Är en matarkabel med avskavt hölje farlig?

Blandrastik

Trådstartare
Håller på att Googla till dödagar. På mitt stall har Händige Harry fixat med elen till hagarna.
Jag har konstaterat att matarkabeln från aggregatet ligger på marken, där det ibland kör bilar så höljet/manteln till kabeln är avskavd.
Hur farligt är detta?
Jag påtalade detta till stallchefen som tyckte att "ett par varv eltejp, eller slang borde räcka". Det var tydligen ingen större fara. Näha?

Om det är den utgående kabeln, mellan aggregat och stängsel, du menar så är det ingen personfara. Största problemet med en skadad isolering där är att en del av effekten riskerar att jordas till marken redan innan stängslet, så att elen i stängslet inte blir lika kraftig som avsett.

Hur menar du att det skulle vara farligt? Det är ju inte mer ström i den än i stängseltråden? Det som kan hända är att det blir sämre ström i tråden och kanske att det blir krypströmmar i marken (som hästar ofta känner).

När vi hade en skadad kabel till elstängsel under vägen och det regnade fick hästarna uppenbarligen känningar av den - blev en del hopp rätt upp i luften innan vi fattade varför!

Hur menar du att det skulle vara farligt? Det är ju inte mer ström i den än i stängseltråden? Det som kan hända är att det blir sämre ström i tråden och kanske att det blir krypströmmar i marken (som hästar ofta känner).
Men det är ju det jag frågar.
Ponera att en häst går över kabeln och en hästsko kommer åt den nakna ledningen, blir det en värre stöt än om en mule träffar tråden?

Om det är den utgående kabeln, mellan aggregat och stängsel, du menar så är det ingen personfara. Största problemet med en skadad isolering där är att en del av effekten riskerar att jordas till marken redan innan stängslet, så att elen i stängslet inte blir lika kraftig som avsett.
Okej, då vet jag. Det är så många kärringknutar och "skojiga" lösningar att jag är facsinerad att det överhuvudtaget är någon kräm i tråden.

Men det är ju det jag frågar.
Ponera att en häst går över kabeln och en hästsko kommer åt den nakna ledningen, blir det en värre stöt än om en mule träffar tråden?

Ja och nej, det blir inte farligare för hästen men troligen en värre stöt. Men det blir naturligtvis en mycket farligare situation - man ska inte gå med hästar över klädda kablar heller!

Även om varken häst eller människa lär dö av själva elstöten, så kan ju faktiskt en allvarlig olycka hända om en häst får en stöt och reagerar på detta. Den som rider eller leder kan skadas allvarligt och om hästen kommer lös kan den både skada sig själv och orsaka skada. Självfallet ska du kräva att kabeln lagas ordentligt eller helst ersätts! En kabel över en väg ska dessutom skyddas på lämpligt sätt - annars lär den ju snabbt gå sönder igen.

Det fina i kråksången är att man inte behöver ha utbildning eller vara säker - trasiga elkablar, oavsett strömstyrka, ska inte användas. Det är så enkelt. Man behöver inte veta om det är högspänning, lågspänning eller what ever. Är kabeln skadad (d v s i annat skick än som är avsett att användas) ska den inte användas. Den ska åtgärdas eller kasseras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka