.

Jag vurmar för humlor, och tycker att du är härligt engagerad i ditt bo. Fint att läsa :)
Jag har dock inget bo i närheten (vad jag vet) men väljer alltid växter som vildbin och humlor tycker om. Det går fint att vara aktivist på minsta lilla nivå :D

Drönarnas enda uppgift är att befrukta en drottning, så det är nog inget större problem. De viktiga är drottningen och arbetarna.

Ok, men då menade jag arbetarna :D

Blueberry: Ja, jag önskar fler kunde tänka så! De är ju viktiga i ekosystemet och sköter ju om mina blommor och grödor :love:

Ok, men då menade jag arbetarna :D

Blueberry: Ja, jag önskar fler kunde tänka så! De är ju viktiga i ekosystemet och sköter ju om mina blommor och grödor :love:
Som du säger så finns boet kvar, men du har ju sett en till humla så det ordnar sig nog. Det är ingången som ändrats, omgivningarna i övrigt finns ju kvar. :)

Som du säger så finns boet kvar, men du har ju sett en till humla så det ordnar sig nog. Det är ingången som ändrats, omgivningarna i övrigt finns ju kvar. :)

Glada nyheter! Nu var det mycket mer energi i boet, då jag ska leta fram en kruka och ställa över! Sen sätter jag nog ändå ned några blompinnar och drar ett snöre runt så att ingen trampar på boet! :bump:

Glada nyheter! Nu var det mycket mer energi i boet, då jag ska leta fram en kruka och ställa över! Sen sätter jag nog ändå ned några blompinnar och drar ett snöre runt så att ingen trampar på boet! :bump:

Mission completed! :D

10478230_10152522772161047_3807265328608659262_n_53c7b968ddf2b30850b7620b.jpg

Fick lägga upp den på de där två träbitarna för humlorna som svärmade över verkade inte fatta att de skulle in genom hålet. Hade tänkt mig en större kruka, men det var vad jag hade hemma för tillfället! Och ännu mer glada nyheter, nu såg jag förutom drottningen 4-5 stycken som flög in i boet! :banana:

Vi har ett humlebo under/i botten på en stupränna precis vid ingången till vår trapp där det går ganska många människor. Ingen fara sa Anticimex, låt dom vara i fred. Jaha

Vi har ett humlebo under/i botten på en stupränna precis vid ingången till vår trapp där det går ganska många människor. Ingen fara sa Anticimex, låt dom vara i fred. Jaha

Som tur är så är humlor ganska fredliga av sig, du skal i princip behöva krypa in i boet innan de börjar tänka på att försvara sig. Är man lite försiktig, så kan man även stryka med fingret över den ludna bakkroppen på en humla som sitter stilla utan att den gör något åt det :)

Själv har jag ett växande getingbo inne i växthuset. Senast jag var inne och vattnade och stagade upp tomaterna lite mer så satt några i öppningen och fläktade boet så det inte skulle bli för varmt. jag vårdar mina getingar och humlor ömt och är glada att ha dem i trädgården, de pollinerar mina växter och håller efter andra insekter. Även jordgetingarna som bort i en stor krypen ett par meter från huset får vara ifred, de stör inte mig och jag stör inte dem så ofta. Några ggr har jag ryckt bort nässlorna som envisas med att växa där, men tar jag bara några stammar i taget så har de överseende med mig. :cool:

Vad härligt att ni är så engagerade i humlorna, de är jätteviktiga och har minskat drastiskt i antal.

Ett annat bra sätt, förutom krukbon för de som lever i marken är att spara gamla stockar på undanskymt ställe. De kan bli bo för många sorters insekter.

Vad härligt att ni är så engagerade i humlorna, de är jätteviktiga och har minskat drastiskt i antal.

Ett annat bra sätt, förutom krukbon för de som lever i marken är att spara gamla stockar på undanskymt ställe. De kan bli bo för många sorters insekter.

Tro mig, vår gård är perfekt för alla slags insekter! Det enda jag inte uppskattar är tvestjärtar... Men de har å andra sidan blivit färre sedan min man fick köpa en röjsåg så han kan köra den i dikeskanten etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka