Är höanalyser bara bluff?

Sv: Är höanalyser bara bluff?

KL

Håller man på med avel som jag gör så är en analys av fodret ett av de viktigaste utgifterna man har på året. Det går inte att vänta på att hästen faller ur eller tro sig veta mineralerna.
Har man en rätt tagen analys så har man ett riktmärke att gå efter.

Förra året så hade jag en kanonensilage med mkt klöver i, i väntan på analysen så fodrade vi efter ögat. Hästarna började falla ur och jag misstänkte ganska snabbt att det var något lurt med det hela......13 SmRp...ingen som såg ensilaget ville tro på siffrorna men en titt på stona visade att det var sant.

På ett digivande dräktigt sto är det inte roligt om de börjar falla ur. Det går på ett par dagar och tar veckor att få tillbaka.

Apropå hundar o katter så är deras mat analyserat och frågar man uppfödare så har de full koll på vilket foder deras hundar behöver.
Vi analyserar maten och räknar på kaninernas behov.

På IVA där jag jobbar räknar vi våra patienters intag i både kalori och protein. En frisk kropp som inte presterar mer än normalt kan leva länge utan "bra mat" men en idrottare el gravid och framför allt sjuk kropp behöver sin näring.

Det där med prestation kan man diskutera. 45 minuters ridpass 4-5 ggr/vecka, är det prestation?
Hursom, analyserar du betet?

LIA

Det där med prestation kan man diskutera. 45 minuters ridpass 4-5 ggr/vecka, är det prestation?

LIA

Nej 45 min ridpass om dagen i skogen räknar jag inte som prestation, däremot om det är 45 min galopp på Täby el hårt dressyr el hoppass så blir det en annan sak.

Ja vi har hyfsad koll på våra beten. Här måste man ha i beaktning jordmån, växtarter, gödsling el ej samt dag för dag. En torr sommar ger andra värden än en regning sommar. Gräset har mer protein i sig innan det går i blom. Jag kan mina beten och vet när jag ska stödfodra. Hos oss är det ytterst sällan några ston magra på beten trots att de är höglakterande. Har du koll på dina beten?

En uppfödare som inte har koll på sitt foder o sina beten borde inte få kalla sig uppfödare! Lever man på att avla stamtavlor men missar den viktigaste biten - unghästens uppväxt, ja då kan man ha ett avelsstall på stallet.se istället.

LIA

Nej det är promenadridning.

Jag analyserar inte betet varje år, men jag har analyserat det ja. Och jag vet precis hur det är insått och gödslat.

Att årligen ha en specifik analys på betet är för mig ingen hjälp, jag kan inte kontrollera intaget så nogrannt. Men jag vet att det är högt med både MJ och protein, jag vet att det är väldigt kalkrikt men har mindre fosfor och magnesium. Således vet jag vad jag ska använda för mineraler när de går på bete. Och jag vet också att betet mer än väl täcker både fbl och ungponnyns proteinbehov, att MJ är fullt tillräcklig för att fullblodet på det han betar i sig täcker hans MJ-behov, men att jag måste sätta munkorg på ponnyn för han inte ska bli ännu tjockare än han är.

Jag vet också att mitt förra bete mer än väl täckte både MJ och proteinbehovet för dräktigt och digivande sto i mest ansträngande delen i digivningen, och att unghästarna fick det de behövde (det betet är skrotat nu och är vinterhage)

Så, det jag vet med mitt bete är samma sak som om jag köper ett bra, analyserat stuterihö och ger fri tillgång på det.

Jag skulel aldrig i hela helvetet släppa en unghäst eller mitt fbl på 'ett bete vilket som helst' utan att veta något om det. Visst jag kommer att SE när unghästen blir ett spjälstaket och börjar tappa muskler, jag kommer att SE när ponnyn blir smällfet och tappar muskler. Jag kommer inte se den skelett och ledpåverkan det ger men den kommer jag märka i sinom tid.

Men det är just det jag vill undvika, ser ingen som helst anledning att köra på vinst och förlust så.

Men man kan analysera grönmassa, dvs bete. Det som man inte kan analysera är hur betet ser ut om tre månader, men har man lite kunskap också vet man efter några år när värdena börjar sjunka och man får börja tillskottsfodra.

Då räcker det väl om man erbjuder även hästen varierad mat?
Hur var det med betet då? Variationer?

Hund och innekatt som äter samma torrfoder dag efter dag?
Människan som anses behöva grönsaker och frukt (vilket även jag anser) men där ändå många lever och mår bra utan att någonsin äta sådant?

Varför denna hysteri just för hästen?

LIA

Ja skulle du kunna ge hästen av att otal olika örter och växter ocj vall från olika åkrar med olika sådd att variera mellan skulle man säkert täcka in allt utan att behöva vara orolig, men av logiska skäl är ju det svårt.

Ett hund eller kattfoder ahr väl oftast en analys på säcken? Energinnehåll och proteinhalt, vitamintillsatser? Sedan är ju fetman utbredd bland både husdjur och människor hos dem som inte kan något eller tänker lite på vad man sätter i sig eller djuren.

Känns som att vi har spårat ur ämnet lite, även om det ni har diskuterat kring är en annan viktig del av foderanalysens vara eller icke vara. :)

Jag är helt på din linje, för övrigt. Hellre kolla med analyser och ha någonting att jobba med, än att bara gissa och hoppas. Jag stör mig enormt mycket emellanåt på alla trådar där TS frågar vad som är en normal mängd hö och kraftfoder till en häst/ponny som rids si och så mycket varje vecka. På frågan om det finns analys så är det oftast nej, bestämt nej. :crazy: Då är det ju fritt fram att gissa hejvilt! Hur bra blir det på en skala?

Att "fodra med ögat" är också ett begrepp som jag ställer mig frågande till. Självklart tittar jag också på mina hästar och håller ett getöga på hull och muskler, men i och med analysen så vet jag i alla fall vad som kan tänkas saknas eller bli för mycket utav. Alla hästar funkar inte enligt tabellerna, men med lite korrigering här och där så är det inte så svårt att få det rätt för den enskilde individen.

Jag fodrade alltid utan analys för ett antal år sen, innan jag lärde mig att man ens kunde analysera. Fick tips och idéer om lämpliga foder från olika håll, alltid olika sorter, alltid olika mängd. I perioder gick mina hästar som klockor och allt funkade, men så plötsligt kunde de bli trötta, oengagerade, loja och allmänt sömniga i träningen. Underligt, underligt... Jag förstår ju varför nu, men då kliade man sig ju i skallen och tänkte att det måste vara nåt virus på gång eller nåt. :crazy: Jag visste i alla fall inte bättre och det fick mina djur lida för, eller hur man ska säga.

Aldrig att jag skulle gå tillbaka till att fodra utan analysvärden! Har på sistone lyckats påverka min hösilageleverantör till att ta mer fasta på värdena och ge mig det jag vill ha istället för det han råkar ha hemma när jag ringer. :) Fick alldeles häromdagen hem ett kanonhösilage som hästarna formligen kastade sig över och slurpade i sig på två röda. Värdena är guld jämfört med den senaste leveransen och uppenbarligen är det också mer smakligt. *yes!* Hade jag inte haft min (ringa?) kunskap om analysvärden och stått på mig hos leverantören så hade jag troligen fått mer av det dåliga hösilaget, med ökade tillskottsfoderkostnader som följd. (Har haft en åtgång på nära 30 kg lusern i månaden till 1 fullblod och 2 digivande shettisar + föl och det har ändå inte räckt för att få allt att stämma ens ungefär. De har hållt hullet väldigt bra, men det har kostat mycket pengar.)

nu har jag inte läst hela tråden utan bara första inlägget. Vi har skickat in 4 analyser från en och samma vall. Tre från första skörd och ett från andra skörd. Vi börjar fundera på om det är bluff.
Den första analysen skickades in precis innan hösilaget skulle plastas. bonden gick med två ikea påsar runt hela gärdet. han tog två tussar från samma ställe och lade i varsin påse.
påse 1: Skickade han in på en gång. Det var ganska höga värden på, minns ej exakt men ca 60 i smbrp och MJ på ca 6,5.
Påse 2: Sparade han på och lät torka till hö. Denna analys visar ca 44 i smbrp och ca 6 i MJ

Sen skickade vi in analys från först öppna bal. Den visar 21 i smbrp och 5.1 i MJ.

Från andra skörden fick vi 37 i smbrp och 6.1.

Som sagt allt från samma gärde utan några direkta skogsdungar eller svackor.

Vad säger ni om det?

Är värdena per kilo FODER eller per kilo TS? (Man måste alltid jämföra per kg TS när man har olika TS_halt, jämförelser per kg foder blir helt fel)

Hur torkade höet? Vändes det kan det ha förlorat blad osv.

Sådant kan förklara skillnader, säger inte att det är eller inte är så i ditt exempel, bara allmän grej. Jag vet första silageanalysen jag såg/fick, jag var knäckt, så LÅGA värden ju. Tills snälla Madick tyckte 'men duu, om du räknar om till hövärden, så är det där IDEALHÖ', och det var det ju, men jag lurades på värdena per kg foder, och tänkte inte på att det ju var mer vatten än i hö.

Därför alltid jmf per kg TS (även om per kg foder är det man måste kika på när man räknar foderstat och avgör vad som är lämpligt för just ens häst. Jag har 11.4 MJ och 107 gr SRP/kg TS på mitt silage. Skulle INTE fungera höform till ponnyn, men med TS på 51% blir det ju bra/hyfsat även för LÄTTFÖDDA ponnyn, iom att per kilo foder blir det 6 MJ resp 54 gr SRP)

Jag fodrade ju liksom dig med ögat förr. Och tyckte det fungerade jättebra. Slet mitt hår lite över hur fasligt svårfödd arabvalacken var på vintrarna bara, öste i kraft men han gick ändå ner. Men var ju svårfödd så en sån sort helt enkelt. Men i övrigt så hästarna musklade sig och var runda, blanka och fina.

Sen analyserade jag, och tänka sig. Svårföddheten vintertid försvann och han blev gansa normalfödd.. Och när jag insåg han trivdes bäst på kvot 7 så blev den goda musklingen utmärkt. Mina hästar inkasserar alltid noteringen 'välmusklade' även om de drällt i hage i år. Det tackar jag fodret för.

Det var inte (Gud skyddar barn och idioter) dåligt utan analys (ang det man kunde se), men det blev så oändligt mycket bättre MED analys. Och varför nöja sig med bra när man kan sträva mot optimalt och få mycket bättre? Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka ill analyslöst, eller till att intervallavmaska utan träckprov osv. Helst enkelt för att jag inte nöjer mig med 'det fungerar bra' längre.

vi har analys både per kg ts och per kg foder.. det som torkades fick självtorka i ikeapåsen resten vet jag faktiskt inte om det vändes.. men soms agt väldigt många olika resultat på ett o samma hö.. jag har nu fodrat lite med ögat o lite efter ett "eget" medelvärde på analyserna..

Jo, analyssvaret anges alltid i båda två, men jag undrade vad jämförelsesiffrorna var för, foder eller kilo TS?

per kg ts för det som skickades in i ikea påsar ochper kg foder på dom andra analyserna

Då kan du ju inte jämföra dem.

påse 1: ca 60 i smbrp och MJ på ca 6,5.
Påse 2: 44 i smbrp och ca 6 i MJ

Påse 1 ska värdena vara angivet i kg TS säger du.
Påse två torkat till hö, dvs ca 84% TS.
Påse 2 omräknat till per kg TS =

Drygt 52 gr SRP och 7,1 MJ

Och voila så är det inte så himla stor skillnad längre, utan där har du felkälla i fel taget prov. Ta två tussar är för lite.

På fältet ska du helst gå diagonalt och ta prov med korta mellanrum.

Jag fodrade ju liksom dig med ögat förr. Och tyckte det fungerade jättebra. Slet mitt hår lite över hur fasligt svårfödd arabvalacken var på vintrarna bara, öste i kraft men han gick ändå ner. Men var ju svårfödd så en sån sort helt enkelt. Men i övrigt så hästarna musklade sig och var runda, blanka och fina.

Sen analyserade jag, och tänka sig. Svårföddheten vintertid försvann och han blev gansa normalfödd.. Och när jag insåg han trivdes bäst på kvot 7 så blev den goda musklingen utmärkt. Mina hästar inkasserar alltid noteringen 'välmusklade' även om de drällt i hage i år. Det tackar jag fodret för.

Det var inte (Gud skyddar barn och idioter) dåligt utan analys (ang det man kunde se), men det blev så oändligt mycket bättre MED analys. Och varför nöja sig med bra när man kan sträva mot optimalt och få mycket bättre? Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka ill analyslöst, eller till att intervallavmaska utan träckprov osv. Helst enkelt för att jag inte nöjer mig med 'det fungerar bra' längre.
Precis, håller med. :) Varför backa i utvecklingen, liksom? Jag tror i och för sig inte att jag kan påverka alla de som inte tycker att det är nödvändigt att analysera grovfodret, men för mig är det en självklarhet numera.

Mitt fullblod går alltid ner lite i vikt på sommarbetet, oavsett hur mycket mat det finns, hur mycket stödfoder hon får eller hur lite knott det är, hon är bara inte riktigt skapt för att gå ute, typ. (Och att ha henne hemma i stallet ensam hela sommaren är ju inget alternativ, direkt.) I år stallade jag in hästarna i slutet på oktober och fick då hem ett hösilage som innebar rätt stora mängder luserntillskott. Fick sen hem ytterligare en leverans med ännu sämre hösilage och fick gräva extra djupt i fickorna för att kunna köpa alla tillskott som behövdes. Nu ser pållan skitfin ut, är runt och go över rygg och rumpa, har en rund MAGE för första gången någonsin och ser hur kry ut som helst. Det har kostat pengar, men hur mycket hade det inte kostat och hur lång tid hade det inte tagit om jag inte hade analyser på hösilaget så att jag kunde tillskottsfodra med rätt foder från början? Nu har det bara tagit 2 månader att gå från lite mager till alldeles lagom.

Liknande trådar

Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 258
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
951
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka