AR för barn?

M

morbullan

:)undrar om det finns bra instruktörer för barn?

då språket har en förmåga att bli lite väl akademiskt kan det vara svårt att motivera. barn behöver också skolning, men vet inte vart jag ska vända mig.

:bump:

Rider du för någon? Fråga om personen i fråga kan ta sig an ett barn inom ridningen. Det brukar komma av sig själv att man lägger om språket när man försöker lära ett barn.

Själv har jag börjat drömma om att någon gång ha en liten "ridskola" (hatar det ordet) inom den Akademiska Ridningen med någorlunda (minst) välutbildade hästar.
Jag är hemsk på att dagdrömma. :crazy: Borde verkligen sluta med det, men det går bara inte. :p

åhh fortsätt att drömma! det kanske blir verklighet för det kanske behövs alternativ...

här där jag bor finns bara alternativen "seriös ridkonst" eller vanlig tävlingsdressyr. som jag ser det så är det svårast för barnen, då inget av det är något alternativ för dem i mina ögon. de behöver någon som är mer allsidig i sitt tänkande, de måste ju få ha roligt också men samtidigt få en bra utbildning, helst med en och samma instruktör och gärna tillsammans med kompisar.

mvh :bump:

Precis så jag tänkte.

Det kan ju vara kul för dem som inte har egen häst att få lov att rida AR regelbundet som på en ridskola. Nu kan man ju rida hos en tränare på deras hästar, men jag vet inte. Det blir liksom inte samma sak.
I vilket fall krävs det välutbildade hästar och just nu har jag inte en enda. :p
Så det lär ju dröja, men det hade varit kul.

Och MASSOR av teori skulle det vara också. :angel:

Ja, jag dagdrömmer ju också om det :D Att ha ett Camarguehäst-stuteri och där jag skolar hästarna så folk kan få lektioner också. Som sjukgymnats för människor och hästar (som jag förhoppningsvis är då ;) ) så lär dte funka ganska bra. Sen ska man bara ha/få ett rejält startkapital också, det är väl egentligen dte jag får drömma om :p :smirk:

Under påsklovet var det faktiskt en AR-kurs för barn här i våra trakter.

Jag skickar ett PM till dej!

Immer

Vet inte var du bor, men Åsa Nilsson håller särskilda lektioner för barn i Tomelillatrakten varannan månad...

Det där har jag också funderat på. Jag var på en kurs där en mamma och dotter jobbade tillsammans med ett litet russ, mamman från marken och dottern på ryggen. Jag blev djupt imponerad över deras samarbete. Uppenbarligen var det inte alls svårt för dottern att förstå hur hon skulle arbeta, vilket förvånade mig.

Hoppas, hoppas jag och min son kommer till samma samförstånd. Men han är bara fyra och mest intresserad av att rida till traktorerna, så jag får nog drömma några år till.

det är tyvärr för långt, men kul att höra iallafall att ideerna spirar. har nämligen aldrig hört talas om det innan jag skrev den här tråden.

tacktack

jag hoppas också! barnen är ju så oförstörda i kroppen, de tar det så naturligt att följa hästen i rörelserna. de har däremot kompisar som rider på vanlig ridskola och tycker att det är lite konstigt att inte vi huserar där. de behöver ju rida med kompisar i samma ålder tycker jag. tror det skulle bli lättare med motivationen då.

knepigt!
:)men som sagt det finns på gång ser jag.

:bow: :bow: :bow:

till alla:
tack för alla underbara tips jag fått, det här med AR verkar sprida sig som en löpeld...

det har tydligen gått fortare än jag nånsin hade anat.

:bump:

Åh! Drömmer faktiskt oxå om starta ridskola i med utbildningen baserad på den akademiska ridningen. Vill ha massvis med shettisar & även större ponnyer!

Har ju i tanke att syrran ska börja ta över träningen av shettisen snart & då blir det självklart i AR.
Hans tävlingsryttare däremot har börjat rida lite för min tränare ibland & det tycker jag är jättekul att hon har börjat intressera sig mer för det. Annars har det alltid varit "speciell ridning" på min shettis & vanlig på de andra hästarna.

Fortsätt drömma! En dag kanske vi kan dra igång en liten "kedja" av små ridskolor! :bump:

Här uppe i Ume-trakten finns det barn som tränar AR. Jag vet en tjej på 12 år som göra riktigt avancerade saker på sitt russ. Tränar för Eva J.

Så det går ju, problemet kanske är att hålla uppe intresset för gemene barn. Ofta vill ju småtjejer (och småkillar för den delen) hoppa och busa. Hur kan man lära ut AR på ett lekfullt sätt. Där barnen förstår tekniken men lär sig genom lek?

:bump://Poseidon

Jag har funderat en del på det där med AR och barn.. Tror att det bästa är att låta det var lekfullt, tex rida ut eller hoppa lite, helt enkelt busa och låta dem umgås med hästar, men med grunderna till AR i botten, tex inställningen till hästen, att man inte ska tvinga den till något och att man ska sträva efter att förstå den, och inte slita och dra i den. Så kan man lägga till balans och sitsträning emallanåt, förklara teorin på ett "barnanpassat sätt" och låta barnen testa på olika lektioner, men fortsätta låta det vara på ett lekfullt sätt. Just inställningen till hästen tycker ju jag nästan är det viktigaste...

:)ja det är ju någonting i den stilen som skulle behövas. att lära sig rida på ett sunt sätt med bra grundteori och ändå ha roligt med sin häst utan att slita och dra i munnen.

mvh

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar