AR för pensionerad kallblodstravare?

C

cafu

Har en pensionerad kallblodstravarvalack som jag skaffade som sällskap åt min unghäst, men som jag också ridit några gånger. Dock har han (som många andra fd travare?) svårt att ta det lugnt när han får bett i munnen, stressar gärna upp sig redan från start och framförallt när man vänder hemåt ska det gå fort!

Tips på hur man kan arbeta med detta? Vill gärna att han ska få komma ut och röra på sig lite och inte bara lunka omkring i hagen.

Kan inte så mkt om AR, men kanske vore det något för oss? Vill gärna ha tips på hur jag lär mig mer.

Tänker att det kanske skulle gå bättre om man t ex red honom utan bett? Vågar jag testa med enbart repgrimma (i så fall vad ska man tänka på då?) eller ska jag skaffa något annat? Han är lätt att hantera och lyssnar väldigt bra från marken.

Tacksam för alla tips!

Sv: AR för pensionerad kallblodstravare?

Hej!
Jag tycker att du kan rida honom i repgrimma eller vanlig grimma med tyglar i , jag har gjort det med min förra häst( varmblodstravare) och han gick mkt bättre än med bett i mun, han tog bara bettet och travade iväg... Det är många som rider AR med kallblodstravare, och jag har sett flera som blivit riktit bra:D

Tittade mest runt på forumet är ingen barockmänniska, men undrar om du har kört travare någon gång? Då vet du kanske att i trav använt inte betthjälpen så som på ridhästar, du måste lugnt och metodiskt lära om din häst. En travare (varm som kallblod) är van att ju mer tyngd i bettet dessto fortare ska det gå, minskar trycket ska den sakta ner. Om du försöker med halvhalter kommer den bli ett nervvrak, den förstår nämligen inte utan blir bara stressad. Det är stressade hästar och även om du kanske tror att du inte tar halvhalter så är det så vi "vanliga ryttare" rider, utan att tänka på det, vi sysslar med ta och ge, den intjatade eftergiften. Travare fungerar inte så. Och för att kunna byta inrikting på din häst måste du ha tålamod och kunskap om detta. Lär den tex. avbrott på woaaa eller prooo och att du rätar upp dig, börja kanske från marken, fortsätt i skritt. Då lär du dig hur han fungerar och han lär sig vad du vill. Repgrimma eller hackamore kan vara ett alternativ, Men börja försiktigt och ha någon med dig, men med rätt kunskap om din häst brukar det ofta gå att använda vanligt bett också...

Kallblodstravare och varmblodstravare kan vara väldigt olika... Också individuella. Har inte haft problem att rida de varmblod jag haft i grimma men däremot ett kallblod som jag ridit mycket skulle jag inte testa det utan att jag jobbat mycket från marken först eftersom den var "hårdare" i psyket, ville den inte lyssna så skiter den i hur mucket man drar och en grimma skulle den inte ens känna. Den skulle inte ens ha förstått att jag ville något från början och ha blivit osäker för att den inte får några klara besked.
En osäker häst är inte en trygg häst vare sej för sej själv eller för sin ryttare :p

Mitt råd till trådskaparen: gå på en kurs/clinic inom barock/AR kanske till fots först för att få lite inblick och se om det är något för dej. Sedan med egen häst bara för att komma igång och slippa att fastna eller bara få till något halvdant utan att ens veta om det är rätt eller fel.
Men jobba från marken först och främst, har du ett inhägnat område spelar det ingen roll vilken typ av huvudlag du har.

MEN börja inte med ett huvudlag som är svårt att ställa och böja på. En ridkapson eller ett Bitless Bridle exempelvis om du vill använda bettlöst. Eller vanligt tränsbett, hästar tenderar till att bli lugnare i munnen när de vet vad som krävs och man inte DRAR i onödan. Vi är ofta väldigt ologiska mot hästarna, har fått en känsla av att de som blivit körda på travet mycket ofta opponerar sej mot "dragandet" som man måste använda sej av när man kör i brist på andra tygeltag. Att dra tyglarna bakåt skapar motstånd och spänningar hos hästen.

Det du kan träna på själv för att komma igång är att få hästen slappna av med huvudet framåt/nedåt, kanske lättast i stallgången eller någon situation där du och hästen bara behöver fokusera sej på just det och inte att röra på sej samtidigt ;)
Nästa steg att du själv ska bli medveten om vart hästen sätter fötterna och testa att påverka vart dom placeras. Med tryck från handen eller vad som helst, bara testa dej fram.

Går du sedan på kurs så har ni redan lite kommunikation från början och kan förfina det till riktiga övningar.

Jag har rakt gummibett på min häst och hon stressar mindre med det. Men det har tagit lång tid, ett par veckor bara att få henne att förstå "halt och stå still". Jobba med lite tyglar och mycket röst och sits så går det nog bra.:)

Första tanken från min sida är:

Utbilda din häst på longen. På så sätt lär du in hur han ska bära sig samt kommandon för de olika gångarterna och det viktigaste att stanna och sakta av.
Detta görs bäst på en kapson (och då menar jag en vettig kapson). Sedan när han kan detta sätter du i ett bett och börjar om med det (borde inte ta så lång tid).

När det sitter så kan du be någon sitta upp och bara åka häst medan du longerar. Allt eftersom tar ryttaren över mer kontroll.

På det sättet utbildar man unghästar (inom AR) och det funkar ypperligt på hästar som ska omskolas. Antingen från dålig ridning eller från körbanan.

Hej!

Jag har också en kallblodstravare som jag rider i en sk. School-Bridge tror jag att det heter. Det är som en nosgrimma med tyglar. Den har en bredare kraftigare läderbit som ligger över nosen. Sedan har den en löpande läderbit som ligger under nosen. Denna understa har ringar i sidorna så att man kan fästa tyglar i den. Sedan om man drar i båda samtidigt blir det ett tryck runt nosen på hästen. Den är mycket snällare än ett hackamore nästan som en kapson.

Min KBL blir stressad av bettet och denna funkar kanon. Jag har ridit med den på andra hästar också - främst unghästar och ingen har protesterat. Dock vet jag inte var du kan få tag på en men den är ganska lätt att tillverka.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV