Är höanalyser bara bluff?

G

Gisburne

Måste fråga er som kan bättre. Jag har hört av en person som pratat med en som jobbar på nåt labb (bara hörsägen, alltså) att höanalyserna egentligen inte alls är några riktiga analyser. De bara tittar och luktar lite på proverna och höftar fram ett ungefärligt värde, lite sådär skitsamma. Ser det ut att vara lite ofräscht så höftar de fram ett mögelvärde, lite som en gissningslek, typ. Luktar det gott så skriver de att smrp är högt och så vidare.

Stämmer det? :eek: En granne skickade in 2 prover från samma vall, samma skörd, i somras och fick två helt olika värden. (Det första med smrp 23 och det andra med smrp 44.) Nu är jag inte helt insatt i hur mycket det kan skilja från olika delar av vallen (som i det här fallet var cirka 2 hektar) så jag vet inte om det är normalt att värdena diffar så mycket på två analyser, men efter att ha hört min bekants historia om labbens gissningssvar så börjar man ju undra.

Nån som har fakta? Nån som jobbar på labb som gör analyser på hö?

Sv: Är höanalyser bara bluff?

En analys är inte bättre än det prov som tagits.

Om jag köper 100 balar hö från samma vall, och så skickar jag in prov från 1 bal, får ett svar, och sen skickar in ett prov från 1 annan bal, så kan de värdena diffa våldsamt. Om jag däremot tar prova från tio balar, slumpvis utvalda, av de 100 och skickar in, så får jag ett ganska representativt medelvärde.

Men tas inte provet korrekt, blir inte analysen korrekt. Det kan skilja stort på ett och samma fälr om man prickar in extremerna. T ex den där lilla sänkan på vallen som ligger i skugga och får mer regn men mindre sol än resten av fältet. Eller den där balan som var precis från utkanten av fältet och där det var 25% ogräs som letat sig in.

Jag har fått analyssvar som visat att knallgrönt, mycket bladrikt hö som såg SUPER ut var rena skiten avseende protein. Och att det där halvtrista höet som inte såg så mycket ut var rena energi och proteinbomben. Så att de skulle 'titta och gissa' - nej.

Sen, jag har uträknade foderstater till mina, och efter några år vet man hur många MJ och hur mkt SRP de behöver för att hålla sig fina. Om ett analysvärde skulle avvika från det jag tror, förutom marginellt (analys är ingen exakt vetenskap, just eftersom du får veta exakt vad PROVET innehåller, men beroende på hur representativt provet blev så..) så skulle det SYNAS på hästarna, och jag skulle märka på den vägen att/om analyserna inte stämde.

När jag kontrollanalyserat inköpt foder som kommit med analys, så har det inte skilt nämnvärt, högst marginellt (och där är ju provet svaret), nån decimal typ. Tex säljarens analys säger 7.3 MJ/kg foder, min analys säger 7.1 MJ per kg foder. Viktigt är att silage är ännu mer viktigt att tänka när man jämför. För där måste du jämföra värden per kilo TS, inte per kilo foder då TS-halten i två olika prov kan diffa. (Balarna från det där hörnet i skugga och som får mkt regn riskerar att vara blötare, och balen som plastades först är mest troligt blötare än balen som plastades sist).

En gång blev det lite fel i en leverans när jag hade hö. På den tiden köpte jag oanalyserat och analyserade själv och hade ångerrätt. Bonden visste vad jag ville ha och hade koll på sin odling, så jag brukade få den skörd som var bäst, ofta första eller andraskörden. Så även detta år, bonden tyckte att 'det här borde det vara ganska bra drag på proteinet i som du vill ha det'. Och jajamensan att det var det. Nästa omgång jag fick analyserade jag inte, fick ju från samma skörd. Trodde jag. Sen började hästarna tappa muskler och jag analyserade nya partiet. Det var rent skit. Visade sig att jag av misstag fått av fjärdeskörd. Det byttes ut till rätt skörd och hästarna blev fina igen.

Så det SYNS om det diffar en massa från vad pappret säger och vad det hela eg innehåller.

Min (fd?) hösilagebonde odlar dessutom riktat, hans mål är 6 MJ/kg foder och en proteinkvot på minst 6, gärna högre. År efter år efter år får han fram det. Ibland får han gödsla mer, ibland mindre. Ibland slår han i juni, och ibland i augusti. Men han lyckas varje år. Silaget kan SE helt olika ut, vissa år ser det finstråigt och jättetrevligt ut, andra år grovstråigt och mer tråkigt, men han håller sina värden. Det enda som varierar är mineralerna samt proteinkvoten. Skulle knappast vara så om de 'tittade och gissade'.

Så, låter i mina öron som ett av de sämsta argument (bortförklaringar) för att slippa lägga pengar på analys som jag hört faktiskt.

Men nej, jag jobbar inte på labb, men ovanstående erfarenheter gör att jag inte tvivlar en sekund på att det verkligen analyseras.

Jag har heller aldrig tvivlat på att analyseran är riktiga, det borde ju som sagt synas på hästarna om inte annat, men den här personen fick det ju direkt från någon som jobbade med höanalyser. Man börjar ju undra, liksom.

Grannens två analyser som diffade kom ifrån en helt plan vall som ligger i sol hela dagen och mig veterligt tar hon inte prov från en bal utan flera när hon skickar till labbet. Men jag är öppen för att det kan diffa ändå. (Men det gör ju att man blir lite fundersam kring hur korrekt en analys verkligen är, om det kan diffa så mycket inom samma skörd från samma vall. Det finns ju inget som säger att 23 var det lägsta värdet på någon av balarna eller att 44 var det högsta... De höbalar jag har nu kanske inte alls stämmer överrens med analysresultatet fast allt är gjort enligt konstens alla regler?)

Jag kan tro på det. :o
Tog tidigare analys på olika vallar och olika år... exakt samma värden! Tog på årsgammalt hö och på inköpt hö från vall långt härifrån... fortfarande samma värden!
När man vet att gödsling, gödning, grässorter, skördeperiod, jordar mm är olika, är det väl inte konstigt om man börjar undra?

LIA

Jag har heller aldrig tvivlat på att analyseran är riktiga, det borde ju som sagt synas på hästarna om inte annat, men den här personen fick det ju direkt från någon som jobbade med höanalyser. Man börjar ju undra, liksom.

Grannens två analyser som diffade kom ifrån en helt plan vall som ligger i sol hela dagen och mig veterligt tar hon inte prov från en bal utan flera när hon skickar till labbet. Men jag är öppen för att det kan diffa ändå. (Men det gör ju att man blir lite fundersam kring hur korrekt en analys verkligen är, om det kan diffa så mycket inom samma skörd från samma vall. Det finns ju inget som säger att 23 var det lägsta värdet på någon av balarna eller att 44 var det högsta... De höbalar jag har nu kanske inte alls stämmer överrens med analysresultatet fast allt är gjort enligt konstens alla regler?)

Nej, det är nackdelen med analyser. De är fruktansvärt beroende av hur provet är taget. Jag brukar överdriva med antalet balar jag provar från, och så brukar jag försöka ta från balar som ser så olika ut som möjligt för att få ett rättvist medelvärde. Men det kan ju ändå bli snett., säg att det är 1 000 balar. Jag tar från hundra balar för att VERKLIGEN överdriva. Väljer så många balar som möjligt med olika utseende.

Men det kan ju vara så att av det där partiet så är 850 balar hyfsat homogena, och jag har lyckats få med 3 av dem i mitt prov, och de andra 97 kommer från de där 150 andra. Då har jag ett jävligt bra svar på hur de där 150 balarna är, men inte så stor aning om de 850 är, som kommer utgöra huvudfodret under perioden.

Det bästa är ju om man kan ta prov direkt från vallen, eller om odlaren tar prov direkt från vallen - och på rätt sätt. Men det kan vi som köper den färdiga produkten ju sällan göra, och när vi får en analys när vi köper fodret är det ju fortfarande aldrig så att vi kan garantera varken att analysen är från den skörden, eller att provet är korrekt taget.

Men mest troligt så är det inga superstora skillnader i partiet, och det är därför det stämmer med vad ögat säger och vad pappersuträkningen och foderstaten säger för de flesta. Och de som har stora diffar har endera tagit ickerepresentativt prov (vanligt!) eller råkar ha ett rejält besvärligt parti med stora diffar.

Men jag har sett många många ta prov på fel sätt. De kan ta från rätt antal balar, men tar provet på fel sätt och t ex drar ut en tuss osv. Finns ju tyvärr så många sätt att göra fel på. JAG är aldrig ens säker på att jag tagit ett vettigt prov även om jag tagit från många balar, lyft ut provet osv.

Men har soms agt stämt för ögat vad pappret lovat, har ju nästan alltid haft någon häst som varit 'besvärlig' och krävt en kvot på minst ditt, eller väldigt mkt MJ, och de ser man ju lätt på. De där små trinda som jag haft en massa av däremot, de syns ju inte på. Dessutom har jag gjort så många höanalyser med så vitt skilda värden att jag aldrig drabbats av det Lia beskriver. Så jag litar på att analysen är så bra som provet var, och är just analyserad.

Sen är det möjligt det finns något litet labb nånstans som sitter och gissar istället för att jobba, men jag tror inte det är vanligt.

Men någon exakt vetenskap blir det ju aldrig sålänge man testar ett urval bara. Men, jag anser ändå att analys är ett MÅSTE, för jag tror det är ytterst sällsynt det diffar enormt om provet är iaf hyfsat taget. Och man kan aldrig någonsin SE hur mycket protein ett grovfoder innehåller bara genom att kolla på det. Energin märker man ju rätt snart på hullet, så vore det bara för den saken så kan man ju bara kolla. Men när man ser proteinbrist har det gått långt, och ännu längre har det gått när man ser mineralbrister. På unghästar ser man det kanske inte förrän hästen är 5 år och sönder.

Men ett 'hemmakit' där man på något enkelt och prisvärt sätt kunde kolla protein och mineraler, vore himla trevligt. Eller någon förenklad analys med samma svar, till bra kostnad. Då kunde man dubbelkolla sitt grovfoder med jämna intervall under säsongen, säg varje månad för en unghäst och varannan - var tredje för en vuxen *Drömmer lite*

Utrifrån hur hästarna sett/ser ut i de två stall jag stått i de sista åren så har jag börjat fundera skarpt på analyserna, tycker det är lustigt att de skiljer så väldigt från värdet och hur de utifrån deras foderintag sedan blivit. Det har inte stämt alls, resultaten på djuren borde blivit hel annorlunda.

Enl. det värdet man fått som kan man bara konstatera att inget av resterande parti ens varit i närheten av vad analysen sagt.

Så jag tror att man har bara tur om ett parti åtminstånde till hälften stämmer analysmässigt.

Och jag tror att man om man har upprepde problem bör se över provtagningsrutiner.

Jag kan ju knappast ha haft tur i alla år liksom, speciellt som jag haft krävande individer, där även små skillnader syns ganska tydligt.

10 MJ mindre än beräknat per dygn syns liksom vad det lider på de svårfödda. 10 MJ för mycket än beräknat per dygn syns på de lättfödda.

Lägre SRP/MJ-kvot än den beräknade syns utan minsta tvekan på högkvotshästarna (högre kvot än angivet men samma MJ skulle jag inte märka, men det är ju ingen nackdel)

Det är inte mitt jobb att gå in och tala om för stallägarna HUR de ska ta proverna. Så länge ingen frågar så får de sköta det själva.

Mig kvittar det eftersom jag kan fodra utan siffror, men det är sorligt för de hästarna som fodras efter dessa siffror och där man pratar för döva öron eftersom en siffra "aldrig ljuger".

Hur säkerställer du mineralerna utan analys? *nyfiken*

Och jo, övertro på analyssiffror är ju lika illa som oanalyserat, man måste ju alltid, alltid kombinera den uträknade foderstaten med ögat.

Vi analyserar bara direkt på vallen eftersom sedan vet man inte alls vad man får för konstigt genomsnitt. Viktigt är att ta proverna som labben rekommenderar. Jag har bra förtroende för de flesta värden utom TS. Anledningen är att TS varierar så kraftigt i strängen och stabiliserar sig först när balen legat ett tag. Provet kan också torka en hel del på vägen till labbet. Därför kör vi en egen mätning av TS hemma.

Mineralprover tar vi bara om vi gör större förändringar (nysådd eller liknande) eftersom det varierar ganska litet.

Felaktigheter i analysresultaten kan nog i de allra flesta fallen anses bero på att den som tagit provet tagit ett prov som inte är representativt och slumpmässigt.

TACK:bow:äntligen en vettig människa!

Lär er fodra med ögonen också, inte bara stirra er blinda på siffror. Analyserna är enligt min mening inte tillförlitliga i den utsträckningen att man blint kan sitta o räkna ut foderstater efter dessa:cool:

Det ingår i foderstatsberäkning att titta på hästarna också. Gör man inte det gör man fel.
// Linda

Hur säkerställer du mineralerna utan analys? *nyfiken*

Ibland tycker jag du är lite rolig..

Men jag ska förklara.. Lika lite som du med 100% korrekthet kan säkerställa mineralbehovet hos individen med oanalyserat, kan du säkerställa den med en analys som ofta bara stämmer till en viss % av partiet.

Så jag tycker bara en sån där kommentar är löjligt eftersom man ALDRIG kan komma till 100% för individen på nåt av alternativen.
För att komma till korrekthet så behövs ett tillförlitligt analysprov på allt hästen stoppar i sig och så behövs kontinuerliga blodprov på hästen.
DÅ som först är du skyddad och kan säkerställa vad hästen behöver och får i sig.

Nej men jag ser en STOR skillnad i att ha ett prov - som rätt taget - ger ett medelvärde, och att inte veta alls.

Dels för att kunna se hur väl det stämmer med behoven, och dels för att veta hur kvoten är, speciellt på unghästar. Har jag 1.0 eller 3.0 i kvot t ex.

Helt säker kan man ALDRIG vara, men ditt argument känns som att man aldrig kan vara säker på att inte dö i en bilkrasch och ibland kan till och med säkerhetsbältet vara det som gör att du dör, så man kan lika gärna strunta i bältet.

Man gör väl vad man kan/vad som går liksom.

Helt okej om folk tycker 'jag chansar', dock inte 'jag kan se'. En inte helt orelevant skillnad där.

Det här med analyser och foderstatshysterin tål verkligen att diskuteras.
Precis som du är inne på, så vet man ju faktiskt inte vad individen har för behov av dom olika ämnena, behov som tydligen varierar från tid till annan. För att peka på ett exempel, om än åt motsatsen, så vet ingen varför ena häst får fång men inte den andra, man vet ej heller när en häst får fång första gången varför det blev så. Vilket alltså är ett tecken på för hur lite vi vet om detta som sker i hästen.

Den ständiga frågan i dessa sammanhang är vad som gjort foderstater så nödvändigt för just hästen? Vi gör inga för hunden, katten, människan eller ens för oss själva. Vi gör heller inga foderstater när hästen betar under 5-6 månader.
Konstigt är det.

LIA

Jag tycker analysen är superbra att ha som riktmärke. Ett hö som ser bra ut kan ju ha löjligt lågt proteinvärde, vilket kommer att synas på hästen innan du förstått hur det ligger till. OOch vill man då ha en foderstat i huvudsak baserad på hö med bara något enstaka kilo kraftfoder gör det en jäkla skillnad, innan man förstår att här måste det till en jäkla massa lucern eller kraftfoder för att rädda situationen. Eller det där med mineralkvoter, man vill ju ha en fingervisning på om man ligger i riskzonen att ca/p kvoten blir för låg eller så.

Sedan om analysen skiljer sig en gnutta från verklighetet är ju inget som behöver spela någon större roll. Om det är 6 eller 6,5 Mj eller så, för det är så mkt annat som påverkar hästens behov att så i detalj räknar jag aldrig. Jag ser det som en vägledning, att det där höet vill jag helst inte att vi köper in, eller att i år måste jag köpa hem en burk foderkalk eller en säck lucern för att det ska gå ihop bra. :) Att justera efter hand gör man ju naturligtvis oavsett.

Det vore väldigt svårt att göra en foderstat till oss med tanke på att man äter på olika ställen och olika rätter varje dag. Sedan blir det ju problem också hos dem som har låg förbränning eller dåliga vanor. Då får man gå till en dietist som får lägga upp en foderstat. ;)

Om hsäten får dålig mat en dag vägs det liksom inte upp nästa, för det är samma som serveras vecka efter vecka. Vi kan ju mkt väl äta för mycket fett en dag och mindre nästa. Missa några vitaminer några dagar för att sedan äta en sallad med mycket paprika och fylla på den lilla luckan. Osv.:)

Vi har dessutom möjligheten att välja själva hur och när vi ska prestera fysiskt, och hoppa över en dag om vi känner att vi inte är i form.

För mig är det så enkelt att jag vill ge mina hästar så optimala förutsättningar som möjligt att på bästa sätt och med minsta förlust klara av det jag begär av dem.

Och det är omöjligt med allmän gissningslek. Därför vill jag ha en analys, för att ha ett hum. Och jag vill ha ett så välkomponerat grovfoder, utifrån mina hästars behov, att jag kan 'slira' lite på givorna om så är. Om det blev 6 kg istället för 5 kg i den där lunchgivan, så ska inte kvoter och allt rasa av det.

Jag har uträknat foderstat på kilon och hekton, men jag har också sett till att den är så välkomponerad att det finns svängrum. Om det blir lite mindre eller lite mer silage någon dag så är det fortfarande balans och inget blir skevt.

För jag står inte och petimeterväger silaget sen, eller tar hänsyn till att den här silagebalen är torrare än den förra (och givorna eg ska justeras för det om man ska vara exakt)

Med ett lågkvotsgrovfoder MÅSTE man petimetra eller överdriva våldsamt, vilket jag inte vill. Jag vill dessutom så långtd et är möjligt ge unghästen förutsättningar att få ett långt och hållbart liv, och inte förlita mig till enbart tur i den frågan. Osv.

Jag behöver också hitta ett högkvotshö med så lågt MJ per kilo foder som möjligt för att kunna ge lilla tjockisen hyfsat mycket grovfoder utan att han blir abnormt fet. Även där krävs analys.

Ge så optimala förutsättningar som möjligt, helt enkelt.

Då räcker det väl om man erbjuder även hästen varierad mat?
Hur var det med betet då? Variationer?

Hund och innekatt som äter samma torrfoder dag efter dag?
Människan som anses behöva grönsaker och frukt (vilket även jag anser) men där ändå många lever och mår bra utan att någonsin äta sådant?

Varför denna hysteri just för hästen?

LIA

Hästen har helt andra prestationskrav. Dessutom skiljer sig hästen kraftigt vad gäller ämnesomsättning, matsmältning och hur allt det fungerar från människa, hund och katt.

Jag skulle inte mata mina hundar med ett foder utan innehållsförteckning och analys heller för den delen.

Om målet med ens hästeri är att ha glada haghästar som håller för det och musklar sig för det kan man ju fodra med ögat bäst man vill. Men när det handlar om en häst som ska uppfylla ett prestationskrav, oavsett nivå, så ser jag ingen godtagbar anledning alls att INTE använd de medel som finns till hands för att så långt det är möjligt försöka optimera föutsättningarna.

Liknande trådar

Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 258
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
951
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka