Är gatusalt farligt för hästarna?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ju blivit tvungen att salta även hagen nu (tö igår plus påfrysning gjorde att även betet blev en skridskobana, så nu är de tillbaka i vinterhagen), men undrar om det är/kan vara farligt för hästarna att äta av saltet?

Jag tycker inte det borde vara någon större fara, det lär ju inte vara några mängder de får i sig liksom. Men lika bra att fråga.

Det är ju stensalt, NaCl (minst 98%), men det står ju noga på säcken att det bara är till halkbekämpning och INTE till livsmedel.

Men, ponera att de slickar i sig salt i hagen (jag har inte sett dem visa något intresse för det än, men med de där två är inget omöjligt), kan det då vara farligt/skadligt på något sätt i de små mängder det handlar om som de kan få i sig från marken?

Sv: Är gatusalt farligt för hästarna?

Jag har för mej att det inte ska vara ngn fara, renarna drar sig oxå upp på vägarna å slickar salten å det enda de dör av är bilarna som kör på dem :smirk:

Tror inte det är farligt. Däremot har jag lärt mig att det är skadligt för ben och hovar, och att om man ridit på saltad ridbana eller väg, så ska benen spolas och tvättas noga. Så frågan är ju om det kanske är dumt att låta dom gå i en saltad hage? :confused:

Centaur skrev:
Tror inte det är farligt. Däremot har jag lärt mig att det är skadligt för ben och hovar, och att om man ridit på saltad ridbana eller väg, så ska benen spolas och tvättas noga. Så frågan är ju om det kanske är dumt att låta dom gå i en saltad hage? :confused:

Det är inte bra för hovarna nej, salt är rejält uttorkande. Därför jag i det längsta försöka lösa det UTAN att salta i själva hagen (det är dock inte hela hagen som är saltat men de värsta partierna,och de värsta partierna är ju värst för hästarna ofta är/går/står där). Men nu fick det liksom bli så ändå, alternativet var att hålla dem inne.

Sen hoppas jag ju (jag har inga spolmöjligheter) att det salt som de facto hamnar på/i hästarnas hovar är ganska lite. Saltet töar ju isen, men leran är fortfarande frusen (dvs det är hårt).

men oavsett, det blev liksom ett val mellan pest eller kolera - endera salta hagen så de går i saltad hage - eller ha dem inne tills på måndag - tisdag. Och då kändes saltet som det som var 'minst illa' =/

stensalt kan ingå i livsmedel. vet att det finns på marknaden speciellt nu när all livsmedelstillverkning går ut på att det skall vara så billigt som möjligt.
det är billigare än vanligt salt.
vad är det för salt i saltstenar ?
vet ej om det finns olika typer av stensalt.

Om man inte vill salta kan man köra ut spån eller torv från boxen och sprida ut det på de värsta ställena... Inte speciellt snyggt men väldigt effektivt!

Jag vet inte om det är skadligt att äta saltet ,Men om du har någon häst aom brukar ha känsliga karleder så ska du vara extremt noga med att göra rent karleder och ben. Det kan bli smarriga sår.
Nu jämför jag med hur vissa travares ben/karleder kan se ut när dom sprungit på en travbana som är saltad.
Men å andra sidan så skiljer det väll en del i saltmängd du använder dig av.

Om man inte vill salta kan man köra ut spån eller torv från boxen och sprida ut det på de värsta ställena... Inte speciellt snyggt men väldigt effektivt!

Jo, jag har gjort det, men jag vill helst inte fylla hela hagen med 5 cm gödsel ;)

Jag vet inte om det är skadligt att äta saltet ,Men om du har någon häst aom brukar ha känsliga karleder så ska du vara extremt noga med att göra rent karleder och ben. Det kan bli smarriga sår.
Nu jämför jag med hur vissa travares ben/karleder kan se ut när dom sprungit på en travbana som är saltad.
Men å andra sidan så skiljer det väll en del i saltmängd du använder dig av.

Jo, här är ju påfruset så det är bara hovens undersida som kommer i kontakt med det.

Och inte hjälpt det heller, jäkla SMHI ändrade prognosen och istället för tö blev det 5 grader kallt. Jag blir VANSINNIG på det här och räknar snart timmarna tills jag kan ringa hovis och boka tid för skoning.

Förr i världen så bestod vägsalt mest av MgCl, MagnesiumClorid, vilket är effektivare än NaCL för att tina is, men giftigt.
Jag tror att det har blivit förbjudet med hänsyn till viltet och naturen.

Men du verkar ju kunna läsa på påsen, vad är det mer för salter och hur mycket av varje?
KaCl, Kaliumclorid är t.ex. inte giftigt.
Och litet MgCl klarar man.

Centaur skrev:
Jag såg en häst häromdan som varje vinter tydligen råkar ut för irritation i karlederna,ej mugg men det blir som brännskador nästan, gissa vad vi kom på?
När jag såg hästens hovar sa det klick..SALT.. hästen rids ofta längs saltad väg på vintern..både hoven och huden var mkt irriterad av vägsaltet!
Nåt att tänka på..
sen kan man fundera på hur miljövänligt det är att salta i hagen, salt dödar växtlighet.. men förstår absolut att man inte vill ha häst med fläkskador.. det går inte vräka på mkt grus?

Tycker du är mkt mån om dina hästar Alexandra sånt är underbart att läsa!Hoppas allt löser sig med halkproblemen, inte kul!!

Var i ett annat stall förra veckan där de har halkigt i hagen, ingen har broddar i hagen pga dumma "regler" i stallet.. facit blir otroligt muskelömma hästar som stapplar omkring i hagen..upprörande, jag frågade om det är oroligt i flocken och om de sparkar mkt och därav broddförbudet.. näe blir svaret.. men OM de sparkar..
Jag blir så trött..vrickningar, fläkskador är inte det allvarligt då?
Detta stall har länge haft konstiga skador på hästarna med bog o bäckenproblem..konstigt va? suck.
Hur väl man än sköter sina hästar så finns det alltid hästar som lyckas skada sig på de mest otroliga sätt.. men att inte ha snösulor o ordentligt broddat är inte snällt mot hästen, har de skor fixa halkrisken..
Förstår inte hur en del tänker..som detta stall där de tar ut kiropraktor o massörer för o försöka fixa och dona hit o dit, men orsaken tas inte bort.. det faktum att de halkar omkull i hagen.. ska man skratta eller gråta!!
Är mkt öppen för alternativa metoder men blir galen när många inte ser orsaken till problemen, tex snedverkade hästar, tandproblem, felaktigt foder,dåliga sneda ryttare..ja ni fattar.
Lika smart som o ta en Treo när man brutet foten typ!!
Oj ursäkta nu spårade jag ur lite! :angel:

Håller med om att det är inte kul med unghästar som ofta är små vildbattingar som halkar omkring på isen, har själv en "Rallykalleunghäst " hemma..löser detta genom att byta hagar,har inte mkt mark men olika hagar, bättre liten halkfri yta att skutta på än stor isig hage de ändå står still i..eller går omkull.. men vet det är svårt i vissa fall o i vissa skitvädertider..
Lycka till!! :p

Inte_Ung skrev:
Förr i världen så bestod vägsalt mest av MgCl, MagnesiumClorid, vilket är effektivare än NaCL för att tina is, men giftigt.

Men du verkar ju kunna läsa på påsen, vad är det mer för salter och hur mycket av varje?

Det står inget mer än att det är Stensalt, NaCl (natriumklorid) och minst 98%. De där återstående 0-2% framgår inte vad det är??

sen kan man fundera på hur miljövänligt det är att salta i hagen, salt dödar växtlighet.. men förstår absolut att man inte vill ha häst med fläkskador.. det går inte vräka på mkt grus?

Lite svårt att få tag på grus såhär i mellandagarna tyvärr, annars hade det ju fungerat hyfsat. Ett tag - tills det töat på riktigt och det blirvit nedtrampat i geggan när det blir lera.

Att växtligheten dör av saltet är jag medveten av, fast det är ju en vinterhage där det mest växer 'skräp' så det är ingen större fara (där jag behövde salta är det nog mest bara ogräs iaf, det är ett område som är väldigt poppis hos hästarna). Däremot vill jag inte ha mer salt än absolut nödvändigt i hagen eftersom det är bäckar på tre sidor av den. (Jag kollade med grannbönderna innan jag saltade och de förstod och tyckte det var okej, så ni behöver inte vara orolig =))

Tycker du är mkt mån om dina hästar Alexandra sånt är underbart att läsa!Hoppas allt löser sig med halkproblemen, inte kul!!

Jag skor henne såfort det går, det ger sig liksom inte av sig själv och mycket vinter kvar, och även om det mirakulöst imorgon skulle komma snöööö i massor, så det lär bli såhär fler gånger med tanke på hur den här jävla vintern varit), och sen får de gå på betet sålänge det är fruset. (betet är jämnt underlag men just nu en skridskobana tyvärr)

Förstår inte hur en del tänker..som detta stall där de tar ut kiropraktor o massörer för o försöka fixa och dona hit o dit, men orsaken tas inte bort.. det faktum att de halkar omkull i hagen.. ska man skratta eller gråta!!

Fast påtalar inte equiatrikern/kiropraktorn det med hagarna då? Min equiatriker sa ju att 'det hon (Kele) behöver nu med muskelproblemen är en halkfri hage!'. Sen, hon bor ju i området själv och VET tt det inte är så himla lätt att ordna, men hon var ju ärlig med att det skulle behövas. Ett plant, halkfritt underlag, för att ge musklerna en chans att återhämta sig efter vurpan.

Håller med om att det är inte kul med unghästar som ofta är små vildbattingar som halkar omkring på isen, har själv en "Rallykalleunghäst " hemma..löser detta genom att byta hagar,har inte mkt mark men olika hagar, bättre liten halkfri yta att skutta på än stor isig hage de ändå står still i..eller går omkull.. men vet det är svårt i vissa fall o i vissa skitvädertider..

Hon håller sig väääldigt stilla nu, antagligen en kombination av underlag och muskelproblemen. Och nu är det ju inte halt i vinterhagen, men det är KNÖLIGT utav bara fan, och det är ju lika illa för henne som halkan. Betet är som sagt plant, men isigt. Och jag har tjuvkikat i alla grannarnas hagar och på alla åkrar och det är is där med (tänkte annars om jag kunde låna en ko- eller fårhage som inte används nu iaf), men det har blivit is på fasiken ALLA ytor =/

Men, förhoppningsvis går hovis med på att sko henne så hon får skor på sig i nästa vecka, och sen får de gå på betet som sagt, då har hon inte halkfritt underlag men hon har 'utrustning' för att klara av isen (dvs brodd och skor) och det är plant underlag. Och så väntar vi in vååååååren..

Fast jag kom på att jag inte skulle salta av en anna orsak.

När det sedan tinar och blir lerigt, så blir det lerigare tidigare iom att man sänker fryspunkten.
Det jag vissa år har gjort på utsatta ställen är dels att sanda och dels att sprida sågspån/dynga och så vattna fast det i underliggande is.

I år så går de oskodda i hagar som tack och lov inte är så hala.
De som behöver är broddade.

Inte_Ung skrev:
Fast jag kom på att jag inte skulle salta av en anna orsak.

När det sedan tinar och blir lerigt, så blir det lerigare tidigare iom att man sänker fryspunkten.
Det jag vissa år har gjort på utsatta ställen är dels att sanda och dels att sprida sågspån/dynga och så vattna fast det i underliggande is.

I år så går de oskodda i hagar som tack och lov inte är så hala.
De som behöver är broddade.

Jo, vet att det blir lerigare, men det var en tanke med det med. Tänkte att lerhelvetet skulle tina upp lite med (fast den eg ska vara frusen och marken en bit under är frysen) så den blev 'söndertrampningsbar' och kunde trampas till lite jämnare. Fast som sagt, det fungerade inte. Isen fick jag bort men leran är stelfrusen ändå (dvs knöööligt).

Så det är nog bara att inse att den där hagen är körd tills det endera kommer en hlavmeter snö ELLER det tinar/töar helt. Så, såfort jag fått på skor på damen ska de tillbaka ut på betet. (just nu gjorde jag dock bedömningen att det är bättre med superknöligt men halkfritt i 75% av hagen, än jämnt underlag men halt i 95% av hagen. Men kan inte påstå att något av det känns speciellt bra.

Frusit fast spån/gödsel har jag gjort en lång 'gång' gör att erbjuda halkfri väg ner i hagen (det sluttar). Nackdelen med det är dock att dels så blir det VIDRIGT sen när det töar, och dels så gödseln isolerar ovanifrån vid töande, samtidigt som den när det semitöar släpper från isen, då glider det på underliggande blankis.

Det jävligaste är ju att den här halkan inte har med hagstorlek att göra heller, även jättehagarna här är istäckta =/ (Knöligheten i vinterhagen är ju dock helt kopplad till storlek, även om den med normalmått mätt är stoooor tycker ju jag den är liten men jag är bortskämd med 5 ha per häst och fyra - fem sådana hagar att välja på jag ju *vissel* Men även de är isiga nu tyvärr)

Inte_Ung skrev:

Det är tvärt om! Pratar vi vägsalt är Kalciumklorid mest effektivt. Det klarar lägre temperaturer och verkar mer effektivt än Natriumklorid (”vanligt” salt), men är också mer aggressivt mot miljön. Magnesiumklorid är ”mildast” men fungerar inget vidare för halkbekämpning, däremot är det en bra dammbindare och rekommenderas på grusvägar på sommaren eftersom det är miljövänligare. Dessutom rekommenderas det i ridhus just för att det är mildare mot hästens ben och hovar än både Natriumklorid och Kalciumklorid.

Som med allt annat så är alla tre saltsorterna inte miljövänliga när de används i stora mängder, men alla tre används i livsmedel så i små mängder är de inte skadliga.

Ang. Alex fråga varför det står att vägsaltet inte ska användas till livsmedel så har det med att göra hur saltet hanteras. Det är inget giftigt i vägsaltet i sig, men eftersom det hanteras öppet (bryts i gruvor, körs med hjullastare, förvaras på marken innan det säckas/säljs) kan det komma i lite annat skit.

Vakuumsalt används till livsmedel och framställs genom att man löser upp salt med vatten och filtrerar det ett antal gånger och får på så sätt en ren produkt. Sedan hanteras det slutna system med höga krav på renlighet och smutsas inte ner ”utifrån”.

Senast ändrad av en moderator:

Veronica_A skrev:
Ang. Alex fråga varför det står att vägsaltet inte ska användas till livsmedel så har det med att göra hur saltet hanteras. Det är inget giftigt i vägsaltet i sig, men eftersom det hanteras öppet (körs med hjullastare, förvaras på marken innan det säckas/säljs) kan det komma i lite annat skit. Livsmedelssaltet hanteras i slutna system med höga krav på renlighet och smutsas inte ner ”utifrån”.

Ah, TACK! Då är det med andra ord ingen större risk om de skulle peta i sig lite. (De har som sagt visat nada intresse för de saltade partierna, men om de nu skulle det så kan jag vara lugn =))

Alexandra_W skrev:
Ah, TACK! Då är det med andra ord ingen större risk om de skulle peta i sig lite. (De har som sagt visat nada intresse för de saltade partierna, men om de nu skulle det så kan jag vara lugn =))

Nej, skulle de slicka i sig saltet från marken är det liten risk att de skulle få i sig något skit genom saltet. Sannorlikheten är nog större isf att skiten de får i sig kommer från den egna hagen. :crazy:

Veronica_A skrev:
Nej, skulle de slicka i sig saltet från marken är det liten risk att de skulle få i sig något skit genom saltet. Sannorlikheten är nog större isf att skiten de får i sig kommer från den egna hagen. :crazy:

Jo precis, men det går det ju och petar i sig halva dagarna iaf (tö idag, så då kan man försöka gräva upp förskrämda gräsrötter ur jorden *sucka*).

Veronica_A skrev:
Det är tvärt om! Pratar vi vägsalt är Kalciumklorid mest effektivt. Det klarar lägre temperaturer och verkar mer effektivt än Natriumklorid (”vanligt” salt), men är också mer aggressivt mot miljön. Magnesiumklorid är ”mildast” men fungerar inget vidare för halkbekämpning, däremot är det en bra dammbindare och rekommenderas på grusvägar på sommaren eftersom det är miljövänligare.
Hoppsan, en liten sammanblandning från min sida.

(Vägsalt sommar + vinter = olika, ajsingen)

Liknande trådar

M
Foder & Strö Nu har jag släppt mina hästar på bete. Stoet på 5 år som är högdräktig har hitills ätit: 1kg spannmål,1kg betfor,1kgkrafft breed,0,2kg...
Svar
8
· Visningar
798
Senast: Natascha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka