Är helt fast.

feliciaalmqvist

Trådstartare
Är en 15 årig tjej som äntligen har börjat på ridskola :) Bättre sent än aldrig! Jag har ridit i 1 månad nu och jag är besatt! Jag älskar det så obeskrivligt mycket. Ridningen har hjälpt mig, det gör mig glad. Har haft självmordstankar innan, så det är otroligt att ridning kan rädda en person! Jag rider dock bara 1 gång i veckan. Men jag önskar att jag kunde rida varje dag för det är så härligt. Vill lära mig mer så att jag kan köpa egen häst om några år! Vad har jag för alternativ? Kollade ang privatlektion, kostade dock 600 kr för 1 timme (!) Är inte det lite för dyrt?
 
Sv: Är helt fast.

Hej! Ett tips är att åka på ridläger/kurser. Man lär sig massor - förutom att det är roligt. :) Dyrt det med, men 600 för en privatlektion tycker jag låter lite mycket. Kanske kan samla ihop ett par stycken till för att få ner priset? Prata med den som har lektionen, kanske kan ni vara flera för att få ner priset lite. När jag red privatlektioner (dock med egen häst och 12 år sen) så betalade vi 300 kr styck när vi var 2. Vår ridskola anordnar kurser emellanåt t ex, kanske finns någon i din närhet som gör detsamma? Man får leta lite. :) Lycka till!
 
Sv: Är helt fast.

Håller med :) Håll utkik efter olika sorters kurser/ridläger. Kanske du kan börja sköta om någons häst? :)
 
Sv: Är helt fast.

Du har inte möjlighet att rida på ridskolan två gånger i veckan? Och kanske kan du vara i stallet ofta, så du lär dig massor om hästskötsel. Då kan du kanske bli skötare/stallfia och på så sätt få möjlighet att rida ibland.
Eller om det finns någon privatryttare i stallet som har en trygg häst du kan sköta, kanske hjälpa till på tävlingar och så, och kanske få rida ibland som tack.
Det är svårt om det bara handlar om rida, då krävs oftast både pengar och mer kunskap, men är du även intresserad av skötsel och "allt runtomkring" är det lättare.
 
Sv: Är helt fast.

Säger som nån annan , om det är att vara runt hästarna i allmänhet och pyssla och borsta tex , inte enbart ridningen så prova kolla runt där du är om det finns ngn privathästägare som skulle bli glad över nån dag extra i veckan att deras häst får pyssel och mockad box osv . Det är ju tyvärr sällsynt nuförtiden att folk är intresserade av sånt , tror många hade blivit glada om det fanns såna människor som ville inte enbart rida !
 
Sv: Är helt fast.

Kollade ang privatlektion, kostade dock 600 kr för 1 timme (!) Är inte det lite för dyrt?

Det går nog att hitta privatlektioner på ridskolehästar som kostar lite mindre än det, kanske 400 kr/timme eller så. Du får ju tänka på att det är både lön till tränaren och hästhyra i priset. Hästen kan ju inte arbeta hur många timmar som helst om dagen.

Men annars kan du ju rida i två grupper på ridskolan så att du får rida två gånger i veckan, det måste ju bli betydligt billigare.

Du kan ju även fråga på ridskolan om du kan vara där på dagarna och hjälpa till med skötsel av hästar och stall. Olika ridskolor har olika system för det där, så fråga hur de gör hos dig.

Jag blev jätteglad av att läsa ditt inlägg och känner att jag än en gång får bekräftat vilka fantastiska djur hästarna är!

Om du har allvarliga psykologiska problem, vilket det låter som, finns det också på olika håll i landet möjlighet att få terapi där umgänge med hästar ingår i vården. Det låter ju som att det skulle kunna vara väldigt läkande just för dig.
 
Sv: Är helt fast.

Heej, är också 15 och mått/mår jävligt kasst. Och jag håller med dig såååå mycket ridning gör verkligen livet värt att leva!! ja 600 kr är liite saftigt, fråga om nån kompis vill rida med dig det brukar oftast bli nån hundralapp billigare :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 029
Senast: Solstig
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 281
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: warg
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp