Är hästar färgblinda?

P

Pontiac

hejsan!

Detta är kanske en ganska dum fråga, men jag har länge funderat på om hästar ser färg?
En del säger att dom ser färg, en del att de ser svart o vitt o andra att de ser svart, vitt o gult. man undrar ju eftersom alla säger olika!

men om hästar är färgblinda, varför målar man hinder i olika färger då? det är la bara för att det ska bli skrämsligt, men om hästen inte ser färgen så är det väll ingen mening med det...


Tacksam för svar!

/Pontiac
 
Sv: Är hästar färgblinda?

de är inte färgblinda men de ser inte färger på samma sett som vi och ser inte vissa färger, tror forskarna..
 
Sv: Är hästar färgblinda?

Pontiac skrev:
men om hästar är färgblinda, varför målar man hinder i olika färger då? det är la bara för att det ska bli skrämsligt, men om hästen inte ser färgen så är det väll ingen mening med det...


/Pontiac

Det är nog mest för vår egen skull som hinder målas, tror jag. Det finns ju de som har omålade träbommar också, och det går ju bra det med. Däremot ser ju hästen mönstret som bildas av de målade fälten på bommarna, och det kan säkert påverka hur olika hästar uppfattar olika hinder.
 
Sv: Är hästar färgblinda?

De ser färger, men inte lika tydligt som vi. De ser vissa färger starkare som tex gult, medans de kanske inte ser blått så tydligt (gissade bara blått) Och de ser skillnaden mellan rött och vitt tydligt, så därför är många hinder röd-vita eller röd-gula. Men de ser ju som sagt de andra färgerna med, bara inte lika tydligt/bra.
Har jag hört iallafall, kan ha fel.
 
Sv: Är hästar färgblinda?

Pontiac skrev:
hejsan!

Detta är kanske en ganska dum fråga, men jag har länge funderat på om hästar ser färg?
En del säger att dom ser färg, en del att de ser svart o vitt o andra att de ser svart, vitt o gult. man undrar ju eftersom alla säger olika!

men om hästar är färgblinda, varför målar man hinder i olika färger då? det är la bara för att det ska bli skrämsligt, men om hästen inte ser färgen så är det väll ingen mening med det...


Tacksam för svar!

/Pontiac

Jag upptäckte att iaf min häst kan se skillnad på blått och rött.
Jag använde tidigare blå IKEA påsar hästen kom direkt. När jag bytte till Globus röda kom han inte dom närmaste dagarna utan först när jag hällt fodret på marken. Nu kommer han direkt oavsett påsarna är blå eller röda.
 
Sv: Är hästar färgblinda?

supergladis skrev:
Jag upptäckte att iaf min häst kan se skillnad på blått och rött.
Jag använde tidigare blå IKEA påsar hästen kom direkt. När jag bytte till Globus röda kom han inte dom närmaste dagarna utan först när jag hällt fodret på marken. Nu kommer han direkt oavsett påsarna är blå eller röda.

hihi gulligt:rofl:
 
Sv: Är hästar färgblinda?

Som alla poängterat är hästar inte färgblinda. De ser tydligast skillnad mellan olika nyanser av grönt och gult. Ganska självklart med tanke på att det äter gräs. Rött och blått har de svårare att se skillnad på men de kan. Hästar är bytes djur som överlevt genom att kunna uppfatta saker som inte passar in i miljön. Dessutom minns de saker i bilder tvärtemot oss som kan minnas föremål och sedan känna igen dem i olika miljöer. Det betyder att alla saker som förändras mot minnesbilden är lite läskigt. Genom att utsätta hästen för varierande miljöer lär den sig att bara för att något är annorlunda betyder det inte att det är farligt. Klart lysande hinder i olika format, typer och färger uppfattas antagligen inte som hos oss varianter av ett hinder utan snarare olika konstiga föremål =potensiell fara. Titthinder lär hästen att bara för att det ser annorlunda ut betyder det inte att det är farligt. Hästen måste alltså lära sig att acceptera att nya saker inte alltid är =farligt.

Blev en lång föreläsning här, men jag hoppas att du fick svar på frågan! ;)
 
Sv: Är hästar färgblinda?

Stängseltillverkare har provat sig fram till vilka färger som hästar ser bäst
De kom fram till att de ser naturfärger bäst
Brunt o grönt allra bäst, vitt sådär.


har köpt gröna band till hagen o det syns väldigt bra året om även för mig.
Ser direkt om staketet är helt.

En parentes:
Jag skulle gå över en större väg med min nyinköpta 4-åring
Det var snö på vägen men uppkört( asfalt) i hjulspåren.

När det blev ok att gå över så vågar hästen inte gå över de svarta hålen;) Det kom då flera bussar o jag fick gå tillbaka till diket med djupsnö
Kom till slut över o hade nu erfarit att den inte var det minsta rädd för trafiken:)
På vägen hem var vi återigen tvungna att passera vägen, men nu var det plogat. Då reagerar den lika på ränderna på övergångsstället.
Men det gick ngt lättare.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp