Är han sällskapssjuk?

S

Serioko

Jag har precis fått hem en ny häst från irland. Jag ställde honom ensam i en hage igår när han precis kommit. och när jag ställde mig vid grinden så galopperade han fram till mig och "hälsade", så jag gick in i hagen och kliade lite på honom.
Sedan så började han följa efter mig, när jag gick i hagen, när jag stannade så stannade han, och när jag sprang så travade han. Han svängde när jag svängde osv.
Sedan så började han busa och springa i cirkelrörelser, så jag tänkte att jag gjorde det samma. Och "lekte" med honom.
Jag har aldrig träffat en häst som gör såhär förut och är inte insatt i NH iöverhuvudtaget, men jag är aldrig elak osv.

Han beter sig inte alls så med de andra stallmänniskorna i mitt stall han är snarare arg mot dessa. Jag hade provridit honom två gånger innan och han var snarare lite småsur mot förra ägaren?

Är det någon som har någon aning om varför han gör så mot mig?
:bump:

Är mkt tacksam för svar! :D

/Jenny

Sv: Är han sällskapssjuk?

Grattis!

Förvalta detta mkt väl.

Fortsätt att jobba på förtroendet och bli inte arg......för min del så är enda gången man får bli arg det är när hästen tänker gå på/över en.

Tydligen känner han samhörighet med dig. Forstätt le och var glad med honom och var med honom när du är där. Tillbringa gärna tid i hagen promenader mm.

Försök att verkligen lyssna för du kommer att få svar om du är lyhörd!

Jag blir så glad när jag läser om sådant här:)

Lycka till!

skönt att höra!
jag har ju sett vissa nh-proffs som har supergulliga hästar men saken är den att jag inte ens hanterat honom! :love:

Ska försöka bygga på detta ytterligare så han inte tröttnar då!

Kram Jenny

garttulerar han gillar dej o känner sej trygg med dej o erkänner ditt ledarskap .
fortsätt med sånna saker . backa honom tex ..

Håller inte med om att du ska backa honom.

Det finns ingen anledning om det inte är så att han kommer för långt in i din zon. Varför använda dominans om det inte behövs då kan hästen förlora förtroendet som dem verkar ha fått till varandra.
Ömsesidig respekt.
Bemöt din vän/häst så som du vill bli bemött själv.

Mvh Fatima

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?