Är hästmänniskor för godtrogna överlag?

Rie

Trådstartare
Gång efter gång dyker det upp trådar där folk ej skrivit kontrakt, ej får betalt för stallhyra, ej blir av med häst osv.
En del av dessa skribenter har skrivit/svarat i rätt många trådar så man kan ju undra varför de inte läst dessa trådar och agerat för att skydda sig själva.
"Det händer inte mig"....

Att bara för att jag inte ens tänker tanken på att dumpa min häst eller strunta i hyran betyder ju inte per automatik att alla andra har samma ansvarskänsla.
Och att det är bästa kompisen borde betyda ett ännu utförligare kontrakt för bibehållen vänskap.

Rie
kan inte låta bli att undra....

Sv: Är hästmänniskor för godtrogna överlag?

Det finns en gigantisk gråzon också. Där man misstolkar varandra. Vilket i längden kan ställa till väl så mycket som rena dumpningar t ex.

Därför föredrar jag att alltid få allt på papper, så jag kan fundera, överväga och ställa motiverade frågor utifrån det som står skrivet. Och det är inte bara en gång (utan flera) som jag tackat nej till stallplatser (som låtit bra vid besöket) när kontraktsförslaget kommit via e-mejl senare på kvällen.

Tror folk litar för mycket på sina sk "vänner". Man erbjuder en vän stallplats och struntar i kontraktet med motiveringen att "vi är ju vänner, vi vet vad som gäller och det kommer funka" och sen simsalabim så står man där en dag upp till knäna i sörja.

Sen tror jag också att det kan vara som du säger, att folk tänker "det händer inte mig, jag har stenkoll på läget" lite för mycket och klappar sig själv för bröstet lite väl hårt.

När jag blev "lurad" berodde det på att den jag litade på var en nära barndomsvän som jag var helt säker på hade en väldigt lika syn på hästeriet som jag själv. Jag utgick från att vi delade en grundsyn på levande varelser men när det sedemera kom till ekonomiska frågor kring hästhälsa. Ja, då visade det sig att så absolut inte var fallet. Jag tror inte vi kunde komma mycket längre från varandra i frågan faktiskt. När hon blev pressad (anmäld av någon anonym för vanvård av djur, inte av mig dock) visade hon plötsligt en mycket,mycket obehaglig sida där det visade sig att vänskap inte heller betydde särskilt mycket:crazy:. Lånade pengar av mig till strö, foder och vet.vård som aldrig någonsin kommer att betalas tillbaka. Varken jag eller mina djur kommer svälta ihjäl för det, men min tillit till vänner fick sig en ordentlig törn vilket gör att de vänner som jag faktiskt SKULLE kunna lita på får betala högsta priset.:(

Så summa summarum är det kanske så, att de som luras är smorda i lädret och baksluga och lyckas för att vi som blir lurade har så svårt att tro att någon skulle kunna vara så usel. I den bästa av världar skulle ju ingen vilja såra eller skada någon annan och vem vill inte leva i den bästa av världar?

//
Jimma som nu vet att även i de grönaste skogar växer det flugsvampar.

Du har en poäng där. Då dyker ju frågan upp; hur noggrant ska ett kontrakt vara? Var sätter man gränsen, hur långt ner i detaljerna går man?

Jag har av och till haft foderhästar som sällskap åt min häst. Då har jag alltid sett till att jag enkelt kan lämna tillbaka hästen, detta då hästägaren/na har eget stall. Eller att pållen vid återlämnandet ska gå till hästhimlen.
Det ska dröja innan jag tar en häst vars ägare lämnar ut den t ex pga studier på annan ort och därmed också säger upp stallplatsen. Lätt att det blir svårigheter då för ägaren att ta tillbaka hästen. Givetvis lättare om ägaren vill det, vilket ju inte alltid är fallet.

Trist att det blir så.
Jag har blivit mer och mer luttrad när jag sett vad människor kan hitta på mot varandra - dock ej personligen - så numera finns tyvärr alltid frågan "var är haken?" i bakhuvudet, när någonting verkar bra.

Jag tycker att man som uthyrare ska ha så klara rutiner att de lätt kan sättas på pränt (som en bilaga till kontraktet kanske? vilket också kan användas som "säljmaterial" om/när man annonserar) och sedan inte göra specialdealer från det, utan "this is it - take it och leave it".

Att precisera ner till detaljnivå är både omöjligt och ohållbart, men att vara noga med vilken filosofi man håller i stallet tror jag är viktigt, och därifrån sedan hålla rutiner.

Håller med om att man måste ha samma grundfilosofi i ett stall!

Jag har många gånger, både irl och här på forumet sett vad som händer när filosofin är olika! Och det enda jag tycker man då kan göra är att flytta! Flytta till ett stall där filosofin är densamma, tycker man helt olika kommer man aldrig att komma överens! Oftast för att de olika sätten att tycka/handla är ju inte fel något av dem, så ingen ska ju behöva ändra sig!

Jag kommer i vinter flytta min häst till ett stall där de som redan är uppstallade får vara med och godkänna de som vill hyra box i stallet. Just för att stallägaren inte ska få situationer där de inackorderade inte kommer överens. Ett ganska enkelt sätt tycker jag för att försöka slippa bråk och tjafs.

Sedan är en stark stallägare också något som måste till! Ett fungerande stall tycker jag ska ha en ägare som har sista ordet!

Tycker du har rätt i alla dina punkter. Kan tillägga att vi flyttade till ett stall som från att ha varit OK förvandlades till rena mardrömmen.

När vi flyttade dit var det viktigt för stallinnehavaren att hästarna kom ut varje dag. Var vädret dåligt kom de in tidigare. Trots att vår häst var väldigt känslig, ville vi att han kom ut oavsett väder.

När vi flyttade därifrån hade allt ballat ur, men vad gäller just ovanstående punkt var det flera gånger i veckan som hästana fick stå inne p g a vädret. Med hänvisning till att STALLINNEHAVAREN inte ville gå ut med hästarna när det blåste och regnade :eek:

Jo, det var en förkrossande andel av hästarna som "mystiskt" fick korsförlamningssymptom väldigt ofta. Undrar varför?

Just det där med att det tummas på utevistelsen tycker jag är rätt vanligt! Tycker man det är ok så finns ju inte något att bråka om, men tillhör man det hästsläktet som vill ha ut hästen i ur och skur, då är det ju ett problem!

Även jag har haft hästen i ett stall där det till slut inte fungerade med utevistelse varje dag, det pga vädret och personalens arbetssituation. Jag förstår personalen, de gjorde så gott de kunde, men jag vill inte ha min häst ute så få timmar per dag och absolut inte inne hela dagar! Oavsett väder!

Min häst går för första gången i sitt liv på lösdrift. Det har hon gjort sedan i mars. Hon fryser inte, hon håller hullet, hon är mindre insektsbiten än någonsin, hon är inte förkyld, fötterna är fina, med andra ord, hästen mår prima! :laugh:
Så vädret kvittar, det är min häst bevis för! ;)

Frusna hästar har märkligt nog alltid frusna ägare;). Inställda utsläpp har väl aldrig med hästarna att göra egentligen. Antingen fryser den som ska släppa ut eller så är den bara lat. Jag har då aldrig hört talas om någon häst som blivit allvarligt sjuk av att behöva gå ut, däremot finns det väl misstänkt många som verkar lite skröppliga av att inte få gå ut så ofta.

Ha, ha, du har ju helt rätt i att frusna hästar ju har frusna ägare! :D

Jag är den "ofrusna" sorten, min häst har haft halsdelen på sitt täcke hela två gånger (har haft hästen i drygt fyra år), och den åkte på den helklippta hästen som blivit varm på träning och sedan skulle gå ut i regnet på vintern.
Fler än en hästmänniska i min närhet har numera halsdelen på dagligen vintertid! :angel:

I ett stall jag förut stod uppstallad hade stallägaren skrivit att hennes hästar skulle "ha halsdelen på sig i hagen om det är kallt". Jag sa då till att stallägaren behövde specificera sig vad är KALLT? För mig är kallt typ -30 grader. :grin:

Det otäcka när det gäller täcken är ju att det börjar visa sig att hästar kan fara riktigt illa av för mycket täckande! Jag läste en mycket intresssant artikel för ett par år sedan i en irländsk tidning. De hade tagit del av en hel del forskning, och de hade sett fler än en gång att för mycket täckande trots att klimatet blir varmare faktiskt kunder öka risken för fång!

Nu halkade jag nog rejält från ämnet här i tråden, men hur gör man i stall där synen på god hästhållning är så olika? :confused:

Ja hästen behöver ju mindre mat för den behöver inte värma upp kroppen på samma sätt som utan täcke. Mindre MJ behövs.

En del av oss har faktiskt erfarenheten att det fungerar alldeles utmärkt. Och om man är uppväxt i en miljö där muntligt avtal gäller och hålls av båda parter, vill man gärna tro att det fungerar för det mesta.

Jag var under sju års tid uppstallad på en travanläggning. Endast muntligt avtal där det beskrevs vad som ingick. Aldrig några problem alls. Mer än något absurda meningsskiljaktigheter mellan stallägaren och mig när han inte ville ha betalt och jag ville betala.

Jag har en häst utlånad på foder (visserligen till en av mina äldsta kompisar, men ändå). Vi har ett muntligt avtal om att hästen är kvar hos henne så länge hon har glädje av honom. Sedan avser jag att låta avliva honom (han är rätt gammal). Och han har stått hos henne i ungefär fyra år, helt okomplicerat. Jag misstänker att vi kan bli oense om betalningen om något händer hästen - eftersom vi båda antagligen kommer att vilja betala. Dessutom har jag den hästen försäkrad vilket inte de är som står hemma hos mig.

Jag har personligen aldrig blivit lurad i sådana sammanhang, och heller inte lurat någon annan. Därför tycker jag att det är normalt att hålla sig till muntliga avtal.
Fast efter att ha sett här på Bukefalos, inser jag att det finns väldigt många människor som inte håller sig till ingångna avtal (eller att avtalen är otydliga och kan missförstås/tolkas olika). Och skulle därför aldrig rekommendera någon att avstå från skriftligt avtal.

Inställda utsläpp har väl aldrig med hästarna att göra egentligen. .

OT och något ryckt ur sitt sammanhang.
Där jag var installad förut, hände det att min unghäst inte kom ut - för hästens skull. De två gånger per år som det var isbana på gårdsplanen och man inte hunnit sanda. Stallägaren motiverade det helt riktigt med att man ska undvika Bambi på hal is med häst.
Hästen fick sedan byta till en hage dit han kunde gå utan risk för benbrott och fläkskador.

Men jag håller med om att det nog oftast är hästägaren som är sjåpig.

Hej!

Jag håller bara delvis med dej här, faktiskt.

Jag är en extremt frusen person (med allt underhudsfett samlat på 2 bra ställen, men där det inte gör nån nytta alls!). Min förra häst gick naken året om, hon frös när det var 0 till minus 5, ösregn/snöblask och blåst, annars inte. Hon stog i utebox och var naken.. ja, året om. Ute hade hon täcke som skydd mot blöta- vid behov, eftersom det blir så kallt att stå i utebox och vara genomblöt.

Min nya häst fryser däremot. Vi är flera som sett henne frysa så hon skakar när det regnar, blåser och är 10 PLUSgrader. Jag tycker hon är en fjolla, men har fått acceptera att hon är en prinsessa och behöver täcke. Däremot klarar hon minusgrader bra- bara hon inte är blöt..

Så, det är allt en grov generalisering om frusna ägare.. Jag skulle kalla dom lättlurade eftersom folk går på täckessäljarnas snack..

Däremot kan jag hålla med om att det ofta är just utevistelsen som gör att det inte funkar i stall. Där jag stog förrut tog man in hästarna vid regn och åska, sommartid, men lät dom stå ute i värmen och solen och bli bitna av bromsarna.. Det blev nästan slagsmål när man tog in sin egen häst när det var sol, dom andra hästarna led som galningar.. (Ja, jag brukade då ta in dom, fast jag inte "fick").

/Lavinia, som lärt sej att låter det för bra för att vara sant, så ÄR det för bra för att vara sant.

Frusna hästar har märkligt nog alltid frusna ägare;). Inställda utsläpp har väl aldrig med hästarna att göra egentligen. Antingen fryser den som ska släppa ut eller så är den bara lat. Jag har då aldrig hört talas om någon häst som blivit allvarligt sjuk av att behöva gå ut, däremot finns det väl misstänkt många som verkar lite skröppliga av att inte få gå ut så ofta.

Sedan är en stark stallägare också något som måste till! Ett fungerande stall tycker jag ska ha en ägare som har sista ordet!

Alla verksamheters VD/ägare har fullt ansvar. Ska därmed ha sista ordet. Inackorderingar kommer och går och det går inte att vara alla till lags. Stallägaren kommer snart att inse vad som behövs göras för att behålla sina inackorderingar, därför gör hon inte det kommer de att lämna stallet inom sinom tid.

Att många har muntliga avtal handlar säkert om okunskap, samt att man har hästen hos en vän/bekant, etc. Jag tycker det är märkligt att det inte är används mera avtal, i de större stallen, eller i de stall där man tar in främmande människor.

För min egen del så har jag inget skriftligt avtal i det stall jag är i nu. Jag delar stall med en kvinna som jag delade stall med på 90-talet och då som nu går det smärtfritt. Jag försöker göra extra insatser i stallet, utöver överenskommelser, för att underlätta för henne, för jag tycker hon drar det tyngsta lasset som bor på gården. Innan jag flyttade till henne och innan vi byggde boxen där min häst står idag så gjorde vi upp faktiskt per mail, jag räknade ut vad jag skulle betala henne och vad jag skulle göra.
Hon är lite av en slarver och jag är en perfektionist så jag hjälper henne att röja upp och hon hjälper mig att varva ner/bli lite laid back vilket jag behöver.

Vi har än så länge en god balans i stallet. Hon är väldigt blygsam av sig och jag behöver aldrig känna att jag måste prestera något, vilket är en ganska vanlig känsla jag får när jag umgås med "duktiga" hästmänniskor som kan och vet allt. Visst kan vi bli osams, men då får jag helt enkelt flytta. Det är inte värre än så.

En tant som jag köpte min första (förra häst) spände ögonen i mig vid påskrift av köpe-avtalet och sa
-att ibland får man knyta handen i fickan och leva med att stallmänniskor säger/gör konstiga saker. Ibland är det viktigare för hästen att man håller tyst, och inte byter stall.
Det vi hör och läser om på Bukefalos är väl situationer långt ifrån att man klarar av att "knyta handen i fickan".

Senast ändrad:

Klokt sagt det där med att man ska "knyta handen i fickan". Tyvärr tror jag många inte kan det, de kan inte se så långt som att hästen har det jättebra och då kanske man får tumma lite på sina egna behov.

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30